Foto portada: un moment del concert. Autor: David B.

La Simfònica recupera Mahler per començar la temporada

  • Primer concert simfònic de la temporada a La Faràndula.

  • La soprano Iwona Sobotka sorprèn amb una veu excepcional.

L’Orquestra Simfònica del Vallès va iniciar divendres el primer dels sis concerts simfònics que es duran a terme a la nostra ciutat i que per primera vegada tindran tots una seu fixa, el Teatre La Faràndula. La tria de la Quarta de Mahler, però també la presència del director convidat Víctor Pablo Pérez, va acostar molt de públic al teatre, però sense aconseguir omplir-lo.

La primera part del concert va estar dedicada a dos compositors polonesos. El primer, Henryk Mikołaj Górecki, és especialment reconegut per les seves melodies tristes, representades divendres per Tres peces en estic antic on la corda és l’encarregada de posar de manifest la malenconia del músic amb un minimalisme clar i contundent. Escrites al 1963 van passar molt desapercebudes en el seu moment i molt més quan Górecki va escriure la seva famosa Simfonia número 3 al 1976 que és la que li va donar el prestigi que té en aquests moments. Abans de la mitja part, la soprano Iwona Sobotka va mostrar la seva particular i potentíssima veu amb Cançons de la princesa d’un conte de fades, op 31, del també polonès Karol Szymanowski que, després d’una primera època de composicions que recorden Strauss, incorpora elements diferenciadors i aquestes tres cançons ofereixen un estil on queda patent la seva tornada a arrels més antigues.

La Quarta de Mahler

La segona part del concert, dedicada íntegrament a la Quarta de Mahler compta amb tota l’orquestra al damunt de l’escenari. Gairebé 80 músics, sota la direcció de Víctor Pablo Pérez, director convidat, interpreten una de les obres més emblemàtiques de Mahler. Tot un repte i més si es té en compte que el compositor nascut a Viena no és massa interpretat. La Simfònica transmet al públic assistent la seva satisfacció amb una obra clàssica que té una dificultat evident i que destaca pels seus contrastos. En el primer moviment, flautes, clarinets i cascavells, ens endinsen en una simplicitat molt calculada, mentre que en el segon el protagonista passa a ser un violí que ens fa pensar en una mena de dansa diabòlica. El canvi estilístic en el tercer moviment ve donat per un adagio que acaba amb un fort impuls de tota l’orquestra els últims dos minuts. Finalment, el quart moviment compta amb la presència de la soprano Iwona Sobotka que sobta novament amb la seva veu i una orquestra que acompanya amb força fins a acabar en una tènue melodia, com si s’anés apagant.

L'OSV s'ha estrenat a La Faràndula aquesta temporada. Autor: David B.
L’OSV s’ha estrenat a La Faràndula aquesta temporada. Autor: David B.

El públic espera aquesta última nota amb un silenci sepulcral fins que, ara sí, esclata en forts aplaudiments que fan que tant Iwona Sobotka com el director Víctor Pablo Pérez hagin de sortir fins a quatre vegades a l’escenari. Ha estat una bona feina de compenetració i una interpretació excel·lent i això queda palès en les cares dels músics.

18 de novembre, nou concert

El pròxim concert simfònic, divendres, 18 de novembre a les 21 hores al Teatre La Faràndula. S’interpretaran obres de J. Williams, A. Copland i L. Bersntein i serà dirigit pel director convidat i gran clarinetista Vicent Alberola.

Foto portada: un moment del concert. Autor: David B.

Comments are closed.