Foto de portada: Ricard Efa, Josan González, Abel Carrasco i Enrique Fernández, a la Sala II de l'Acadèmia de Belles Arts. Autor: MAClaveria. 

Les noves tecnologies en el còmic actual a debat a Belles Arts

En el marc de l’exposició Terror buit d’Abel Carrasco, mostra que forma part de les activitats paral·leles del Festival de Cinema de Terror de Sabadell, ha tingut lloc un debat sobre les noves tecnologies en el còmic actual a l’Acadèmia de Belles Arts de Sabadell.

Els dibuixants sabadellencs Abel Carrasco i Josan González, i l’hospitalenc Enrique Fernández, han debatut sobre com entenen i utilitzen diferents tecnologies actuals en la seva professió de dibuixants de còmic, en una taula rodona organitzada per Norma Còmics, que ha moderat el també dibuixant sabadellenc Ricard Efa. Una seixantena de persones han seguit el col·loqui, que ha tingut lloc a la Sala II de l’Acadèmia de Belles Arts, i que s’ha centrat principalment en l’ús que fan els autors de les xarxes socials i sobre les campanyes de micromecenatge que han dut a terme.

Abel Carrasco, que és l’autor de les obres de l’exposició Terror buit que acull durant aquests dies l’Acadèmia, en el marc del Festival de Cinema de Terror de Sabadell, s’ha confessat com el més reticent dels presents a incorporar noves tecnologies en el seu procés de treball, tot i que sí que ha defensat la necessitat d’estar present a les xarxes socials per donar a conèixer la seva feina. També ha valorat positivament la llibertat creativa que li permet un dels seus actuals projectes, el webcòmic Lobo (amb guió de Josep Busquet) on, segons Carrasco, “pots experimentar tècniques i formats, a diferència de quan treballes per una editorial, en que tot això ve acotat: tipus de temàtica, format, nombre de pàgines, etcètera”. “Lobos ha estat aturat mig any, ara l’he reprès i he canviat la forma de dibuixar, d’entintar i d’aplicar color. Donarà un gir radical”, ha exemplificat Carrasco, per qui, tanmateix, “tots els autors volem tornar al paper”. “De fet, el mercat es va obrint a coses noves i aposta, potser no a través de les editorials estàndards o tradicionals, però si en petites editorials, per continguts que surten de la norma”, ha assegurat el dibuixant.

Foto: Detall d'una vinyeta del webcòmic de Carrasco i Busquet "Lobos".
Foto: Detall d’una vinyeta del webcòmic de Carrasco i Busquet “Lobos”.

Per la seva banda Josan González, el més popular a les xarxes entre els participants, amb més de 240.000 seguidors a Instagram, ha considerat “essencials” les noves tecnologies per la seva carrera professional. “La majoria dels meus clients m’han vist prèviament a Instagram“, ha reconegut González en aquest sentit. A banda, González també ha valorat molt positivament que a través de les xarxes socials els autors i les autores poden intentar fer rendibles les seves idees, sense dependre d’un editor que prèviament decideixi si un projecte és viable o no en termes de vendes. “Fa una dècada qualsevol que volgués treballar de dibuixant de còmics o d’il·lustrador havia de seguir una sèrie de passes, anar a una editorial o entrar en una agència, i ara això ha canviat. Ara tu obres un perfil d’Instagram, que és gratuït, vas pujant el teu contingut, i et pots conrear un públic, adreçant-te directament a ell, sense passar pel circuit”, ha exposat l’autor. “Jo valoro molt el tenir el control de l’obra. Abans si un editor considerava que alguna cosa no funcionaria, tu no podies tirar endavant el projecte. Ara tu li mostres la teva idea al públic i veus si li agrada o no. L’objectiu final és arribar al mercat, però per un circuit diferent”. Un gran avantatge de l’era digital que també té les seves contres, com per exemple “que tothom pugui ensenyar el seu treball també vol dir que costa més destacar” tal i com ha assenyalat González.

Foto: Detall d'una il·lustració del llibre "Future is Now Vol.2" de Josan González.
Foto: Detall d’una il·lustració del llibre “Future is Now Vol.2” de Josan González.

Josan González ha publicat fa pocs mesos la segona edició del seu llibre d’il·lustracions Future is Now Vol.2, que va sortir al mercat a través de la plataforma de crowdfunding Kickstarter.

L’hospitalenc Enrique Fernández, guanyador al 2010 del guardó de plata de la 4a edició del Premi Internacional de Manga, que atorga el Ministeri d’Afers Exteriors del Japó, també ha posat de relleu el paper de difusió de les xarxes socials: “per mi una de les prioritats d’utilitzar les xarxes és la divulgació. Quan vaig obrir el meu primer crowdfunding vaig al·lucinar a on podia arribar la meva obra. Fins i tot alguna llibreria petita de l’altra banda del món em va fer una comanda i ara hi haurà deu persones allà que m’hauran llegit”. Fernández ha publicat a través de la plataforma de crowdfunding especialitzada en còmic Spaceman Project la seva darrera obra, Nima.

Foto: secció d’una imatge promocional de “Nima”, el còmic d’Enrique Fernández.

Ricard Efa, que en breus publicarà a Espanya el que és el seu dinovè còmic, Seule, que al gener ja va veure la llum a França a través de l’editorial Futuropolis, ha estat l’encarregat de moderar i conduir les intervencions, sovint introduint reflexions en la línia de desmitificar algunes de les preteses bondats de les noves tecnologies, “o de fet ja no tan noves”, com ha precisat ell mateix durant una de les seves intervencions. Efa és qui, per exemple, ha recordat que dur a terme una campanya de micromecenatge també vol dir assumir tasques d’edició, de divulgació, impremta, seguiment i logística, que en el circuit tradicional assumeix un editor. A més, l’enviament el continua fent algú aliè a l’autor, “quan justament qui té la distribució és qui té la paella pel mànec”, segons ha assegurat Efa.

Foto: Dedicatòries de Josan González (esquerra) i Enrique Fernández (dreta). Autor: MAClaveria.
Foto: Dedicatòries de Josan González (esquerra) i Enrique Fernández (dreta). Autor: MAClaveria.

El prolífic dibuixant també ha apuntat que, tot i que “a través de les xarxes i dels crowdfundings hi ha la llibertat artística de fer el que vulguis” això també comporta que “hi ha la sobreexposició”, un fet que “ha provocat que algunes editorials ja no busquin la qualitat, sinó un gran nombre de seguidors, perquè veuen una base comercial”. Un cop acabada la taula rodona, Josan González i Enrique Fernández s’han traslladat a Norma Còmics Sabadell per dedicar exemplars de les seves obres.

Foto de portada: Ricard Efa, Josan González, Abel Carrasco i Enrique Fernández, a la Sala II de l’Acadèmia de Belles Arts. Autor: MAClaveria.