Bankia

Condemna a Bankia per estafar un ancià invident i la seva dona

  • El Jutjat de Primera Instància 5 falla a favor d’un matrimoni d’ancians, ell gairebé cec, en un litigi amb l’entitat bancària.

  • La interlocutòria indica com els empleats d’una oficina van induir-los a invertir més de 300.000 euros en preferents.

El Col·lectiu Ronda ha fet pública una resolució del Jutjat de Primera Instància número cinc de Sabadell, dictada el passat setembre, que insta a Bankia a retornar 323.461,64 euros compromesos en participacions preferents a un matrimoni de la tercera edat. Segons la sentència, el personal bancari els hi va fer creure que contractaven un dipòsit garantit pels seus estalvis.

Els fets escenifiquen l’incompliment del deure de diligència i assessorament de les entitats financeres en la comercialització de participacions preferents als seus clients i la sentència fa palesa la suma d’incompliments normatius i irregularitats dels que va ser objecte la parella en qüestió.

La interlocutòria relata com al 2010, després de moure els estalvis de tota una vida a un dipòsit Premium de l’extinta Caja Madrid,  el matrimoni va rebre la trucada de l’aleshores director de la sucursal de Santa Perpètua de Mogoda instant-los a fer-se amb un producte amb millors condicions que les contractades. Després de personar-se a l’oficina i rebre les indicacions del comercial, la parella consisteix a signar el nou compromís creient haver obtingut un altre dipòsit amb major rendibilitat i garanties per retirar els seus diners. Però en realitat eren nous propietaris de 3.100 participacions preferents amb un valor nominal de 310.000 euros.

És difícil d’assimilar que un matrimoni format per una mestressa i un antic treballador del camp, amb 83 i 87 anys respectivament, una salut delicada i sense nocions financeres bàsiques, puguin subscriure un ordre de compra de preferents. Qüestió agreujada per la gairebé completa ceguera del marit, posant de manifest la seva incapacitat per a llegir i signar el contracte”, recull la sentència.

Bankia al·lega que va obrar en el més estricte sentit de la comercialització, responent a la lliure voluntat dels afectats de cercar un augment de la rendibilitat del seu patrimoni. L’entitat també sosté que era impossible discernir la manca de cultura financera dels seus clients, escudant-se en que havien contractat un altre producte amb anterioritat. A més, afirma haver complert fidelment totes les obligacions legals d’informació de les condicions contractades, incloent l’entrega de tríptics on apareixen totes les dades i riscos de les preferents. Tot i que dels diferents testimonis s’extreu que va ser el propi comercial qui va omplir unilateralment els tests de conveniència per a subscriure el paquet de preferents i els afectats únicament van haver de signar als camps marcats amb creu.

Veredicte obert a apel·lacions

El veredicte declara nul·la la validesa del contracte d’ordre de subscripció dels 3.100 títols de participacions preferents de Caja Madrid, a més d’instar a Bankia a restituir la quantitat de 323.461 euros al matrimoni afectat i abonar les costes del procés. Encara que com s’indica, les parts poden presentar un recurs d’apel·lació en els pròxims 20 dies hàbils, sent habitualment aprofitat per bancs i caixes, “fins i tot en aquells casos en què la contundència dels fets provats fa difícilment justificable apel·lar una segona instància”, com es comenta des del Col·lectiu Ronda.

Foto portada: protesta contra Bankia per part dels preferentistes, a Madrid.

Comments are closed.