Foto portada: Soler, Fernàndez i Giménez, aquest matí. Autor: J.d.A.

5 claus sobre els canvis al servei de la grua municipal

  • Sabadell mancomuna el servei de grua amb Barberà i Castellar a partir de juliol.

  • Suposarà estalvis de fins al 50 per cent pels consistoris; s’estudiarà baixar la taxa el 2017.

A partir del 1 de juliol i fins l’any 2019, el servei de retirada de vehicles de la via pública de Sabadell (més conegut com la grua municipal) arriba també els municipis de Castellar i Barberà del Vallès. És la primera mancomunació de serveis que es fa a Sabadell en anys.

El consistori va recuperar fa uns mesos la gestió directa d’aquest servei i ara la mancomuna amb els dos municipis veïns. A continuació expliquem algunes de les claus de l’operació

  1. L’ajuntament de Sabadell pagava a l’empresa concessionària, Dornier, més de 580.000 euros anuals per aquest servei. Amb la gestió directa, el servei costarà a l’Ajuntament 316.000 euros. En total, el servei costarà 401.000 euros, que pagaran els tres municipis en funció de la seva població. L’Ajuntament estima que l’operació comportarà un estalvi important: dels 580.000 euros fins una despesa prevista de 316.000 euros (un estalvi del 45 per cent). L’alcaldessa de Barberà, Sílvia Soler, assegura que el seu consistori gastarà la meitat que fins ara en aquest servei. L’alcalde de Castellar, Ignasi Giménez, manté que comporta “un petit estalvi” però assegura que els beneficis són també d’altre tipus, com tenir servei de grua les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any.
  2. Les grues són de l’ajuntament de Sabadell. En total hi ha tres. Feien servei per a Sabadell i ara el faran també a la resta de municipis. Hi ha set treballadors, tots de l’ajuntament de Sabadell. Es cobrirà igual el servei? Segons el regidor de Serveis Centrals, Albert Boada, fins i tot es cobrirà millor. Fins ara l’empresa concessionària retirava uns 4.900 vehicles a l’any de la via pública. Ara se’n preveu retirar un 30 per cent menys a Sabadell, uns 3.500 en total, més 300 a Barberà i 250 a Castellar. En total, poc més de 4.000 retirades de vehicles. És a dir, les tres grues retiraran menys vehicles en tres municipis que abans només a Sabadell.
  3. La clau de volta del canvi, segons explica Juli Fernàndez, alcalde de Sabadell, és la reconversió del servei. La concessió a Dornier permetia retirar una mitjana de 16 cotxes diaris de la via pública de Sabadell. Una plataforma ciutadania havia criticat la voracitat del servei (més info: ‘Es crea una plataforma per denunciar els “abusos” de la grua municipal‘). Ara es suprimeix aquesta obligació i la grua actuarà a demanda. De qui? De la Policia Municipal i també dels veïns. De fet, hi ha un altre canvi: ara un agent haurà de verificar en persona que el vehicle està mal estacionat abans de la seva retirada. Fins ara s’utilitzava un dispositiu electrònic que enviava una imatge a la comissaria de policia i amb la imatge el policia autoritzava la sanció i la retirada. “Hi ha seriosos dubtes que això fos legal”, assegura Boada.
  4. De moment, l’import de la taxa es mantindrà. 140 euros per retirada de vehicle. Però la taxa ha de cobrir el preu del servei. Si es manté la previsió de retirades i despesa del govern, la taxa es reduirà l’any 2017, ha assegurat Fernàndez. És molt probable, apunta Boada, anant una mica més enllà.
  5. La mancomunicació del servei de grua és un primer pas de col·laboració entre consistoris. “Un petit pas endavant en una pràctica que volem estrendre”, diu l’alcalde de Castellar, Ignasi Giménez. “Una bona fita que ens aporta una millora econòmica i sinèrgies entre municipis”, manté l’alcaldessa de Barberà, Sílvia Soler.

Els tres consistoris posen en marxa una comissió de seguiment per coordinar el servei conjunt. De moment, el conveni de col·laboració, que s’ha signat aquest dijous, té vigència fins l’any 2019.

Foto portada: Soler, Fernàndez i Giménez, aquest matí. Autor: J.d.A.

One Comment