FGC Gracia

El projecte del soterrament cobreix fases a l’espera de finançament

El projecte per soterrar les vies del tren entre els barris de Gràcia i Can Feu va cobrint fases administratives tot i que el més important, el finançament, continua sense aclarir-se. El govern municipal i la plataforma Soterrament FGC Ara! demana a la Generalitat que inclogui partida en els pressupostos del 2017.

Segons ha revelat aquest dilluns el govern municipal, el projecte constructiu per soterrar les vies del tren fins el castell de Can Feu ja està enllestit. El conseller de Territori, Josep Rull, es va comprometre fa uns mesos a tenir-lo acabat abans de l’any passat (més info: ‘Redactaran el projecte constructiu del soterrament abans d’acabar l’any‘). El projecte es va presentar en la darrera reunió de la Taula Tècnica per al Soterrament dels Ferrocarrils de la Generalitat, que es va crear per pulir l’estudi informatiu. La Taula està formada per les dues administracions, les dues associacions de veïns (Gràcia i Can Feu), la plataforma Soterrament FGC Ara!, la Fundació Bosch i Cardellach i la Cambra de Comerç.

21,7 milions

De fet, la Taula tècnica ha abaratit el cost del projecte, limitant-lo a uns 21,7 milions i un termini de 22 mesos d’obres. Es preveu cobrir les vies fins una mica més enllà del Passeig de Can Feu, on el tren passaria per sota de la carretera, al revés del que passa ara mateix.

Sigui com sigui, un cop acabat el projecte constructiu, sense confirmació oficial per part de la Generalitat, la part administrativa encara gairebé enllestida, ja que manca només la licitació de les obres i la posterior adjudicació. No obstant, la forma de pagar els treballs no està clara, i tot gira al voltant de si la Generalitat consigna recursos per finançar-la o no ho fa i si s’aposta per la via de les plusvàlues urbanístiques, no descartades per l’alcalde, Juli Fernàndez. El govern municipal i la plataforma ciutadana demanen que el govern català reservi fons al pressupost del 2017, com el Parlament també ha exigit a instàncies del PSC.

Esperem que aquestes obres es posin en marxa al més aviat possible per resoldre de la millor manera aquesta barrera física que pateixen els veïns i veïnes dels barris de Gràcia i Can Feu i, per tant, donar resposta a un acord de ciutat que cal que es visibilitzi també al Parlament”, assegura el regidor d’Espai Públic, Xavier Guerrero.

Per la seva part, el tinent d’alcalde de Territori, Maties Serracant, parla de “projecte estratègic”. El projecte preveu les obres en quatre fases, que duraran en total 22 mesos i costaran 21,7 milions (gairebé 10 milions menys del que preveia l’estudi informatiu).

La plataforma Soterrament FGC Ara! valora en positiu el projecte, però demana que “sense més demores” comenci la licitació de les obres per acabar-les a principis del 2019. Recorden que ja s’han destinat 900.000 euros en el projecte i ara seria “intolerable” no dur-lo a la pràctica. La plataforma demana al govern català que inclogui les partides necessàries al pressupost i al govern municipal que s’impliqui “a fons” per aconseguir el finançament.

Foto portada: el túnel del tren, des de la Rambla d’Ibèria cap al castell de Can Feu, aquesta tarda. Autor: David B.