Josep Mila

Opinió de Josep Milà (CIESC): ‘Per un Vallès més internacional’

ARTICLE D’OPINIÓ
Josep Milà, Secretari tècnic CIESC

El Vallès és una àrea socioeconòmica capdavantera en internacionalització empresarial. Les exportacions catalanes, el mes de desembre, s’han incrementat un dos per cent -acumulat de 2016-, i les exportacions de béns de capital, un 24,7 per cent, segons Idescat. Es demostra, un cop més, que les activitats productives industrials i la capacitat d’internacionalització són un motor que dinamitza l’economia del país i ens connecta al món.

Actualment, el Vallès concentra el 43,4 per cent del VAB industrial de la Regió Metropolitana de Barcelona (un 38,85 per cent de l’ocupació industrial) i el 27,6 per cent del total de Catalunya (el 24,8 per cent de l’ocupació). En el llibre El Vallès, motor productiu de Catalunya impulsat per Fem Vallès, es fa una estimació de les empreses amb vendes a l’exterior superiors a 15 milions d’euros: al Vallès se n’hi ubiquen 99, al Barcelonès 104 i al Baix Llobregat 45. Analitzant diverses fonts, podem assegurar que en el Vallès hi ha almenys unes 3.500 empreses amb activitats relacionades amb l’exportació i internacionalització.

Amb aquest marc internacional, des del CIESC considerem imprescindible disposar de serveis de transports de mercaderies que potenciïn l’atractivitat dels territoris i la captació d’inversions. Disposem de corredors que concentren molts punts d’aquesta generació econòmica com ara la Riera de Caldes, Tenes-Besòs i la B30 però, la millora de les condicions de competitivitat d’aquestes àrees de fort pes econòmic i laboral és decisiva per al seu desenvolupament i viabilitat.

És per això que el projecte d’una Terminal Ferroviària per al transport de mercaderies a La Llagosta (TIM) -entre La Llagosta i Santa Perpètua- es mereix ser considerat un dels grans projectes vallesans i d’importància estratègica pel Corredor Mediterrani. Pot vertebrar la connexió amb Barcelona i les comarques de l’entorn i convertir-se en un eix de prosperitat.

Estudis de l’Institut Cerdà, impulsats per l’Ajuntament de Santa Perpètua, afirmen que aquesta terminal pot generar un impacte total, en el període de construcció, d’uns 70 milions d’euros de VAB i gairebé 2.000 llocs de treball. I, el que és més important: la seva aportació i impactes positius en el període d’explotació, pot ser de 81 milions d’euros de VAB i 1.286 llocs de treball -82 lligats directament a la terminal-.

És moment de sumar. Des del CIESC, apostem per una coordinació i acció conjunta, amb la implicació de tots els agents socioeconòmics vallesans, per defensar aquestes infraestructures estratègiques i la connexió intermodal del servei ferroviari amb les autopistes i carreteres que enllacen polígons de generació econòmica. Una inversió en aquest node aporta molts valors: impulsa el creixement de les empreses per l’augment de les seves capacitats logístiques i exportadores, augmenta la competitivitat i atractivitat del territori, capta noves empreses especialitzades i, fins i tot, millora la mobilitat de mercaderies i l’impacte mediambiental derivat de la previsible disminució de vehicles pesants a les carreteres i la descongestió d’algunes vies.

Però, per damunt de tot, des del CIESC, sabem que prioritzar la capacitat i la presència internacional del Vallès és una aposta estratègica de futur que garanteix activitat econòmica i generació d’ocupació. Sabem que el futur s’escriu avui. No deixem escapar aquesta oportunitat! Depèn de nosaltres.

Comments are closed.