‘Sis anys de les obres del tren’. La plaça d’Espanya o la clau de volta

SIS ANYS DE LES OBRES DEL TREN

Ja ho era abans de l’inici de les obres però la plaça d’Espanya de Sabadell segurament és la més internacional de la ciutat. Dins s’hi va fer durant molt anys la Festa de la Diversitat, que aquest any ja no es farà, però en els voltants ara s’hi han aplegat negocis de tot el món: kebabs, locutoris, fruiteries regentades per xinesos, carnisseries halal, bars llatins. La plaça d’Espanya és tota una paradoxa on els diners invertits en allargar la línia de tren a Sabadell s’hi jugaran bona part de la seva raó de ser.

En aquest entorn, i gairebé descartat el perllongament fins a Castellar i els seus polígons industrials, l’anomenat ‘Metro Sabadell’ és on pot guanyar més consistència. I és que l’actual Sabadell Nord té molts números de convertir-se en la gran estació de la ciutat, deixant enrere Sabadell Centre. El fet de ser l’únic espai de Sabadell on es podrà intercanviar la xarxa de Renfe i passar a la de Ferrocarrils de la Generalitat dotarà aquesta espai de capitalitat. Així ciutadans de Manresa o Terrassa tindran connexió directa amb la UAB només fent transbordament a Sabadell, per dir un exemple. No serà complicat tampoc arribar a l’Eix Macià des de qualsevol punt de l’Àrea Metropolitana.

Ja abans de les obres l’estació de Sabadell Nord era una de les estacions de les més usades de les rodalies de Barcelona però després ho serà molt més. Serem l’única estació de Sabadell amb Renfe i Ferrocarrils i a més tots els busos interurbans passen per aquí”, assegura el responsable d’Urbanisme de l’associació de veïns de Torreguitart, Toni Múrcia, que conclou: “serà perfecte”.

Més enllà del tren, però, plaça Espanya també és una cruïlla de camins. Dels que venen des de Castellar i van cap a l’autopista o del trànsit intern de la ciutat a través de la Gran Via, la circulació de la ciutat està condicionada també per aquesta antiga rotonda. I fins que es faci la molt complexa Ronda Nord de Sabadell així continuarà sent. “Tindrem problemes de trànsit perquè tothom que va o ve de Castellar, i entre ells molts camions cada dia, passen pel nostre barri”, lamenta Múrcia.

La rotonda de la plaça d’Espanya

La històrica rotonda ja ha passat a la història. La mobilitat a l’entorn de la plaça d’Espanya quedarà exactament igual que en l’actualitat. Sense l’actual sensació de provisionalitat, però. És a dir, de la rotonda completa que hi havia abans d’iniciar les obres es passa a la situació actual amb tres rotondes petites, i tres quarts de rotonda al voltant de la plaça d’Espanya. Malgrat que per diversos conductors la situació pot ser molesta, el consistori defensa que la circulació funciona sense conflictes tal qual està. En canvi, l’entitat veinal assegura que és i serà un “enrenou circulatori”.

Les petites rotondes han arribat per a quedar-se. Autor: David B.

D’aquesta manera l’Ajuntament assegura que l’accés a plaça d’Espanya, l’actual estació de Renfe i la futur de Ferrocarrils de la Generalitat serà més accessible i amable, a peu, en bicicleta i en autobús. De fet, en els propers mesos començaran les obres per unificar els espais entre la part nord de la plaça i els pisos de Torreguitart, amb un lleu pendent i altres elements de mobiliari urbà. Un projecte valorat en 1,33 milions d’euros.

Es vol fer un amfiteatre, una zona verda, amb jocs infantils, una zona tova i de descans per al veïnat… un projecte que va molt més enllà del que era la plaça d’Espanya abans de començar les obres”, assegura el tinent d’alcalde d’Urbanisme, Josep Ayuso.

La solució de fer per a vianants un quadrant de la plaça és conseqüència del fet que el ministeri de Foment va ubicar en el seu dia la nova estació de Sabadell Nord dins la plaça, sense accessos a les voreres dels costats. Consistori i entitats veinals temien problemes i atropellaments ja que els ciutadans havien de travessar a peu carrers amb molt trànsit. “Si una persona arriba tard al tren podia saltar-se els semàfors i temíem accidents i molts problemes”, recorda Múrcia, a qui no convenç la solució que ha trobat l’Ajuntament perquè “trenca la circulació” però la prefereix abans de que “la gent hagi de creuar els semàfors per entrar a la plaça”.

“Tan important com el Passeig o més”

Per la seva part, des de l’entitat Via Vallès l’urbanista Manel Larrosa assegura que la plaça d’Espanya “és un nus molt important de comunicacions” i reclama un debat “a nivell de ciutat” per a definir la urbanització de la zona.

És una gran plaça i cal afinar molt bé; caldria fer un debat de ciutat perquè la plaça d’Espanya és tan important o més que el Passeig de la Plaça Major”, finalitza.

A falta de debat de ciutat, l’Ajuntament apunta concreció. Les places d’aparcament de vehicles gairebé s’eliminaran, canviaran de lloc les estacions de bus i taxi i les voreres de l’avinguda Alcalde Moix s’eixamplaran, eliminant la rambleta actual en la connexió d’Alcalde Moix amb Plaça d’Espanya. S’urbanitzarà també un carril bici, connectant l’Eix Macià amb el riu Ripoll i el Rodal, assegura l’arquitecta municipal Rosa Martínez.

L’aparcament

Una de les vies més afectades, el comerç de la qual ho recorda fortament, ha estat durant anys l’avinguda Josep Tarradellas. Des del 2012 però està obert a la circulació, amb una urbanització de l’entorn no gaire acurada però. I és que en la discreció sota l’avinguda Josep Tarradellas hi ha un aparcament soterrat de grans dimensions i dues plantes. Depèn de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i és un dels més grans de Sabadell. No hi ha calendari per la seva posada en marxa.

Què falta per fer?

L’estació de Ferrocarrils encara està per licitar. Anirà a la part sud de la plaça, més tocant a l’avinguda Josep Tarradellas que a alcalde Moix. Caldrà acabar el vestíbul soterrat i dibuixar la connexió entre l’actual estació Sabadell Nord de Renfe i la futura estació dels Catalans. Múrcia, de l’AA.VV de Torreguitart, manté que les caixes de les dues estacions ja estan preparades i només caldrà enderrocar un mur per unificar els espais. El vestíbul serà comú, per tant, i les andanes de Renfe aniran a un nivell inferior mentre que les de Ferrocarril a un nivell més profund sota el túnel ferroviari de la Gran Via.

La reforma de la plaça sobre la superfície es farà en diverses fases. Després de l’estiu començarà la primera. Només quan entri en funcionament la nova xarxa de tren de Sabadell es farà la segona i definitiva fase per dibuixar la plaça d’Espanya del futur, que pot ser un dels pols més important de mobilitat de la Gran Barcelona. Mentre Larrosa reclama un debat de ciutat en el que tothom convé que serà un pol comarcal, Múrcia ja marca un nou objectiu: aconseguir la Ronda Nord per alliberar de milers de vehicles la Gran Via, alcalde Moix i Josep Tarradellas.

Foto portada: entrada a l’estació de Renfe Sabadell Nord, fa uns dies. Autor: David B.

2 Comments