‘La urgència d’un sistema de rondes per millorar la mobilitat a Sabadell’, per Josep Milà

ARTICLE D’OPINIÓ
Josep Milà. Secretari tècnic del CIESC

És el moment de solucionar la mobilitat al Vallès i de forma prioritària a la demarcació de Sabadell. Les enquestes així ho demostren. Segons dades de les Enquestes de Mobilitat del 2015, el número de desplaçaments diaris interns a l’àrea de Sabadell és el més elevat de l’àmbit del Vallès. Aquest fet agreuja l’impacte que té en la mobilitat, la seguretat i el medi ambient, i també sobre els costos socioeconòmics. Queda clar que el fet de no disposar d’un sistema de rondes viàries en una ciutat de 211.000 habitants és un dèficit social i econòmic difícilment justificable.

Segons les dades provisionals del Pla de Mobilitat del Vallès, els desplaçaments diaris intramunicipals de la ciutat de Sabadell són de gairebé 116.000, mentre que a Terrassa són 42.500. En referència als desplaçaments intermunicipals, entre Sabadell i Barcelona són 47.800 i entre Terrassa i Barcelona, 25.500.

En les xifres de Sabadell i Terrassa s’hi inclouen els municipis del seu entorn, constituint una xarxa viària amb una altíssima densitat urbana i d’ocupació del territori que hauria de permetre l’activitat de residents, empreses i llocs de treball. En concret, la densitat de població de Sabadell és de 5.602,9 hab/km2 i en el cas de la ciutat de Terrassa, de 3.114,8.

D’altra banda, si observem específicament els desplaçaments diaris de Sabadell a la resta de l’Àrea Vallès, la xifra supera els 260.500 moviments viaris (a Terrassa són 131.000). Això representa un 18,2 per cent del total de desplaçaments diaris en aquest àmbit vallesà. A més, a aquesta sobrecàrrega de mobilitat cal sumar-li els desplaçaments diaris entre Barcelona i el Vallès, que suposen un 20,3 per cent. Tot plegat, provoca un coll d’ampolla i de col·lapse en la xarxa de Sabadell.

Per al CIESC, aquest escenari frena i des incentiva les activitats econòmiques actuals i el potencial de creixement de Sabadell. La mobilitat és un factor estratègic per al desenvolupament socioeconòmic d’un territori. Les dificultats d’accessibilitat a polígons i eixos d’activitat econòmica -ja sigui industrial, de comerç o serveis- afecten la viabilitat de les empreses que s’hi ubiquen. A més, a la llarga, pot crear un efecte d’empobriment i degradació de les condicions necessàries tant per al seu desenvolupament com per la millora de la qualitat de vida.

Sens dubte, estem parlant d’una amenaça que cada dia genera més costos a la ciutat. Des del CIESC demanem, de forma urgent, que es concreti un acord d’inversions i un calendari d’actuacions que permeti l’acabament de la ronda nord, connectant amb la carretera de Castellar, i la prolongació  del sistema de rondes cap a l’est i sud, per poder disposar d’una anella de circumval·lació periurbana. Ens hi juguem molt. La mobilitat de Sabadell és clau pel creixement empresarial i socioeconòmic del nostre territori.

Comments are closed.