‘Sis anys de les obres del tren’. Gràcia: millores i malestar

SIS ANYS DE LES OBRES DEL TREN

40.000 vehicles han de regatejar la Rambla Ibèria des de fa unes setmanes per entrar o sortir de Sabadell. És amb la Gran Via la principal via d’entrada a la ciutat però les obres obliguen a tallar-la, almenys dos anys i en qualsevol cas fins que entri en servei la nova xarxa de tren. L’Ajuntament considera que les solucions alternatives al trànsit estant donat sortida de forma satisfactòria al repte circulatori.

La principal alternativa és el passeig de Can Feu. Qui hi passi, i sigui observador, veurà bastantes pancartes reclamant el soterrament total de la línea la seu pas per Gràcia i Can Feu. I és que bona part del veïnat considera que malgrat la inversió de més de 400 milions d’euros, si no es soterra la via fins al castell la feina quedarà a mitges durant molts anys.

En canvi, la Generalitat ara mateix fa el que aplicar el que es va aprovar i licitar l’any 2007. Ni un metre de menys. Fins i tot es van aconseguir algunes millores addicionals: soterrar un tram de via, entre la que va ser l’estació Sabadell Estació i la Rambla Ibèria, i evitar així enderrocar fins a 15 edificis a l’entorn de la carretera de Barcelona. Ara s’anul·larà el túnel inferior (abans superior) per on circulaven els cotxes sota la via del tren, i el consistori creu que es millorarà la qualitat de vida a la zona.

Hi haurà un canvi substancial, potser el més evident conjuntament amb el que hi haurà a la plaça d’Espanya i el Passeig de la plaça Major”, diu el tinent d’alcalde d’Urbanisme, Josep Ayuso (PSC).

Malgrat tot, al barri ha sorgit una plataforma, Soterrament FGC Ara!, que canalitza el malestar. Formada inicialment per unes desenes de persones, a l’última assemblea van aplegar un centenar de veïns.

Sabadell Gràcia
Carrers propers a Sabadell Estació. Autor: David B.

Per què, si hi ha un canvi substancial, hi ha tant malestar? Segurament perquè les expectatives creades entre el veïnat no s’han acomplert. L’any 2010, amb les obres ja iniciades, el llavors alcalde de Sabadell, Manuel Bustos, va anunciar poc abans de nadal el compromís de la Generalitat per soterrar les vies fins el castell, tot i que no estava previst inicialment. El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal (PSC), així ho va corroborar també, en una operació que el consistori es proposava per pagar a mitges, aportant fins a 12 milions d’euros.

Allò va ser un paripé. Però molts veïns ho van creure. Alguns fins i tot van brindar amb cava. A pocs mesos de les eleccions municipals de 2011, van passar casa per casa uns papers dient que es faria el soterrament fins el castell i així es va publicar i anunciar per tot arreu, butlletí municipal inclòs. Ara la gent se sent enganyada perquè van prometre el que no s’ha fet”, assegura el cap visible de la plataforma Soterrament FGC Ara!, Isidre Soler, que va ser portaveu de l’Entesa per Sabadell entre 2003 i 2011 i va seguir de prop tota la tramitació del projecte del llavors anomenat ‘Metro Sabadell’.

Soler assegura que de resultes de les al·legacions presentades per l’Entesa l’any 2007 la Generalitat va acceptar soterrar una part de les vies, fins a la Rambla Ibèria, com s’està fent. I també que calia fer un projecte per soterrar fins més enllà de Can Feu. Mentrestant “el govern local deia que posàvem pals a les rodes”. Però la Generalitat, segons Soler, es va comprometre a fer a Gràcia i Can Feu el que feia anys havia fet i pagat a Terrassa: soterrar les vies sota la Rambla.

Ara, però, la Generalitat assegura que ells no financen millores urbanes i que ha de ser el consistori qui ho faci. Així que l’any 2012 l’Ajuntament (amb el vot a favor de PSC, CiU i PP) i la Generalitat van signar un conveni que supeditava el soterrament a trobar plusvàlues urbanístiques pel valor de l’obra.

Aquesta mateixa setmana, gairebé dos anys després de signar el conveni, la Generalitat ha publicat l’estudi que posa preu a l’Ajuntament: 25 milions d’euros. El govern català creu que el consistori els pot trobar i l’Ajuntament, segons assegura el tinent d’alcalde d’Urbanisme, Josep Ayuso, també. Com? Mitjançant transformacions d’ús, donant més sostre edificable a alguns edificis i fent un canvi del planejament urbanístic.

És inviable i irreal. La Generalitat passa el mort a l’Ajuntament i pensant en operacions com les de la Sagrera o la Gran Via d’Hospitalet creuen que poden treure 25 milions en plusvàlues en aquesta zona. Però no coneixen la realitat del barri”, diu Soler, que recorda com el parc de Catalunya es va pagar amb plusvàlues de l’Eix Macià però creu que la situació no té res a veure. “Ens volen fer creure que treurem 25 milions en plusvàlues a l’actual aparcament de l’estació, la piscina de Can Marcet o la plaça del Mil·lenari i afegint alguna planta als edificis dels barris de Gràcia i Can Feu? Això no s’ho creu ningú!”, diu.

A més, afegeix que Sabadell té possibilitats per fer 20.000 pisos més als barris de Can Llong, Can Gambús i Cifuentes. “Gràcia no té, en canvi, possibilitats de ser un pol urbanístic”, sosté.

En qualsevol cas, la plataforma, que ha rebut les acusacions del PSC de ser instrumentalitzada per l’Entesa, assegura que no es quedaran quiets. En les últimes setmanes han augmentat les reunions i mobilitzacions. Han aprovat dur les seves queixes a tots els racons de la ciutat i mantenen que no estaran quiets mirant-se com la Generalitat acaba les obres fins a la Rambla Ibèria i marxa: “si fan això, ja els hem vist prou”, manté Soler, qui resumeix el sentit de la plataforma: “el soterrament es fa ara o ja no es farà”. Els principals grups polítics de la ciutat, PSC i CiU, mantenen però que el soterrament es farà mitjançant el conveni signat pels dos governs, quan es trobin els fons per a pagar-lo.

Estació provisional, fa uns dies. Autor: David B.

El regidor Ayuso assegura que quan acabin les obres “podrem iniciar un procés de participació al barri perquè volem un connector verd entre el castell de Can Feu i el centre de Sabadell”. Amb temps “podrem veure de quines característiques”, assegura la cap d’Urbanisme Rosa Martínez. “La nostra idea és aconseguir un eix verd on poder passejar i gaudir de l’espai públic” finalitza.

Nova estació soterrada

Les obres a l’entorn de Gràcia ja han comportat l’enderroc de l’antiga Sabadell Estació, amb poc més de 20 anys d’existència, que es va dur a terme l’estiu passat. Actualment hi ha una estació provisional i s’han mogut les vies del tren, apropant-les als edificis més propers a la carretera de Barcelona i la Rambla d’Ibèria.

Al baixar la cota uns cinc metres i evitar els enderrocs s’haurà de fer una nova estació, soterrada, que tindrà tres vies i dues andanes, els accesos de la qual estaran a prop dels de l’antiga Sabadell Estació però més situats al sud. A l’antic aparcament de Sabadell Estació s’ha situat durant anys el pou de sortida de les tuneladores, que han construït els dos túnels des del pou d’atac situat al parc del Nord (Ca n’Oriac) en un itinerari de gairebé cinc quilòmetres pel subsòl de la ciutat.

La hipòtesi Granollers

La futura estació ha de jugar un paper important sobre el paper. Tal com recorda l’urbanista Manel Larrosa, que va liderar la plataforma crítica Sabadell Cruïlla i ara Via Vallès, recorda que hi ha un compromís perquè l’estació a Gràcia sigui la cruïlla des de la qual es pugui construir algun dia un ramal del tren que pugui arribar fins a Granollers des de Sabadell. “Cal que la ciutat vetlli per un compromís a que van arribar l’Ajuntament, la Cambra de Comerç, la Fundació Bosch i Cardellach i Sabadell Cruïlla, i del que fins i tot el president Montilla en va parlar al Parlament”, finalitza.

Comments are closed.