Últim viatge a ‘Sabadell – Rambla’

  • Normalitat pels viatgers sabadellencs en l’últim tren arribat a Sabadell Rambla.
  • Un parell de seguidors del món ferroviari immortalitzen el moment.

Després de més de 90 anys, l’estació de tren ‘Sabadell-Rambla’ tanca per sempre. La posada en funcionament de la nova estació ‘Plaça Major’ la deixa en desús. Aquest dilluns, passats dos quarts d’una de la matinada, un tren ha entrat per darrer cop a la històrica via única sota la Rambla. Aquest era l’ambient.

Passen pocs minuts de dos quarts d’una de la matinada i l’estació provisional ‘Sabadell Estació’ està totalment buida. No només de gent sinó també gairebé de mobiliari. Operaris d’una empresa ja han tret fins i tot les pantalles que durant anys han informat dels trens que arribaven i sortien. Arriba l’últim tren en direcció a ‘Sabadell Rambla’, el darrer que s’aturarà a la històrica estació, almenys amb servei comercial. Al barri de Gràcia, baixen una quinzena de persones i dins ja només en queda una vintena, la majoria joves, alguns dormint i pocs atents al moment. Sona a l’altaveu la frase tants cops escoltada: “Aquest tren finalitza el seu recorregut en aquesta estació”. Normalitat en el passatge. Quan s’arriba a ‘Sabadell Rambla’, els passatgers en baixen i surten amb pressa de l’estació. Amb normalitat. El dilluns d’inici del curs escolar i amb la nit avançada no convida a més.

Només un parell de persones es queden a l’estació. Amb 19 anys, un jove fa fotos amb el mòbil i s’intenta fer una selfie amb el vagó al darrere. Pol Bielsa viu a Sant Andreu de la Barca però ha agafat el cotxe per venir a Sabadell per viure aquest moment. Forma part d’un grup d’aficionats al ferrocarril.

“Hem decidit immortalitzar un dels últims trens que arriba aquí a l’estació Sabadell Rambla. És una estació que desapareixerà del servei comercial i és maco tenir un record final d’un dels trens que va circular durant un cert temps per aquesta estació”.

La ja desapareguda Sabadell Rambla és una estació històrica, inaugurada el setembre de 1925 entre una gran tempesta política, amb més de 90 anys d’història i que, entre altres coses, va servir com a refugi antiaeri durant la Guerra Civil. Les seves 82 escales, o per ser exactes 33 primer i 49 després d’un petit descans, forgen la memòria popular de diverses generacions sabadellenques.

Càmera fotogràfica en mà, el maquinista de Renfe Josep Serra, resident a Sant Cugat, acompanya Pol Bielsa. “Volíem acomiadar l’estació perquè és un dia especial” i manté que és la “primera estació subterrània que es va fer a Espanya per fer servei ferroviari”. “Em fa gràcia assistir a l’últim servei o veure l’últim tren que arriba a una estació”.

Serra ha assistit a diversos esdeveniments similars, com l’últim servei a l’antiga estació de Montmeló o l’última circulació d’un determinat model de tren, com els 111 o els de la sèrie 1000 del Metro de Barcelona.

Ja no queda ningú més a l’estació i el tren que ha arribat amb passatgers per darrer cop a Sabadell-Rambla marxa. Operaris de Ferrocarrils de la Generalitat esperen. De moment, la via única de Sabadell-Rambla servirà per estacionar-hi un antic tren en desús de la sèrie 111, popularment anomenat ‘Copito’. I l’han d’esperar. El ‘Copito’ ve de Rubí i arriba a Sabadell cap a dos quarts de dues de la matinada. Personal de FGC acompanya els incondicionals del món ferroviari al carrer. I ‘Sabadell-Rambla’ baixa per sempre la persiana.

Foto portada: Darrer tren amb passatgers arribat a Sabadell-Rambla. Autor: David B.

Comments are closed.