Juan Carlos Carranza - Cicloamics. Autor: J.L.Lai

Juan Carlos Carranza (Cicloamics): “a Sabadell falta cultura d’educació vial”

En els darrers dies s’ha creat una nova associació que promou l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport habitual dins de la ciutat de Sabadell i al mateix temps defensa els drets del ciclista i treballa per l’educació vial dels conductors. Parlem amb el president de Cicloamics Sabadell (CAS), Juan Carlos Carranza.

Quan s’ha creat Cicloamics Sabadell?
El projecte va néixer fa bastant temps però no s’ha registrat de forma oficial fins a principis d’estiu. La creació de l’entitat ve de lluny, va començar amb una conversa amb Jordi Gardeñas, on jo em queixava que a Sabadell ningú feia res pel món de la bicicleta i ell em va respondre que perquè no ho feia jo. A partir d’aquest moment vaig començar a gestar el projecte. Anteriorment formava part de la Massa crítica de Terrassa i Barcelona, parlava amb ells i els traslladava les meves inquietuds de que no hi havia cap associació a Sabadell, ells ens van aconsellar com muntar l’entitat.

Què és això de la massa crítica?
És un moviment que va néixer a San Francisco a l’any 1992. Existia una pedalada que feia la massa crítica a Terrassa juntament amb l’associació Associació BiciTerrassa Club (BiTer) una vegada al mes i la vam traslladar a Sabadell. Podríem dir que Cicloamics Sabadell neix arrel de la Massa crítica.

Perquè heu creat Cicloamics Sabadell?
L’hem creat bàsicament per defensar els drets dels ciclistes, promoure l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport habitual, per a l’oci i com a cultura i esport. El que pretenem també és arribar a l’aspecte més social i reivindicatiu de la bicicleta. A Sabadell som referents com a esportistes ciclistes, amb personalitats dins del món de la bici i amb botigues molt especialitzades. Però no hi havia una associació que toqués l’aspecte més social de la bici.

En quant a aquesta part més social de la bicicleta, quines mesures prendreu en aquest aspecte?
El que pretenem és canviar la situació actual de la bici a Sabadell. Sota el lema Més bicis, millors ciutats, volem fer una ciutat més amable, més amiga, que es pugui passejar, caminar, tenir carrils bici. No naixem amb la idea de queixar-nos, sinó de pedalar junts. Volem promoure les normes vials i de circulació per a les bicicletes, formar a ciclistes creant una bici-escola, fer pedalades culturals amb bici. També hi hauria una part de denúncia a través de les xarxes o web, on els ciclistes tinguin un lloc per posar queixes i nosaltres poder-les recollir i parlar amb les administracions per intentar trobar solucions.

Sabadell és una ciutat amable per anar en bici?
Si ho mirem des del punt de vista geogràfic, si. Ho tenim bastant millor que Terrassa, per exemple. En quant al punt de vista que la bicicleta és un vehicle més, en principi no hauria d’haver problema, però és un element nou que s’introdueix cada cop més a la circulació. Els carrils bici que tenim a la ciutat creen un conflicte amb els vianants, perquè creuen que les bicis envaeixen una zona que és per a ells i veuen la bicicleta com la seva enemiga. Això crea un conflicte amb els vianants i quan hi ha un conflicte no hi ha amabilitat. A Sabadell falta cultura d’educació vial. Si una persona té una bona educació vial, vialment farà les coses bé, encara que condueixi una bicicleta, una moto o un cotxe.

Quines accions realitzareu per promoure l’ús de la bicicleta?
Es poden fer moltes coses i que moltes d’elles no costen diners, donant educació viària, pintant marques al terra o ampliant les zones de 30 quilòmetres/hora. També es pot promoure l’ús de la bici realitzant activitats, esdeveniments i treballant amb la gent. Si hi ha pressupost, l’Ajuntament podria potenciar el seu ús a través de la instal·lació de mobiliari urbà per la bicicleta, senyals de tràfic o carrils bici entre altres.

Hi ha suficients carrils bici a Sabadell?
No. Personalment no m’agraden els carrils bici. La bicicleta és un vehicle tot terreny i el carril bici la limita a un espai concret. Però això no és Holanda i no tenim la cultura de bici que tenen ells. Conec molta gent a la ciutat que no surt amb la bici perquè té por a que un cotxe l’atropelli o l’insulti. El carril bici és un instrument perquè la gent que vol utilitzar la bici a la ciutat es senti segura i perdi la por, però espero que sigui un element que pugui desaparèixer i que les bicis puguin circular lliurement i amb normalitat. També crec que els carrils bici no haurien d’anar pel damunt de la vorera, perquè hi ha perill de poder tenir conflictes amb els vianants.

Series partidari que els carrils bici es facin per la calçada, igual que els que hi ha a Madrid o Barcelona?
Si, de fet a Barcelona ja fa molt temps que es van començar a traslladar els carrils que hi havia a les voreres a la calçada, en un espai delimitat als carrils dels vehicles a motor. Hem d’arribar al problema de base que és com la bicicleta pugui circular per la ciutat sense molestar a ningú.

Quin seria el model que heu pensat per a Sabadell?
Primer s’hauria d’entendre que la bici és un mitjà de transport més, però no és només un vehicle més, és molt més que això, és un vehicle amable, que no contamina i que no fa soroll. Dos col·laboradors de Cicloamics, un arquitecte i un enginyer, estan treballant en un primer projecte que es presentarà a l’Ajuntament per veure què es pot millorar en aquest aspecte. El model que volem és que s’ampliïn les zones a 30, que es gestionin els espais de forma més equitativa pels diferents vehicles i al mateix temps reforçar la xarxa de transport públic.

Quina ciutat agafaríeu com a model?
Potser ens ve al cap ciutats com les que hi ha a Holanda o Alemanya, però si ens acostem a Barcelona, Terrassa, Sevilla o Saragossa, aniríem prou bé. Per Sabadell buscaríem una identitat pròpia recollint el millor de cadascuna de les ciutats que funcionen bé.

Creus que a Sabadell hi ha molts usuaris de la bicicleta?
Si, crec que n’hi ha molts. El problema és que no ens coneixem, i amb aquesta associació ens podem conèixer més i unir esforços. Hi ha molts més usuaris dels que ens pensàvem. Sabadell té un gran potencial amb el tema de la mobilitat en bici.

Seria una bona opció per la ciutat que hi hagués una xarxa de bicicletes de lloguer com hi ha a Barcelona o altres ciutats?
En un futur llunyà no et dic que no. A Terrassa ho van fer i ho van haver de treure, perquè no hi havia suficients usuaris. A Barcelona ha funcionat perquè hi havia molta demanda d’aquest servei. Si ho féssim a Sabadell ho hauríem de posar amb calçador i molt probablement seria un caos.

Heu parlat amb l’Ajuntament?
Encara no hem tingut una reunió oficial com a entitat més enllà que els de formalitzar el registre de l’associació. Tenim previst reunir-nos en els propers dies. amb el regidor d’Urbanisme i Sostenibilitat, Maties Serracant.

Quines activitats teniu previstes de cara al curs que iniciem?
A part de les activitats que organitzem de forma periòdica, volem celebrar el dia Mundial de la bici, el diumenge 24 d’abril, amb moltes i diverses activitats i convidant a diferents entitats de Catalunya relacionades amb el món de la bicicleta.

Foto portada: Juan Carlos Carranza, president de Cicloamics Sabadell. Autor: J.L. Lai.

Comments are closed.