‘Emprenem’: “A ‘Aloha’ l’àbac és una eina i les matemàtiques una excusa”

EMPRENEM

Els nens de 5 a 13 anys són els grans beneficiats d’un nou mètode d’ensenyament basat en l’àbac japonès. Cristina Cobos és la coordinadora del Vallès Occidental de la franquícia Aloha, dedicada a l’ensenyament extraescolar d’aquesta eina amb la qual els més petits aconsegueixen desenvolupar, entre d’altres, la capacitat analítica, la concentració i la memòria visual i auditiva.

Aquest divendres 28 de desembre a les 12 h teniu l’oportunitat que els vostres fills participin en un taller Aloha, a l‘Abacus de Sabadell.

Com et vas embarcar en Aloha?
Una amiga va veure a la televisió un reportatge sobre uns nens indis que feien càlcul mental molt ràpid. Eren els fills de la persona que va obrir Aloha a Espanya. Ara la meva amiga és la directora de Guadalajara i jo la del Vallès Occidental. Vaig començar a comercialitzar els cursos l’abril del 2012 per obrir grups el setembre passat.

Què et va atraure del projecte?
Vaig estudiar enginyeria i durant anys he fet classes de repàs de matemàtiques i física a adolescents per preparar-los per la selectivitat. Les matemàtiques és una assignatura que els nens no acaben d’entendre però el cert és que si alguns dels problemes que tenen amb 16 anys s’haguessin atacat quan tenien sis no els haguessin arrossegat. Em vaig informar sobre els avantatges de l’àbac i vaig comprendre que pot aportar grans beneficis als més petits. Vaig pensar que era una bona manera de començar un negoci, dins de l’àmbit de l’educació.

L'aprenentatge del 'àbac japonès desenvolupa l'hemisferi dret del cervell.
L'aprenentatge del 'àbac japonès desenvolupa l'hemisferi dret del cervell.


Quins beneficis té l’aprenentatge de l’àbac japonès?

Aquesta eina permet fer moltes operacions. A part de sumar i restar, pots multiplicar, dividir, fer fraccions, percentatges, arrels, exponencials… Amb l’àbac es mecanitzen els moviments i es visualitzen mentalment. Així, afavoreix el desenvolupament de l’hemisferi dret, és a dir, de competències com ara la concentració, la memòria visual i l’auditiva, i les capacitats analítiques que ens ajuden en el nostre dia a dia. A Aloha l’àbac és una eina i les matemàtiques una excusa per estimular l’hemisferi dret.

El que s’aprèn perdura per sempre?
Si es deixa de practicar l’àbac es perd velocitat però l’alumne sempre tindrà una capacitat de càlcul infinitament superior a qualsevol altre persona. D’altra banda, les connexions neuronals que afavoreix Aloha no es perden mai si es creen a l’infància. El desenvolupament de l’hemisferi dret servirà a la persona en els seus estudis posteriors, en la seva feina i a la seva vida quotidiana.

En l’era de la tecnologia, sembla que tornem als orígens…
El més curiós és que si busques “abacus” a les aplicacions d’un smartphone trobaràs un munt d’aplicacions d’àbac xinès, japonès, rus…. Aquí no les descarreguem però en altres països sí i és perquè, el que per nosaltres és un joc de nens, a la Xina, el Japó o l’Índia és molt comú tant a l’ensenyament com a la vida quotidiana.

Quins avantatges i inconvenients té una franquícia?
Treballar en una franquícia no era una opció preferent però sí una opció contemplada.

La majoria de nous negocis són franquícies perquè és més fàcil començar. La franquícia ja té un model de negoci que funciona i simplement l’has de copiar. El principal inconvenient és el pagament de la franquícia sobre els teus beneficis, però és lògic si tenim en compte que et donen el know-how, la imatge de marca i els serveis de màrqueting.

Com et vas preparar per iniciar aquesta nova etapa professional?
Vaig fer un MBA que m’ha estat molt útil per prendre la decisió d’emprendre el negoci sent conscient dels riscos que corria i per gestionar-lo amb coneixement. A més, com a formadora dels professors d’Aloha, jo mateixa rebo formació dues vegades a l’any.

Com a coordinadora de centres, quin és el teu dia a dia?
D’una banda, gestiono l’empresa, coordino els grups de nens de cada col·legi amb els professors disponibles i els horaris, i faig classes d’àbac japonès, a vegades als nens, però sobretot als professors. D’altra banda, també m’encarrego del treball comercial, és a dir, de donar a conèixer Aloha entre els pares i col·legis i comercialitzar-lo.

Els alumnes d'Aloha milloren la concentració, la memòria visual i l'auditiva, entre d'altres.
Els alumnes d'Aloha milloren la concentració, la memòria visual i l'auditiva, entre d'altres.

Quants alumnes teniu i de quin perfil?
Tenim 170 alumnes de cinc escoles de Rubí, Terrassa, i Matadepera, i estem pendents d’iniciar més grups al febrer a Sant Cugat. Aloha no té centres propis, s’imparteix com a assignatura extraescolar als col·legis, tant públics com privats, i en altres centres com acadèmies o la cooperativa Abacus. Hi ha nens que s’hi apunten perquè els agraden les matemàtiques, altres busquen millorar-les i altres ho fan per augmentar en autoconfiança o concentració.

Qui són els professors d’Aloha?
Tots tenen titulacions relacionades amb el món de l’educació i experiència docent. Són mestres, psicòlegs, psicopedagogs… Abans d’impartir classes reben una formació que han de superar amb un mínim d’un 80% i després se’ls assignen grups començant des del nivell més bàsic.

Aloha organitza campionats anuals. Fomenta la competitivitat?
No busquem la competició entre alumnes, sinó que es treballa des de l’autosuperació, és a dir, sempre es compara els nens amb ells mateixos. Els campionats són una manera d’avaluar els coneixements i les capacitats adquirides. La inscripció és voluntària i hi poden participar alumnes de tots els centres dels 20 països on està Aloha.

Al cap de tres o quatre mesos de classes d'àbac japonès els nens fan els deures més ràpid.
Al cap de tres o quatre mesos de classes d'àbac japonès els nens fan els deures més ràpid.

Els nens mostren interès per estudiar l’àbac?
El fet de tocar l’àbac, l’aprenentatge cinestèsic, els encanta. A part, proposem molts jocs de concentració, de memòria visual i auditiva, amb què s’intenta que les classes siguin dinàmiques i divertides. Els pares m’expliquen que quan els nens arriben a casa utilitzen l’àbac per fer les operacions, així es reafirmen i aconsegueixen autoconfiança. Aprenen una cosa diferent, divertida i pràctica.

Quins resultats esteu observant?
En les enquestes, els pares destaquen com el màxim benefici que al cap de tres o quatre mesos els nens fan els deures més ràpids. Això demostra que es concentren més i i aprofiten més el temps. Al final de l’any milloren les notes de totes les assignatures, a més de les matemàtiques, una assignatura a la qual perden la por i que comencen a entendre. Calculen més ràpid amb l’àbac que amb la calculadora. També augmenta la confiança en sí mateixos.

Quins problemes i quin recolzament has trobat?
D’entrada, alguns professors d’escola són reticents al nostre mètode fins que no el coneixen. Un altre problema és la falta d’ajudes i suport per a la creació d’empreses. El recolzament l’he trobat en els nens i nenes que participen a Aloha i en els pares, que veuen els resultats i ho comenten amb els seus amics. De fet, acostumem a fer classes d’àbac als pares per ensenyar-los com funciona i perquè després puguin ajudar els nens a casa o fer amb ells alguns dels jocs de concentració que proposem.

Estàs satisfeta amb el projecte ?
És una aventura professional i personal important perquè jo mai havia muntat una empresa. A més, avui dia el govern no dóna gaire facilitats per obrir un negoci i has d’embarcar part de la teva vida personal en ell. Però estic contenta, crec en el projecte i veig que els nens surten contents després de dues hores d’àbac japonès i de la seva jornada escolar. Aquesta és la millor recompensa.

Foto portada: Cristina Cobos, coordinadora comarcal de la franquícia.

Comments are closed.