El 45 per cent dels comerços oberts en 2012 ja han tancat

  • L’ens cameral analitza l’impacte de Via Sabadell i la resta d’implantacions a la C-58.

  • La Cambra manté que fer comerç a la trama urbana és una oportunitat.

La Cambra de Comerç de Sabadell ha presentat recentment un estudi sobre la implantació de superfícies comercials a la C-58. Per exemple, creuen que obrir el polígon comercial Via Sabadell ha desequilibrat la relació entre oferta i demanda.

La Cambra de Comerç detecta alguns elements importants, que repassem en diversos blocs. Creuen que en els darrers anys s’han desenvolupat noves implantacions comercials al voltant de la C-58, bàsicament Via Sabadell, i que suposa un augment considerable de l’oferta comercial a la demarcació. Quins impactes té aquest creixement?

1. Concentració comercial

Hi ha una tendència a tenir establiments més grans. A més, són més cars i el metre quadrat és menys rendible. Per tant, augmenta la barrera d’entrada als emprenedors i les petits i mitjanes empreses que no poden fer front a la inversió necessària per mantenir grans establiments. Si el teixit comercial queda controlat per grans multinacionals hi ha un problema per a les adminsitracions públiques i en definitiva pel global dels ciutadans: els impostos sobre els beneficis empresarials generats al país es pagaran fora.

2. Tancaments

45 de cada 100 activitats comercials iniciades l’any 2012 ja no existeixen. Han tancat. Per tant, hi ha una forta volatilitat de les noves obertures. Abans els tancaments comercials també eren ràpids, matissa el president de la comissió de Mercat Interior de la Cambra, Josep Maria Porta. Assegura que molts comerços tancaven als tres anys i mig. Però ara gairebé la meitat han tancat en menys de dos anys. “És dramàtic”, reconeix.

3. Problemes als nuclis urbans

L’augment de preu dels lloguers expulsa les pimes dels centres de les ciutats i les dirigeix a les perifèries. A més, l’augment de l’oferta comercial per sobre de la demanda actual posa en seriós interrogant la viabilitat de les empreses pre-existents.

4. Els perills de les ‘ciutats dormitori’

L’estudi alerta sobre la dualització del comerç, entre un comerç urbà on és difícil que els nous grans operadors entrin i uns grans establiments a les rodalies on és complicat que entrin els operadors tradicionals. Aquesta divisió d’usos també pot afavorir una certa dualització de les ciutats i la suburbanització, més pròpia dels models comercials de França o el Regne Unit, per exemple.

Tenim un perill i és fer amb el comerç el que es va fer amb la indústria: treure les fàbriques i la indústria de la ciutat. Ens vam equivocar i ara no pot tornar a passar amb el comerç”, assegura el president de la Comissió de Mercat Interior de la Cambra, Josep Maria Porta, que demana “no fer més comerç fora de les trames urbanes” recordant que a França “ho van fer i ara estan invertint milionades per a recuperar el comerç a les ciutats”.

5. Els riscos de Via Sabadell i la pèrdua de pes de la ciutat

El polígon Via Sabadell (Ikea, Leroy Merlin…) desequilibra l’oferta comercial d’equipament per a la llar a Sabadell. A més, major dotació d’oferta comercial disminueix, segons la Cambra, la dotació comercial global per habitant enlloc d’incrementar-la.

Com una conclusió del creixement de superfície comercial a altres municipis, també minva la diferència existents entre Sabadell i la resta de la demarcació de la Cambra pel que fa a dotació comercial per habitant.

Una oportunitat: fer més ciutat

La barreja d’activitats econòmiques a la ciutat pot generar noves oportunitats o vendes creuades, així com incrementar el número de visites i de beneficis directes i indirectes del comerç. En canvi, un model basat en grans superfícies desaprofita les oportunitats de la ciutat com a ecosistema. A més, la ciutat posa en relació elements paral·lels però no necessàriament relacionats com les compres, l’esport, l’oci i la cultura, la gastronomia o els serveis, generant sinèrgies impossibles en espais comercials aillats.

Comments are closed.