Joan Berlanga. Autor: David B.

‘Estima l’escola del barri: és teva, és propera, és de qualitat’, per Joan Berlanga

ARTICLE D’OPINIÓ
Joan Berlanga, tinent d’alcalde i regidor d’Educació

Són dies de preinscripció escolar i les famílies amb infants nascuts el 2015 trien escola per al seu fill o filla. És un moment important, i en ocasions una mica angoixant, en què molts pares i mares es pregunten bàsicament dues qüestions: quina és l’escola més adequada per al seu infant i si podran obtenir plaça al centre desitjat. Són dies de neguits, inquietuds i moltes il·lusions amb un únic objectiu i voluntat: encertar què és el millor per als nostres nens i nenes.

Dins aquest procés, cada família escull en funció del seu criteri i del marc normatiu que estableix el procés de preinscripció escolar, basat en un sistema de punts que premia principalment la zona de residència, la presència de germans al centre o el lloc de treball dels pares i mares, entre altres aspectes. Com és evident, totes les opcions i decisions preses per les famílies són vàlides i respectables. Tanmateix, des de la Regidoria d’Educació ens sembla oportú i necessari posar en valor l’opció d’apostar per l’escola de la zona on vivim i és per això que, en aquest context de preinscripció, des de l’Ajuntament hem impulsat la campanya “Estima l’escola del barri: és teva, és propera, és de qualitat”.

Sabadell compta amb una trentena de barris, cadascun amb una història i característiques pròpies. Tots plegats configuren l’ADN d’una ciutat diversa, dins la qual cada zona conforma una unitat de convivència bàsica, on les persones que hi viuen han de tenir garantit l’accés a serveis de qualitat en un marc de cohesió social i bon veïnatge.

Si volem que aquest model funcioni, l’escola ha de situar-se com a element clau, ha de ser el cor i epicentre del present i futur de cada barri. A partir d’aquí, sembla molt convenient que els nens i nenes que viuen en una mateixa zona creixin i aprenguin junts a l’escola del seu entorn més proper. És la millor manera de garantir la cohesió social i la igualtat d’oportunitats.

En aquest sentit, i si bé aquest plantejament és força present, una part significativa d’escolars a Sabadell s’escolaritzen fora del seu barri i alguns, fins i tot, fora de la ciutat. Els motius que ho expliquen són diversos i van des de l’interès dels pares i mares pel projecte educatiu d’un centre en particular a temes pràctics relacionats amb l’organització familiar o els dubtes que l’escola de més proximitat pot generar en algunes famílies, entre altres qüestions.

Davant d’això, som plenament conscients que, per avançar en la direcció plantejada anteriorment, cal garantir que les escoles de totes les zones comptin amb una bona proposta educativa, que resulti atractiva per a les famílies i en què tots els infants i joves puguin desenvolupar les seves potencialitats, amb els mitjans adequats. A hores d’ara, podem dir que les escoles, en conjunt, disposen d’una oferta educativa de qualitat, gràcies en bona part a l’esforç i professionalitat dels docents que hi treballen.

En aquest marc, cal la màxima implicació de les administracions i que posem tots els esforços i recursos per remuntar la situació en els casos de major complexitat escolar, amb suports específics als centres que més ho necessiten. En el cas de l’Ajuntament de Sabadell, crec poder dir que estem treballant en aquesta línia, tal com ho demostra l’increment pressupostari de la Regidoria d’Educació, que ha pujat en 2,2 milions d’euros els darrers tres anys.

Tanmateix, el repte d’una escola de qualitat a tots els barris, com la majoria de reptes importants, és un repte col·lectiu que tots i totes hem d’abordar de manera comunitària, cadascú des del nostre àmbit de responsabilitat i marge d’actuació. Així els centres educatius han de ser, també, fruit de l’esforç, de la il·lusió i de la dedicació de tots plegats. Administracions, docents, famílies, alumnat, entitats i veïnat hem d’anar a l’una per garantir que les escoles i instituts tirin endavant amb qualitat i esdevinguin un instrument de cohesió i èxit educatiu.

Per això, us animo a entrar a l’escola del barri, a conèixer els projectes que s’hi porten a terme, les persones que hi treballen i a implicar-vos-hi. Som davant d’un autèntic repte col·lectiu en què l’interès general passa per uns barris escolarment cohesionats, de tal manera que com a societat puguem avançar sense deixar ningú enrere, ja en la línia de sortida. Els ciutadans més joves s’ho mereixen i ens hi va el futur.

Comments are closed.