La portaveu de Guanyem, Marisol Martínez, intervenint sobre el cementiri. Autor: David B.

Opinió de Marisol Martínez (Promoció de la Ciutat): ‘El Centre, comerç i promoció de la ciutat’

ARTICLE D’OPINIÓ
Marisol Martínez, Tinenta d’alcalde de Promoció de la Ciutat i Participació i regidora de Comerç i Turisme.

Ciutat, comunitat i comerç són tres elements que cal abordar des d’una perspectiva integral.  El Govern de la ciutat fem una aposta clara per un comerç de qualitat, adaptat a les necessitats, pròxim al ciutadà, competitiu, generador de llocs de treball i riquesa, un comerç vertebrador de la ciutat i del territori, un comerç integrador i que cohesioni la societat, que faci “barri”, un comerç innovador, modern i sostenible i també un comerç amb vocació internacional i que respongui a les demandes del turisme. Amb aquesta perspectiva treballem per la reactivació de tots els eixos comercials de a ciutat.

A Sabadell avui estem immersos en el debat i en la definició d’un projecte de transformació integral del Centre que acabi el procés iniciat fa quasi 30 anys amb  l’URBAN i que retorni al cor el paper de revitalització que li pertoca.

És obvi que els centres de les ciutats grans o mitjanes han de ser un motor per a la pròpia ciutat i per a la promoció de la ciutat en el seu entorn més immediat. En el nostre cas, el Centre ha estat i és l’espai on s’aglutinen els serveis principals de la ciutat, l’administració, el comerç, la restauració i l’activitat cultural.

El Centre ha sofert una remodelació, iniciada els anys 90 del segle passat, que ha significat una gran transformació urbana, però no ha acabat de definir el seu projecte definitiu. Sovint els polítics de torn hem anat presentant nous projectes que no s’han acabat materialitzant i que s’han quedat oblidats en els calaixos.

I aquest procés s’ha demorat en el temps perjudicant a la promoció de la ciutat, el comerç i l’activitat econòmica de tota la ciutat. I, el que és més important, han portat els agents del canvi (associacions, inversors, particulars) al cansament i la desídia. Per això la responsabilitat avui és més gran, perquè les paraules se les emporta el vent i no podem tornar a generar il·lusió per frustrar-la els propers anys.

Des de l’àrea de Promoció de la Ciutat i Participació, en aquest moment, que ens plantegem quin model de Centre volem, hem de posar sobre la taula alguns aspectes que són fonamentals:

  1. Hem de planificar l’urbanisme comercial del centre de la ciutat tenint en compte el marc del model català de comerç que volem que continuï sent la base del nostre model comercial del Centre de la ciutat. Un model basat en el servei a la ciutadania, la lliure i lleial competència entre operadors, una oferta inserida al teixit urbà i la participació del comerç a la vida social.
  2. Cal tenir una diagnosi contrastada i compartida amb els comerciants de la realitat actual de l’activitat econòmica al Centre. No podem obviar que, tot i que el comerç del Centre té actius importants, com la renda de la població on està ubicat o la fidelitat de la seva clientela, també té moltes dificultats, com establiments obsolets, amb mentalitat antiga, escassa capacitat d’inversió, no creant vincles amb la ciutat ni amb la ciutadania, la discontinuïtat dels baixos comercials i els local buits, els locals amb activitat no comercial, la difícil implantació dels nous inversos i el repte de la mobilitat…
  3. Cal analitzar la situació del comerç del Centre en relació amb la resta de la ciutat i de l’entorn territorial de Sabadell. El comerç i l’activitat econòmica del Centre han sobreviscut a una època molt difícil mentre els grans centres comercials han aprofitat aquestes dificultats del comerç urbà per a créixer i aquest esforç mantingut en el temps ja no pot aguantar-se massa més.
  4. S’ha de dissenyar el comerç del Centre des d’una perspectiva polièdrica, l’eix Rambla, Passeig, carrers per a vianants, via de Massagué… El comerç ha de continuar sent un sector estratègic de la ciutat i el Centre de la ciutat ha de ser un centre comercial i de restauració singular, de qualitat, atractiu i dinàmic.
  5. Cal estudiar conjuntament amb els comerciants i restauradors quins són els elements que hem de tenir en compte per dissenyar aquesta àrea de la nostra ciutat, però el més important és dissenyar de quins instruments de gestió ens dotarem per desenvolupar aquest projecte.
  6. També cal analitzar quins són els reptes que ha d’abordar el comerç, com ara entendre el centre urbà com un gran centre comercial, amb circuits de consum, aplicant les noves tecnologies i l’e-comerç, aprofitant l’activitat dels centres històrics, com a la cultura i l’oci, i creant dinàmiques conjuntes amb aquests sectors, adequant els horaris als hàbits dels consumidors.
  7. I abordar els reptes que ha d’assumir l’Ajuntament, com l’adequació dels usos per a vianants, la millora del transport públic, la disposició d’aparcament, el mobiliari urbà i la senyalització o una acció decidida per a promoure l’ocupació del màxim nombre de locals, treballant per omplir els buits comercials…

Per a nosaltres és important que avancem des del consens cap a un projecte comú per tal que les il·lusions actuals generin una dinàmica positiva a mitjà i llarg termini, per això creiem imprescindible comptar amb l’opinió i la participació d’entitats com l’Oficina de Dinamització del Centre, l’Associació Comerç Centre, la Cambra de Comerç, l’Associació de Comerciants de la Via de Massagué, l’Associació de Comerciants del Mercat Central, el Gremi d’Hostaleria… totes preocupades amb un objectiu comú: un Centre de qualitat per als qui hi viuen, però també per als que hi venen de la resta de barris, un Centre que promocioni la ciutat com a capital de la comarca i de l’entorn. Aquest camí ens engresca i volem fer-lo de la mà.

Foto portada: Marisol Martínez, en un ple. Autor: David B.

Comments are closed.