Sabadell

Aquí no hi ha qui respiri

  • Nou toc d’atenció de la Comissió Europea a Espanya per la contaminació de l’aire.

  • Barcelona, Madrid i el Vallès (Sabadell i Terrassa) superen els nivells de NO2.

La qualitat de l’aire a Sabadell, així com a alguns altres punts de la geografia catalana, continua superant els límits de la Unió Europea. Ara el govern comunitari, la Comissió Europea, ha donat un seriós toc d’atenció al govern de l’Estat per corregir la situació.

Cinc ciutats catalanes superen els nivells de contaminació de l’aire, segons les anàlisis: Barcelona, Hospitalet, Santa Coloma de Gramenet i les dues capitals vallesanes: Sabadell i Terrassa. La Generalitat ha cridat representants municipals de les cinc ciutats per posar fil a l’agulla donat que, fins ara, cap acció ha tingut efectes. Un fet que amenaça Espanya d’acabar al Tribunal de la UE, a Luxemburg, per incomplir les directives comunitàries.

Trànsit Centre Sabadell caos
Vehicles al carrer Sant Joan, fa mesos. Autor: J.d.A.

Els nivells de diòxid de nitrogen es superen de forma “persistent i continuada” en els anys 2010, 2011, 2012 i 2013 a les cinc ciutats catalanes. A més, el pla d’actuació per millorar la qualitat de l’aire de la Generalitat del 2014 no ha tingut efectes positius. La directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, va convocar aquest dimecres una reunió amb els regidors i tècnics de les cinc ciutats catalanes que superen els llindars. Volen més compromisos municipals. En aquest sentit, el govern municipal ha assegurat aquest dijous que treballarà amb “fermesa” per reduir la contaminació atmosfèrica.

Augmentarem l’esforç dedicat a avançar cap a la mobilitat sostenible, a través de la redacció i el desenvolupament d’un nou Pla de Mobilitat Urbana més ambiciós. En aquesta mateixa línia, els propers mesos portarem a debat i aprovació el nou Pla d’Acció d’Energia Sostenible (PAES), que ha de ser també un dels pilars del nou Pla de Millora de Qualitat Urbana de Sabadell, tots ells amb horitzó a l’any 2020″, ha assegurat el primer tinent d’alcalde, Maties Serracant.

Així mateix, l’executiu local demanarà més recursos a la Generalitat per desenvolupar el Pla de Mobilitat i per efectuar polítiques actives, coherents i efectives per millorar la qualitat de l’aire, sobretot pel que fa al trànsit privat particular.

Efectes a la salut

La contaminació de l’aire per diòxid de nitrogen prové sobretot del trànsit i de la trivalència dels vehicles amb motor dièsel. Els seus efectes poden ser diversos en la salut: una reducció de la funció pulmonar, bronquitis aguda, tos i altres, segons l’Organització Mundial de la Salut.

La Comissió Europea va obrir un expedient l’any 2014 contra Espanya en aquesta matèria. Ara el govern estatal s’arrisca a que la Comissió porti la denuncia al Tribunal de Justícia de la Unió Europea, situat a Luxemburg. La directiva europea que vetlla per la qualitat de l’aire va entrar en servei l’any 2010 i segons el text enviat al govern central “Espanya ha disposat almenys de deu anys per a preparar-se a acomplir-la”.

Foto portada: vehicles al carrer Sant Joan, fa uns mesos. Autor: J.d.A.

Comments are closed.