‘6 anys de les obres del tren’. La gran ferida del nord

SIS ANYS DE LES OBRES DEL TREN

La cicatriu més llarga de les obres del tren a Sabadell es produeix a la zona nord. També és on ha estat més silenciosa. No obstant, els sis anys de treballs han afectat clarament uns barris socialment i urbanística complexos i que volen que després de les obres el parc del Nord de Sabadell sigui tan lluent com el compromís que es va prendre l’any 2000.

És dimecres i no falten gaires minuts per a les dues de la tarda. Asseguts en un banc al barranc de Jonqueres (la realitat fa honor al nom del carrer), mitja dotzena d’avis del Torrent del Capellà conversen sobre el darrer partit de futbol. El Reial Madrid ha perdut al camp del Sevilla i un avi amb samarreta del Futbol Club Barcelona veu la Lliga més blaugrana que mai. Una dona, observadora, veu el fotògraf prenent fotos al munt de terra que tenen al davant i exclama confonent-lo: “¡A ver si os dais prisa para acabar!”. Es refereix a les obres del tren, que fa més de cinc anys que han provocat moviments de terres i canvis en el tranquil i amagat barri del Torrent.

Els veïns, posats en conversa, es mostren preocupats per tantes terres vingudes de la resta de l’obra, i temen que el resultat final no sigui el que se’ls va presentar fa ja molts anys. “Al principi de tot ens van ensenyar un projecte que tenia fins i tot una cascada d’aigua però ja veurem com acaba tot”, diu un, mentre que un altre, més optimista, ja s’imagina les pistes de petanca del barri al seu emplaçament natural per aquesta Festa Major del barri, aquest mes de maig. Asseguren que en els darrers dies els moviments de terres s’han aturat i els han dit que començaran a endreçar la zona.

Obra a la Ronda Navacerrada. Autor: J.d.A.

La ferida del Metro a la zona nord de Sabadell és la més extensa però paradoxalment la més silenciosa. S’esdevé des del Torrent, a l’entrada a Sabadell des de Castellar i acaba a La Planada del Pintor, gairebé al camp de futbol del barri, on ara s’estan fent les cotxeres i la cua de maniobres. La cicatriu travessa diversos barris i emplaçaments i les obres han deixat alguns espais, com la Ronda Navacerrada, gairebé com un solar sense ni trànsit ni vida més enllà d’alguns joves que juguen a cartes al carrer. En aquesta zona de la ciutat, com a altres, se sumen les obres i la crisi en un còctel complex.

El tinent d’alcalde d’Urbanisme de Sabadell, Josep Ayuso, precisa que “en aquests moments s’estan fent els murs pantalla de l’estació del nord”, al creuament entre la Ronda Navacerrada i el carrer Himàlaia i Vinhamala, molt a prop del CEIP Sant Julià i les instal·lacions de la cooperativa CIPO.

Hem de reconèixer que al nord de la ciutat el projecte del tren ha tingut una afectació importantíssima a tots nivells i que ara mateix està afectant de forma molt directa la vida del barri”.

Les obres del tren van començar en aquesta zona, on s’ha instal·lat el pou d’atac per construir els dos túnels que travessen Sabadell, prop del camp de futbol del Sabadell Nord. I ara, juntament amb el barri de Gràcia, és on més afecten. Fa pocs dies hi ha hagut canvis en el trànsit i han estat habituals els moviments de camions amunt i avall. La ciutadania, però, després de sis anys ja està acostumada a coexistir amb les obres del tren.

El dia després de les obres

El dia després de les obres, quan el tren ja arribi a Ca n’Oriac i acabi al barri la línia S2 dels Ferrocarrils de la Generalitat i l’anomenat ‘Metro del Vallès’, serà recuperar el mai acabat del tot Parc del Nord. Un pulmó verd important per la zona, que relliga els barris, i que va costar anys impulsar. El ‘Metro Sabadell’ ha fet saltar per l’aire el desenvolupament d’una zona verda que avança des de l’entorn del riu Ripoll fins a gairebé Can Deu travessant diversos barris. El projecte es va aprovar l’any 2000 entre cinc propostes.

Parc del Nord Sabadell
Projecte del parc del Nord. A l'esquerra el Torrent del Capellà. A la dreta, la part més al nord

I ara mateix algunes entitats que formen part de la comissió del parc del Nord temen el resultat final. Creuen que el projecte pactat per totes les parts s’ha modificat ara sense previ avís.

Entre les set associacions de veïns de la zona vam pactar un projecte però les obres del Metro van aturar el seu desenvolupament. I veiem que a la zona del Torrent del Capellà han començat a abocar terres. Pensàvem que les treurien però l’Ajuntament ens ha dit en dues reunions que potser aprofiten algunes, modificant el projecte que vam pactar entre tots. No estem d’acord en hipotecar ara un projecte que vam consensuar i que té la voluntat d’arribar fins al riu. Acceptem que si l’obra del Metro implica alguns canvis a la zona més afectada es facin però no acceptarem que del pou d’atac a la part sud, on hi ha el Torrent, es facin canvis perquè l’obra no ha afectat en res aquesta zona i molta gent va treballar durant molt temps per fer un projecte”, assegura el president de la Comissió del Parc del Nord, Francisco Morales, que també presideix l’associació de veïns de Ca n’Oriac.

Mentre la comissió vol recuperar el projecte pactat l’any 2000 de forma íntegra, el tinent d’alcalde Ayuso assegura que “hem de definir el futur del parc del Nord, aprofitant les terres que s’han extret i que no s’han de tornar a col·locar. Treballarem un procés per definir el parc i aprofitar la topografia. La nostra proposta és unir la zona des de l’entorn de Can Puiggener fins el nord, però hem de començar a definir el futur sobretot a la part més propera al Torrent del Capellà perquè la part superior, a la Planada, quedarà de forma molt similar a com era abans de l’inici de les obres”.

Terres acumulades al Torrent del Capellà. Autor: J.d.A.

Ayuso posa en valor els acords a que ha arribat el consistori per l’entorn de la plaça d’Espanya i també el costós acord pel Passeig de la plaça Major com a garantia que, també al nord, es farà la recuperació de la superfície amb el vistiplau de les parts implicades. El consistori assegura que no hi ha plànols perquè el projecte s’ha de debatre. La Comissió, en canvi, ha pujat a internet tota una sèrie del que volen que es dugui a terme, assegurant que ja es va discutir, debatre i acordar fa més de 10 anys. “Si es modifica el projecte ens oposarem amb totes les nostres forces”, diu Morales.

El perllongament a Castellar

Entre les diverses discussions i polèmiques al voltant del projecte durant l’última dècada, l’hipotètic perllongament a Castellar ha estat una de les més importants, tot i que més aviat a l’inici de les obres. Segons Ayuso, el projecte que s’està construint deixa “preparada la cua de maniobres per a poder allargar i arribar algun dia a Castellar”. En canvi, el que va ser ànima viva de la plataforma crítica Sabadell Cruïlla, Manel Larrosa, considera en l’article ‘Cotxeres de luxe’ que s’ha perdut una oportunitat. En conversa telefònia, Larrosa assegura que si es vol arribar a Castellar fer les cotxeres sota el parc del Nord és “la pitjor possibilitat, gairebé un sabotatge”.

Diu que amb unes cotxeres més funcionals (les que es construeixen són soterrades sota el parc del Nord) s’hauria pogut arribar a Castellar pel mateix cost i amb el mateix calendari. Ara en canvi creu si algun dia es vol arribar al municipi veí el perllongament hauria de ser soterrat pel bosc de Can Deu excepte en el tram per passar el riu Ripoll.

De què va servir el pacte ciutadà que va comprometre a la Generalitat, l’Ajuntament, la Cambra de Comerç, la Fundació Bosch i Cardellach i els ciutadans de Sabadell Cruïlla en solucions raonables per arribar a Castellar? Clarament de res”, es lamenta a l’article.

Larrosa creu que la Generalitat i l’Ajuntament han “menyspreat els signants” i que les administracions s’han entestat en un perllongament soterrat que és inviable. De fet, la Generalitat va aprovar l’estudi informatiu en aquest sentit, però l’obra fins a Castellar queda en un calaix. Larrosa posa en dubte la utilitat del projecte globa a Sabadell si no s’arriba a Castellar. “Fer un tren suburbà a Sabadell només tenia sentit si es preserven les opcions de continuar la línia més enllà en un futur”, diu.

Mentre les llargues obres a Sabadell van cobrint etapes, molt concentrades ara en l’entorn de Sant Julià i La Planada, el futur parc del Nord està sense decidir del tot i el perllongament a Castellar cada cop és més incert.

Podeu seguir tots els articles de la sèrie a l’enllaç: ‘Sis anys de les obres del tren‘.

Foto portada: pou d’atac al parc del Nord, prop del camp de futbol del Sabadell Nord. Autor: J.d.A.

Comments are closed.