FGC

8 opinions sobre el no soterrament del tren a Gràcia i Can Feu

  • Partits polítics i entitats veinals diuen la seva sobre el posposat soterrament del tren.

  • La Generalitat no tanca l’opció a soterrar les vies, si es compleix el conveni.

Aquest dimecres l’ajuntament de Sabadell anunciava que la Generalitat posposava el soterrament de les vies del tren a Gràcia i Can Feu sine die. El govern català per la seva part assegura que no han canviat la seva posició, que és la marcada al conveni signat l’any passat. El conveni concreta que el cost del soterrament anirà a càrrec de l’Ajuntament i que es treuran fons d’una operació urbanística a la zona.

No obstant, el conveni també marca que la Generalitat faria l’estudi informatiu de l’obra durant l’any 2012. Un text que ha de marcar el cost de l’obra i que a octubre de 2013 encara no s’ha publicat. El consistori assegura que ha proposat noves fonts de finançament, com l’estalvi de l’obra o deixar de banda l’aparcament a Ca n’Oriac, però el govern català no ho accepta. Davant d’aquest conflicte, i l’ajornament sense data d’una obra molt demanada al barri de Gràcia i Can Feu, diversos agents polítics i veinals han dit la seva a petició de iSabadell.

1. Govern local: “Hem fet tot el que estava a les nostres mans”

El govern local socialista assegura que han presentat “diverses alternatives” per fer possible el soterrament. El tinent d’alcalde d’Urbanise, Josep Ayuso, assegura:

Hem fet propostes i hem treballat intensament perquè pensàvem que podien ser viables. Malgrat això hem aconseguit el compromís que les obres que es portin a terme per perllongar la línia a la ciutat siguin compatibles amb el cobriment de les vies, un cop la situació econòmica permeti abordar aquest projecte”.

Ayuso assegura que el govern local no sap que costa soterrar les vies perquè la Generalitat no ha complet el seu compromís de fer l’estudi informatiu. “Hem dedicat molta feina durant molt de temps a fer possible el soterrament entre Gràcia i Can Feu”, lamenta, i afegeix que cap grup polític de la ciutat ha fet cap proposta “en ferm” per aconseguir fons per pagar l’obra. “Hem fet tot el que estava a les nostres mans”, diu Ayuso.

El govern recorda que davant la incertesa sobre les plusvàlues han proposat noves fonts per pagar l’obra, com estalviar en algunes parts de l’obra dels Catalans (no fer l’aparcament a Ca n’Oriac o reduïr despeses a les estacions). També que es cedissin una sèrie de béns i solars a l’ens gestor de l’operació. “No podem forçar a la Generalitat a prendre una decisió determinada en un àmbit de la seva competència”, finalitza Ayuso.

2. CiU: “Ningú ha incomplert”

Segons ha assenyalat el portaveu de CiU a l’Ajuntament, Carles Rossinyol, el consistori “ha fet ara públic el que feia molt temps que ja es sabia”. Però creuen que ara, quan hi ha problemes, no val tirar-se els plats pel cap l’un a l’altre. Rossinyol recorda que el govern català ha de donar el servei de ferrocarrils i no està obligat a afrontar les millores urbanístiques de la ciutat. Recoden que el compromís arribat entre consistori i govern català era que l’Ajuntament financi el soterrament a través de l’espai que s’aconsegueix a la zona i les plusvàlues urbanístiques. Rossinyol creu que ningú ha incomplert sinó que simplement la situació econòmica no permet fer ara aquest projecte.

Per a fer-ho viable, el portaveu de CiU, Carles Rossinyol proposa presentar una moció al proper Ple municipal demanant que es faci un conveni on totes les parts es comprometin en el futur a tot allò que es van comprometre en el conveni signat. Volen que totes les plusvàlues urbanístiques que es generin a la zona s’utilitzin per “fer guardiola” i anar preparant el soterrament, que està pressupostat en uns 3,3 milions inicialment sense la urbanització posterior. CiU creu que el soterrament és un “projecte prioritari per a la ciutat” i que s’ha de garantir que es faci quan es pugui.

Rossinyol ha reconegut que el conveni que permetia el soterrament, aprovat l’any passat per PSC, CiU i PP era “poc realista en el context econòmic actual” però ha defensat la seva filosofia: que l’Ajuntament buscarà els fons necessaris per millorar una zona important de la ciutat aprofitant les obres dels Ferrocarrils de la Generalitat.

3. Agrupació de veïns de Gràcia: “No s’ha fet la feina que calia”

Segons assegura el vocal de Medi Urbà de l’Agrupació de Veïns de Gràcia, Miquel Casanovas, “ja es veia a venir que passaria perquè no hi havia cap tràmit publicat oficialment ni per part de la Generalitat ni de l’Ajuntament. Considerem que no s’ha fet la feina que calia i que la solució de les plusvàlues no és viable. A més, volem que les administracions s’ho prenguin més seriosament i farem una reunió per explicar als veïns com està ara per ara la situació”. A més afegeixen una nova preocupació:

Les vies actuals del tren són una barrera arquitectònica que dificulta la comunicació a peu dels veïns de Gràcia amb la resta de la ciutat. Ara hi haurà un nou problema: els sorolls afegits per la nova rampa de sortida del túnel a cel obert. Volem evitar que això provoqui malestar als veïns i demanem que les parets del túnel estiguin insonoritzades. Volem transparència i una garantia de que l’obra es farà en algun moment, perquè no hi ha motius per no fer-la”, diu Casanovas.

4. Partit Popular: “Ajuntament i Generalitat es passen la pilota entre ells”

El portaveu del PP, Esteban Gesa, assegura que l’anunci de que el soterrament es posposa ha estat una sorpresa “majúscula”. “Durant molts mesos se’ns ha dit que el soterrament anava per bon camí i de cop i volta ens trobem aquest anunci”. Gesa considera que no s’han donat totes les informacions i que ara la responsabilitat del posposament s’ha d’assumir de forma “compartida” entre Ajuntament i Generalitat. “Es passen la pilota entre ells”, acaba. El portaveu popular creu que el govern català no té fons econòmics i tem que la situació actual es posposi durant anys.

5. Entesa per Sabadell: “L’alcalde Sánchez ha mentit a la ciutat”

Des del mes d’abril, durant una visita a les obres, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ja va anunciar que la Generalitat no executaria el soterrament sota l’argument de manca de finançament. Segons assegura l’Entesa:

A partir d’aquell moment, l’alcalde, Juan Carlos Sánchez, va començar a mentir a la ciutat i confondre l’opinió pública assegurant que s’estaven buscant vies de finançament, alhora que amagava tota la informació als grups municipals. Unes vies de finançament que el govern socialista mai ha mostrat”.

L’Entesa assegura que el soterrament Gràcia-Can Feu no serà possible si no es fa ara, quan s’estan executant les obres del perllongament. “La ciutat perd així l’oportunitat històrica d’eliminar la barrera que suposa la via entre els barris de Gràcia i Can Feu i guanyar un nou espai públic i una millor qualitat de vida a la zona”, diuen.

6. ICV discrepa de que es pagués a través d’un projecte urbanístic “especulatiu”

Els ecosocialistes lamenten la “gestió política” de les obres del soterrament tant per part del govern local com del català. Asseguren que desconfiaven del conveni i de que finalment es fes el soterrament. Creuen que el projecte és necessari però no comparteixen com s’ha encarat amb un alt grau de “populisme”.

La portaveu d’Iniciativa per Catalunya Verds, Carme Garcia, creu que cal cercar vies de finançament catalanes, estatals o europees. Però discrepen que calgui fer el projecte a través de modificar el pla general i d’un projecte urbanístic “especulatiu, avui del tot fora de la realitat”. ICV insta el govern local a buscar finançament i al govern català a fer un estudi informatiu dels costos “reals” per tenir-ho tot preparat per quan canviïn les circumstàncies de crisi. Finalment, ICV lamenta que s’hagin adonat de que el soterrament es posposa a través de la premsa.

7. EUiA:  “Volem garantir l’execució del projecte obligant la Generalitat a estudiar totes les alternatives”

EUiA assegura que ja van alertar que aquesta notícia es podia produir i ha presentat una proposta de resolució a la Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament amb la intenció d’evitar que “novament, el govern de la Generalitat posi fre a un projecte que ja estava consensuat, dissenyat i pràcticament aprovat”.

El regidor i diputat Joan Mena ha lamentat que “l’alcalde no hagi informat de la notícia un cop la va conèixer i no hagi fet servir, per exemple, una situació històrica al ple de Sabadell com és la presència de dos regidors que, a la vegada, són diputats al Parlament de Catalunya i podrien pressionar per a garantir el que és un objectiu de ciutat”.

8. Associació de veïns de Can Feu: “La via és com una barrera”

El vocal de l’associació de veïns de Can Feu ha assegurat a la sortida del consell de districte 5 d’aquest dijous que les obres a la zona són “una cosa que s’ha començat i s’haurien d’acabar, és difícil de poder dir el què passa, ara engeguen i ara paren. A nosaltres ens afecta per quan hem de travessar la via hem de passar per sota, és com una barrera i volem que desaparegui”.

Foto portada: La zona on s’ha de fer el soterrament, a partir de Sabadell Estació. Autor: David B.

2 Comments