Comencen a enderrocar Sabadell-Estació

  • La Generalitat ha iniciat aquest dissabte l’enderroc de l’estació.

  • L’Entesa critica que s’hagués avisat que començaven les obres però no que s’enderrocaria l’estació actual.

Aquest dissabte han donat inici les obres dels Ferrocarrils a l’àmbit del barri de Gràcia. De fet, durant el cap de setmana els Ferrocarrils de la Generalitat no han arribat a Sabadell i han acabat el seu recorregut a Sant Quirze. Des d’aquest dilluns, acaben a Sabadell-Estació i cal anar en bus fins la Rambla, i viceversa. L’inici d’obres ha comportat també el poc conegut enderroc de l’actual estació de Gràcia.

La Generalitat havia fet públic que per l’inici d’obres hi hauria diversos canvis en la mobilitat. L’Ajuntament també havia recordat que hi ha un servei d’autobús urbà que farà fins el mes de setembre el recorregut entre Sabadell-Estació i Sabadell-Rambla. Però l’enderroc no s’havia anunciat. De fet, diversos ciutadans s’ho han trobat aquest cap de setmana. L’Entesa per Sabadell, a l’oposició a Sabadell, es mostra contrària a aquesta mostra “d’opacitat informativa” i recorda que l’edifici té un “reconegut interés arquitectònic” i va ser dissenyat pel sabadellenc Jaume Bach.

En dubte el soterrament

Així mateix, l’Entesa considera que cada dia és més dubtós que algun dia es soterrin les vies al seu pas pel barri de Gràcia i Can Feu, malgrat el protocol signat entre el consistori i la Generalitat. Segons aquest acord, les plusvàlues obtingudes per una operació urbanística a la zona pagaran el soterrament de les vies i la urbanització d’un passeig urbà en aquesta zona. L’Entesa creu que el govern de Sabadell és incapaç de trobar el finançament per a soterrar els 400 metres de vies mentre que el govern català no “està fent els passos necessaris”.

Perquè assegura l’Entesa que no es fan “els passos necessaris”?

L’Entesa basa la seva acusació en dos fets: en primer lloc, la Generalitat no ha posat a exposició pública (un tràmit obligatori) l’estudi informatiu del soterrament, que segons assegura aquesta formació es va redactar fa dos anys. D’altra banda i en segon lloc, l’Entesa assegura que el govern local encara no ha respost les al·legacions que van formular al conveni Generalitat-Ajuntament que donava peu a l’operació urbanística per finançar el soterrament i que es va aprovar per ple amb els vots de PSC, CiU i PP. En un altre ordre de coses, l’Entesa assegura que els representants dels governs català i local no han donat respostes convincents en la reunió de la Comissió de Seguiment celebrada el 10 de juliol.

Generalitat i govern municipal confonen la ciutat al mantenir que encara és possible realitzar el soterrament i amagar que amb els quatre escassos mesos que resten perquè la tuneladora arribi a l’estació de Gràcia és impossible aprovar el projecte del soterrament que requereix un mínim d’un any per a la seva tramitació i per tant poder modificar el traçat actualment previst per adaptar-lo al nou”, asseguren en un comunicat.

Finalment, volen que la ciutadania tingui respostes clares sobre si l’obra es farà o no “perquè o es fa ara o no es farà mai”.

Ayuso (Urbanisme): “Estem a l’espera de la Generalitat”

El regidor d’Urbanisme, Josep Ayuso (PSC) assegura que el consistori està a l’espera que la Generalitat acabi i faci públic l’estudi informatiu del soterrament, un fet que “ens permetrà saber quant costa l’obra”. En aquest sentit, el regidor assegura que l’Ajuntament ha fet treballs preliminars per saber quants diners poden treure de les plusvàlues. Segons els càlculs municipals, assegura Ayuso, les plusvàlues s’ajusten a la despesa que es plantejava per fer el soterrament, tot i que no hi ha encara concrecions.

Si la xifra no fos suficient, i per garantir el soterrament, assegura que l’Ajuntament ha proposat estudiar si es pot estalviar en el projecte global dels Ferrocarrils a Sabadell per ajudar a pagar el soterrament de Gràcia i Can Feu. Ayuso ho concreta en tres punts: les cotxeres que han d’anar al parc del Nord, un aparcament que s’hauria de fer en aquella zona i l’arquitectura interior de l’obra civil.

Si es pot estalviar de l’obra, el consistori proposa invertir l’estalvi en el soterrament. Ayuso recorda que fa pocs dies el ministeri de Foment, la Generalitat i l’ajuntament de Barcelona van fer públic un acord per acabar les obres a l’estació de la Sagrera, que passen també per l’estalvi de costos. “A petita escala podríem fer una cosa similar que ens ajudi a pagar el soterrament a Gràcia i Can Feu”, acaba.

 Foto portada: Enderrocament de l’andana de Sabadell-Estació, aquest diumenge a la tarda. Autor: David B.