Foto portada: bus llançadora entre Sabadell Sud i el Centre. Autor: J.d.A.

Així és el dispositiu per mitigar el tancament de l’estació Sabadell Centre

La principal estació de tren de Sabadell està tancada des d’aquest diumenge. I seguirà així fins la segona quinzena del mes de novembre, a causa de les obres per dignificar els accessos (s’instal·la un ascensor i escales mecàniques, reinvidicades durant dècades). Renfe ha posat en marxa un dispositiu per mitigar els efectes.

Des d’aquest diumenge funciona, de forma continuada durant els horaris de servei ferroviari, un autobús que connecta l’estació ‘Sabadell Sud’ amb el Centre de Sabadell. Els viatgers de ‘Sabadell Centre’ poden agafar la llançadora davant de Fira Sabadell, que connectarà amb l’estació ‘Sabadell Sud’. A partir del 12 de setembre, el dispositiu es desdoblarà i també connectarà el Centre amb l’estació ‘Sabadell Nord’.

Aquest diumenge, sense trànsit, els autobusos trigaven uns cinc minuts en connectar el Centre amb l’estació ubicada al barri de Campoamor. I viceversa. El servei és continu, precisa el director de Rodalies a Catalunya, Félix Martín:

El servei d’enllaç de busos és continu i sempre hi haurà un autobús disponible que sortirà en pocs minuts. El disseny fet amb l’Ajuntament funcionarà perfectament tant en diumenge com avui, un dia vall i d’adaptació, com la resta de dies laborables”.

D’altra banda, mitjançant un acord amb Ferrocarrils de la Generalitat els usuaris de Renfe poden validar el seu tíquet a les estacions de FGC. En altres paraules, poden fer ús dels Catalans amb el tíquet de Renfe. “Els clients tenen totes les facilitats per aconseguir que l’afectació de les obres sigui mínima”, segueix Martín. Rodalies ha habilitat un servei humà, amb informadors i vigilants de seguretat, per resoldre dubtes al voltant del tancament de la cèntrica estació.

Sabadell Centre, amb les portes tancades. Autor: J.d.A.
Sabadell Centre, amb les portes tancades. Autor: J.d.A.

Inicialment el tancament de l’estació havia de ser entre juny i setembre, però finalment s’ha allargat tant el tancament com la reobertura.

L’obra té molta envergadura i és complicada. Hem adaptat el calendari a l’afectació de les obres al túnel, aprofitant al màxim el període vall durant l’estiu, però ens afectarà una mica el període punta de viatgers. Tot va però segons els calendaris marcats”, segueix Martín. “Quan reobri l’estació, saldarem el deute que teníem amb Sabadell i totes les estacions seran accessibles”, reconeix el director de Rodalies.

Cal recordar que les obres afecten també la mobilitat en vehicle privat, ja que el carrer de l’Estació està tallat en el seu darrer tram, i no es pot connectar amb el carrer de les Tres Creus (més info: ‘Les obres a Sabadell Centre obligaran a tallar el trànsit al carrer de l’Estació‘).

Un viatger, entrar al bus llançadora, a la Gran Via. Autor: J.d.A.
Un viatger, entrar al bus llançadora, a la Gran Via. Autor: J.d.A.

L’estació de Sabadell Centre tenia uns 12.000 viatgers diaris, i era la principal a Sabadell. El tancament de l’estació central de Renfe coincideix amb la posada en marxa de tres noves estacions de FGC a la ciutat (més info: ‘Els FGC ja arriben a la Creu Alta, la plaça d’Espanya i els barris del nord‘): “ha estat una casualitat. Cada una de les companyies desenvolupa millores i cooperem per treure vehicles privats de la mobilitat: som més companys que competència”.

L’estació de Can Llong

El director de Rodalies a Catalunya ha assegurat que l’Ajuntament els ha demanat un estudi sobre la viabilitat d’una estació de tren al barri de Can Llong, propera a l’antic baixador de Castellarnau. “Estem fent els estudis de demandes i freqüència però seran les autoritats competents [segons ha precisat, la Generalitat de Catalunya] qui ha de fer el disseny final de les futures infraestructures”, finalitza Martín. De fet, és una altra petició històrica de Sabadell, que la crisi va fer guardar al calaix, però de la que se’n va parlant darrerament amb força.

Foto portada: bus llançadora entre Sabadell Sud i el Centre. Autor: J.d.A.