Francesc Mauri. Autor: David B.

Francesc Mauri (meteoròleg): “la ciutat de cap manera pot ser dels cotxes”

El geògraf especialitzat en el clima Francesc Mauri (Barcelona, 1966) assegura que hem d’actuar immediatament per vetllar pel futur del planeta, també explica quins passos podria fer Sabadell per reduir la contaminació.

Mauri atén a iSabadell abans d’impartir una conferència sobre els problemes associats al canvi climàtic a l’Aula de l’Aigua de la Companyia d’Aigües de Sabadell (CASSA).

Per què és vital que actuem ja pel medi ambient?
És vital per la natura i el planeta en general, però també d’una manera egoista com a espècie. És a dir, crec que totes les espècies que habitem aquest planeta tenim el dret a vetllar pel que és nostre, i assegurar el futur mediambiental del planeta és assegurar la continuïtat de l’espècie i el progrés assenyat de tothom.

A la conferència pel clima de París (2015) es va acordar que la temperatura global no podia pujar més dels dos graus. Per què és important no sobrepassar aquesta xifra?
Perquè sobrepassar segons quins llindars de temperatura pot suposar canvis en el planeta no tant sols pel que fa a la natura i a l’entorn que ens envolta, sinó pel que fa a activitats humanes i de les societats que conformen el planeta que podrien estar a curt termini en entredit. És a dir, estaríem parlant de problemes importants en recursos com són l’aigua, l’agricultura, la globalització i l’extensió d’algunes malalties que ara mateix estan restringides a l’àmbit tropical, canvis en molts factors econòmics, etc. Per tant, el canvi climàtic no és només un problema de foques i óssos polars que tenen problemes per tirar endavant a l’àrea polar, sinó que també és un problema de la humanitat.

Concretament en l’aigua, com ens afecta el canvi climàtic?
Si la temperatura continua canviant d’una manera notable, això vol dir que el règim de precipitacions canvia d’una manera notable i a molt curt termini; és a dir, en molt pocs anys. Si canvia el règim de precipitacions en moltes zones, vol dir que en alguns indrets del planeta plourà més, en d’altres plourà igual i en d’altres plourà menys. A casa nostra sembla que el descens més important de pluges podria arribar a partir del 2030, de moment han disminuït molt poc. El que sí que s’ha notat a la nostra latitud i en l’àmbit mediterrani és un augment de la irregularitat de les precipitacions; cada vegada plou pitjor, més mal repartit, de més mal gestionar, més irregular. Això ens ha de fer estar atents a que quan plou, quan tenim aquest recurs, saber-lo aprofitar i gestionar molt bé.

Francesc Mauri, durant l'entrevista. Autor: David B.
Francesc Mauri, durant l’entrevista. Autor: David B.

Què vol dir ser més sostenible?
Senzillament, ser més intel·ligent, més espavilat, per aprofitar el que ens ha donat aquest país i aquest planeta. Els catalans tenim la sort de viure en un país en què la natura i l’entorn ens ho ha donat tot. Som la regió d’Espanya amb el nombre de turistes més alt de tot l’estat anualment i que ens vinguin a veure a nosaltres vol dir que tenim un país que és atractiu per moltes coses. En aquest sentit, ser sostenibles vol dir que amb el que tenim i amb coses que podem obtenir de la natura d’una manera molt fàcil, podríem ser més nets, més eficients, amb menys energia fer-ho millor i embrutar menys el nostre entorn. En definitiva, tenir un nivell de vida superior sent més eficients i sostenibles.

Actualment desaprofitem molta energia?
Desaprofitem molta energia, això és veritat. Sí que és cert que cada vegada som més conscients, amb els preus de l’energia al final, quan ens toquen la butxaca està clar que això va per aquí, que desaprofitem energia. Ara mateix, gran part del parc d’habitatges d’aquest país, inclosa la ciutat de Sabadell, té una antiguitat notable, i és curiós veure -i això ho explico en el llibre- com ens podem gastar alegrament 1.000 euros en una pantalla plana de televisió, i no ens en gastem 1.500 euros en aïllar el nostre pis que van construir fa 30, 50 o 70 anys, sense obres i en un dia, per aquesta xifra, 100 metres quadrats. És estrany, perquè després rebem la factura del gas o de l’electricitat i ens queixem, no? Sembla que no ho veiem, és invisible aquesta pèrdua de l’energia per les parets de casa.

Si hagués de reduir la contaminació a Sabadell, què faria?
Jo ho tinc molt clar. En principi la ciutat de cap manera pot ser dels cotxes. T’ho diu una persona que cada any fa 45.000 quilòmetres amb cotxe. Per tant, que quedi clar que no sóc un demagog, sóc una persona que utilitza el cotxe moltíssim i això t’ho diu una persona que també viu a la ciutat. La ciutat, sigui Sabadell o qualsevol altra, ha de ser dels habitants que viuen a la ciutat. La majoria d’habitants de Sabadell es desplacen a peu, en bicicleta o en transport públic, i no pot ser que hi hagi un segment, en aquest cas l’automobilista, que embruti l’aire i embruti i ocupi l’espai. D’aquí a prohibir els cotxes segur que no, però sí que hi ha moltes més zones de Sabadell on es podria pacificar el trànsit, o es podrien incentivar molt més els vehicles nets, els de gas o elèctrics.

Com a anècdota, aquest dissabte passat vaig anar a carregar al punt que hi ha davant de El Corte Inglés de Sabadell, vaig endollar, ho havia fet d’altres vegades, és un punt de recàrrega obsolet i es va quedar clavat. Possiblement per falta de manteniment, no hi havia tampoc cap telèfon on trucar. Era dissabte i la Policia Municipal molt amablement va venir i el va poder desbloquejar sense saber ben bé què estava fent… bé, això sorprèn en el moment en què hi ha ajuts convocats des de l’Institut Català d’Energia per posar punts de càrrega pels municipis de Catalunya. També faria que la zona blava fos gratuita pels cotxes de gas o elèctrics, que els carrils bus de molts punts de Sabadell també fossin practicables per aquest tipus de vehicles, que els impostos siguin més tou per aquests vehicles o els habitatges més sostenibles.

Foto de portada: Francesc Mauri, durant l’entrevista. Autor: David B.

Comments are closed.