Foto portada: la Gran Via, aquest dijous al migdia. Autora: Lucía Marín.

Gran Via; la ferida perpètua

Gairebé un de cada quatre sabadellencs viu en el bell mig o a tocar de la Gran Via, que travessa una desena de barris (Gràcia, Eixample, Sol i Padrís, Covadonga, Centre, Creu Alta, Can Puiggener, Torreguitart i Ca n’Oriac; la seva extensió natural travessa també la Concòrdia i Can Llong). Una via ràpida a cel obert que divideix la ciutat en dues meitats gairebé calcades en quant a població.

Malgrat el respir parcial de la Ronda Oest, per la Gran Via encara hi circulen més de 30.000 vehicles cada dia, molts d’ells de residents a Castellar o de tràfic de mercaderies. Derivar-los per altres bandes és l’única possibilitat perquè aquesta via ràpida sorgida del soterrament de les vies de la RENFE passi a formar part de la trama urbana. Fins que això no succeeixi (alguns experts creuen que seria suficient la Ronda Nord, el projecte de la qual no està aprovat; d’altres creuen que calen més carreteres com la Ronda Est i la Interpolar Sud), la Gran Via seguirà sent Gran Via i Sabadell podrà suportar la seva presència però no superar-la.

La Gran Via és tan transversal com la ciutat, un centenar llarg de carrers hi comencen o hi acaben i té més de 300 locals comercials i una vuitantena d’elements patrimonials. I com la ciutat va mutant. Lluny de la visió clàssica, no és gens industrial, creix en veïns de punta a punta i, malgrat el seu caràcter agrest, segueix acumulant les singularitats locals (ESDi, UAB, Fira Sabadell, Artextil, el complex de la Corporació Sanitària Parc Taulí, l’intercanviador ferroviari i a l’altra punta l’Aeroport, Sant Pau de Riu-sec i el polígon de la Zona Hermètica). El futur de Sabadell seguirà passant per la Gran Via.

Mentrestant no arriba la Ronda Nord, es faran petites actuacions per esmorteir el seu impacte. L’actual govern municipal té previst aprovar una quinzena de projectes abans que acabi el mandat, a través de l’Oficina Gran Via Ripoll, que gestiona Junts per Sabadell. El partit puigdemontista i l’ara consellera Lourdes Ciuró van fer bandera durant la campanya electoral del 2019 per actuar a la Gran Via mentre no arribi la Ronda Nord.

Tot a partir d’una anàlisi de l’exregidor Toni Font, qui apostava per “reinterpretar-la” perquè “donar-li qualitat urbana és possible”. Imposada als anys 70 al moviment veïnal i l’oposició antifranquista, després de quatre dècades sense debat, almenys s’ha obert el meló d’una vegada.

Com serà la Gran Via l’any 2030? Si no hi ha almenys la Ronda Nord, i per molts esforços que s’hi posin, previsiblement serà molt semblant a l’actual. La cicatriu és tan gran que, sense un tractament molt int ensiu i ambiciós, no hi ha cura.

COMPRA L’ANUARI!

Aquest és un dels continguts que podeu trobar a l’Especial 10 anys, la publicació en paper d’un centenar de pàgines que repassa l’evolució de Sabadell, del diari digital iSabadell i de l’ofici del periodisme que hem editat amb motiu del nostre desè aniversari. La venem conjuntament amb l’Anuari 2021, que repassa els principals fets informatius de l’any passat a la ciutat, i que inclou un dossier central de 50 pàgines sobre Els feliços anys 90 a Sabadell.

FES-TE SUBSCRIPTOR !

Si voleu comprar les publicacions, ho podeu fer online (compra aquí) i si ho voleu fer en una llibreria o quiosc també les trobareu als següents punts de venda. Us estarem molt agraïts. I si voleu portar més enllà el vostre compromís amb el nostre periodisme, podeu fer-vos subscriptors de iSabadell per 50 euros a l’any. Feu-ho AQUI: ‘Subscriptors‘.

Més informació:

Foto portada: la Gran Via, aquest dijous al migdia. Autora: Lucía Marín.

Comments are closed.