Foto portada: Serracant, explicant les primeres conclusions del pla. Autor: J.d.A.

Més carrers de vianants i més carrils bus: la proposta de l’Ajuntament per fer un Centre “que valgui la pena”

Més carrers per a vianants, més carrils per a l’autobús i més senyalització dels aparcaments. Sota aquesta premisa, el govern local enceta el debat sobre la reforma del Centre, les concrecions de la qual s’exposaran inicialment en una mostra aquest estiu. El ple aprovará al juny un Projecte de Mobilitat Urbana al Centre pels anys 2017 i 2018.

L’actual repensada del Centre parteix de la decepció després de dues dècades d’obres al Passeig de la plaça Major i té com a objectiu una mirada més ampla a tot l’espai central (en realitat, el projecte abarca de forma íntegra tot el Centre, és a dir, l’espai comprès entre la Gran Via, Vilarrubias/Ronda Zamenhof, la Ronda Ponent i la carretera de Terrassa/Barcelona).

Sabadell amb el Centre actual no pot competir. No pot pujar a primera. Així no hi vindrà ningú”, assegura l’arquitecte i exregidor Pere Vidal, qui està coordinant els treballs tècnics i les reunions amb les entitats. L’actual projecte és l’alternativa a aquest diagnòstic. “Calen actuacions per recuperar l’estat d’ànim de la ciutat”, segueix el tinent d’alcalde de Territori, Maties Serracant.

Si fa dues dècades es va posar en marxa una primera zona per a vianants (carrers de Gràcia, Sant Quirze, Sant Antoni, Advocat Cirera, d’en Font, Escola Industrial…) i una anella central superada per la realitat, ara es vol ampliar la fòrmula fins els vials esmentats. Així la mobilitat a dins d’aquesta zona central es reorganitzarà amb prioritat pel vianant, que tindrà més carrers exclusius, en segon lloc, pel bus, que tindrà més carrils exclusius, i amb major senyalització dels aparcaments de vehicle privat i noves zones blaves a tot l’espai.

El tinent d’alcalde de Territori, Maties Serracant, no ha concretat els vials afectats, emplaçant a l’exposició pública que es farà a l’estiu i que servirà de tret de sortida al debat ciutadà més enllà de les reunions que es fan amb entitats com l’Oficina del Centre, la Fundació Bosch i Cardellach i les aplegades al consell de districte 1. Tot i la negativa municipal a entrar en detalls, en les reunions amb les entitats es parla de canvis almenys a l’eix dels carrers de Sant Joan-Doctor Puig-Convent, Salut-Les Valls -Calderón o a carrers com Sant Pere, Tres Creus, República. La mateixa Rambla podria ser només per a autobús. El govern no confirma ni desmenteix encara res mantenint que es tracta d’un projecte “viu i dinàmic, que canvia cada dia”.

Volem fer un Centre que valgui la pena. Que sigui atractiu, amb carrers de qualitat. On s’hi pugui passejar. L’espai central no tenia projecte des de fa 20 anys i ara en tenim. El farem per fases, sense fer revolucions en aquest primer moment. però farà ganes de venir”, assegura Serracant.

D’aquesta forma, es volen evitar circulacions de pas: “el Centre és destí, no teixit de pas”, assegura Serracant. Per això, es faran les noves rotondes entre la Ronda Ponent i la carretera de Barcelona i entre la carretera de Barcelona i la Gran Via. S’ampliaran els carrils bici i es mirarà de fer itineraris amb més seguretat, així com tenir més aparcaments. Pel que fa a l’autobús hi haurà més carrils d’ús exclusiu i es faran canvis en el disseny de les línies.

Un jardí verd al Vapor Turull

Pel que fa al cotxe, se senyalitzaran més els aparcaments, que ara estan “infrautilitzats”. S’eliminarà aparcament gratuït i també bona part de la zona blava del Vapor Turull. “El Vapor Turull ha de ser el que marca el Pla General, una zona de jardí públic amb edificacions al costat”, diu Vidal. “El jardí serà més gran que els jardinets de la Caixa”, precisa l’arquitecte, qui manté que la zona verda equilibrarà els usos del Centre a banda i banda de l’eix central. “És una de les illes verdes que necessita el Centre i la ciutat, la principal que es necessitai prioritària”, afegeix el regidor. De fet, el jardí del Vapor Turull té dotats 150.000 euros del pressupost després de ser una de les propostes més votades al procés de pressupostos participatius. No obstant, treure les places de zona blava al Vapor Turull implicarà, de retruc, que la zona blava arribarà a zones on ara es pot aparcar de franc. “Es podrà aparcar al Centre, però pagant, com a qualsevol Centre de qualsevol altra ciutat”, palesa Serracant, qui defineix com “anomalia” el que passava a Sabadell.

El consistori recupera la idea de la pacificació del sector Centre-Creueta després d’adaptar els canvis a les reivindicacions veïnals.

Mantenen que la conseqüència del pla serà un Centre, i per extensió una ciutat, més atractiva, i amb menys contaminació tant acústica com ambiental.

Foto portada: Serracant, explicant les primeres conclusions del pla. Autor: J.d.A. 

Comments are closed.