Foto portada: l'OMIC, al Despatx Lluch. Foto. cedida.

Les consultes a l’OMIC van caure un 20 per cent

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor va atendre l’any passat 5.743 ciutadans de Sabadell i va tramitar un total de 2.070 consultes. La xifra representa una disminució del 20,47 per cent respecte l’any anterior, quan els expedients es van disparar a causa del tancament de la clínica dental Funnydent i de les cancel·lacions de la companyia aèria Vueling. 

Separant les dades de l’escàndol de Funnydent i la companyia Vueling, el número d’expedients oberts al 2017 per l’OMIC és molt similar al d’anys anteriors: al voltant dels 2.000. D’aquests la immensa majoria, el 95 per cent, són reclamacions, mentre que el 3 per cent són queixes sense reclamació i el 2 per cent restant són denúncies.

De què reclamen als sabadellencs?

Com en anys anteriors, el podi dels serveis amb més consultes a Informació al Consumidor segueix sent liderat per les empreses subministradores.

  • En primera posició per la manca de compliment del contracte de les operadores de telefonia i internet (801 consultes).
  • En segona posició hi ha problemes en la contractació de gas i electricitat, mal funcionament del servei, la seva venda a distància i els mètodes de venda agressius (744 consultes).
  • Finalment en tercera posició, hi ha consultes sobre el sector comercial (309 consultes, el 15 per cent del total).

També hi ha un destacable número de consultes sobre Serveis Professionals (285), Assegurances (246), Sanitat (230), Entitats Bancàries (223) i Turisme (230). En total, el sector de subministraments bàsics i telefonia representa quatre de cada 10 consultes a l’OMIC.

Cauen els arbitratges

Durant l’any 2017, es van traslladar a la Junta Arbitral de Consum 502 expedients, una caiguda del 4,38 per cent respecte l’any 2016. La Junta Arbitral de Consum permet un laude gratuït i d’obligat compliment, però moltes empreses no s’hi mostren disposades. No obstant, el mecanisme permet evitar els tribunals ordinaris si les empreses s’hi adhereixen.

Formació en consum

L’OMIC va fer durant l’any passat dues xerrades a treballadors de l’empresa CIPO i una a l’alumnat del Taulé Viñas sobre temes de consum. Aquest 2018 es vol potenciar la formació per ser “consumidors crítics i responsables”, en paraules de la tinent d’alcalde i regidora de Consum, Marisol Martínez, qui advoca per practicar un consum “moderat, reflexiu i crític”. D’altra banda, en el darrer trimestre de l’any passat es va desplegar el servei de l’OMIC a quatre centres cívics.

D’altra banda, l’Ajuntament ha renovat el conveni amb el Col·legi d’Advocats de Sabadell per assessorar els afectats per les clàusules sòl i les despeses de formalització de la hipoteca.

Foto portada: l’OMIC, al Despatx Lluch. Foto. cedida.