Foto portada: el director de Clients, Josep Escartín, el president de CASSA, Enric Blasco, i el director de CASSA, Joan Cristiá, aquest matí. Autor: J.d.A.

Aigües Sabadell defensa la seva gestió davant la idea de les municipalitzacions

  • “La municipalització de la gestió no preocupa la ciutadania”, assegura el president Enric Blasco.

  • Destaca increments de tarifa i menys rendiments als municipis on s’ha impulsat la gestió pública.

Aigües Sabadell sosté que la gestió pública del servei d’aigües no es troba entre les prioritats de la ciutadania, després de les conclusions de les enquestes a clients i del programa ‘Al costat de les persones’, que la companyia ha dut a terme amb mig centenar d’entitats de Sabadell. Només el 4 per cent de les qüestions anaven en relació a la municipalització del servei, que proposa part de l’equip de govern, bàsicament la Crida.

El president d’Aigües Sabadell, Enric Blasco, defensa la gestió mixta actual, i sosté que la tarifa de l’aigua ha pujat a municipis amb el servei públic, com Berlín (Alemanya) o Arenys de Munt (un 30 per cent al municipi maresmenc). A la ciutat alemanya s’ha gastat 1.200 milions per recuperar la part privada de l’empresa, mentre que a Arenys els rendiments de la xarxa s’han rebaixat del 74 anterior al 53 per cent, segons ha precisat. Els directius d’Aigües Sabadell defensen la seva gestió, recolzats per un índex de satisfacció del 98 per cent segons l’enquesta de satisfacció.

Tenim un rendiment de la xarxa del 80 per cent, una de les més altes de Catalunya”, manté Blasco. El director de clients, Josep Escartín, destaca que s’han acordat més de 6.000 ajornaments de rebuts sense interessos i que el Fons d’Acció Social de l’empresa ha multiplicat la dotació per quatre des del 2012. “Si hi hagués una gestió municipal, els ajornaments serien més lents, caldria passar tot un procés administratiu, i a més es cobrarien interessos. És difícil que l’administració pugui competir amb coses com aquesta o el desplegament humà i tècnic que vam fer un diumenge de novembre per aturar una avaria. Potser que ens ho mirem tot bé abans de llençar-ho tot per l’aiguera”, segueix Escartín.  La companyia té xifrats 700 clients en situació vulnerable.

Els directius de l’empresa mixta (80 per cent d’Aigües Barcelona, propietat de la multinacional Suez, i el 20 per cent de l’ajuntament de Sabadell) assegura que la municipalització del servei d’aigües no està a l’agenda dels ciutadans. D’entre les trobades que han fet amb mig centenar d’entitats, només se n’ha parlat en el 4 per cent dels casos, diu Escartín. “La ciutadania no es mostra preocupada”, sosté Blasco, qui manté que el servei actual és “d’excel·lència” amb una satisfacció “notòria” i “per sota del preu de tarifa de moltes ciutats del nostre entorn”. El 37 per cent de la factura va a Aigües Sabadell mentre que el 63 per cent restant són impostos, tributs i càrrecs. L’any 2016 la tarifa va ser congelada per l’Ajuntament. La tarifa del 2017 encara s’està negociant.

Preocupa el frau fruit d’ocupacions

De les conclusions de la cinquantena de reunions, l’enquesta de satisfacció i l’atenció al client habitual es deriva que la principal preocupació (26 per cent) és el frau fruit d’ocupacions d’habitatges. Escartín explica que les entitats veïnals estan preocupades per la quantitat d’ocupes que enganxen l’aigua i la llum de la xarxa. Tot i així, manté que l’empresa no talla el servei, aplicant el principi de precaució: “la protecció del vulnerable va per sobre de tot”. Demana a l’Ajuntament que es puguin instal·lar comptadors socials per facilitar que els ocupants tinguin subministrament sense enganxar-se a la xarxa.

Entre les següents preocupacions, el retard en l’arribada de la factura (22 per cent). L’empresa ha resolt els enviaments des del gener, segons el director de Clients. Els següents temes que més preocupen, la procedència de l’aigua, el mal funcionament de les fonts públiques o qüestions relacionades amb la vulnerabilitat.

D’altra banda, l’empresa posa en marxa una campanya de comunicació per destacar la bona gestió del servei, amb el nom de 10 èxits sabadellencs amb l’aigua, on es destaca, entre altres, el baix consum d’aigua a la ciutat, la informació sobre avaries transparent, la continuïtat del servei o els programes d’educació ambiental.

Foto portada: el director de Clients, Josep Escartín, el president de CASSA, Enric Blasco, i el director de CASSA, Joan Cristiá, aquest matí. Autor: J.d.A. 

Comments are closed.