Foto portada: Madaula, encarnant Buffalo Bill. Autora: Alba Garcia Barcia.

Buffalo Bill porta l’oest americà a l’Espai Cultura

Ja fa temps que el conegut actor sabadellenc Ramon Madaula  va esdevenir autor teatral. El seu bagatge en aquest camp inclou bàsicament comèdies, generalment de dos personatges masculins, tot i que a Adossats oferia una proposta més coral basada en conflictes de família – una versió amateur d’aquest muntatge es va poder veure fins fa unes setmanes a la sala  La Bàscula- . La seva darrera visita a Sabadell fou amb Els Brugarol, on n’era també el protagonista. La directora d’Els Brugarol, Mònica Bofill, es també l’encarregada de dirigir el muntatge que aquest dissabte 18 de març, i de la mà d’UiU Promotors, ha visitat l’Espai Cultura Fundació 1859 després de fer temporada al Teatre Goya de la capital catalana.

Amb Buffalo Bill a Barcelona, Madaula canvia de registre i opta per un fals documental, on la presentadora de TV3 Raquel Sans exerceix de si mateixa – tot i que amb una subtrama al darrere- entrevistant el mític personatge americà, recreant la visita que fa 133 anys, el 18 de desembre de 1889, el vaquer va fer a la capital catalana en el marc de la seva gira europea.

Els afeccionats als westerns -òbviament sempre escrits des del punt de vista dels conqueridors-  coneixen prou bé el personatge. Fill d’un aferrissat lluitador abolicionista que va morir quan ell encara era un nen, des de molt jove va buscar fortuna en diverses feines abans de començar la seva carrera militar.  Condecorat per les seves proeses en les guerres índies de mitjans segle XIX a l’Oest Nord-Americà, quan va acabar aquesta etapa va fundar un circ amb els supervivents de la conquesta de l’Oest . El seu espectacle va recórrer mig món i va recalar a Barcelona on no va assolir l’èxit esperat.

Segons el mateix Madaula, “A mi m’agrada fantasiar amb la idea que als catalans Buffalo Bill ens irritava. Tenim una certa tendència a desmitificar potser per una malaltissa fidelitat a la realitat, o per enveja. La sumptuositat, l’opulència, la pompa militar, les ostentacions de virilitat ens fan basarda. Aquest tarannà nostre, quasi beat, podria ser una virtut  —de fet, crec que ho és— però també una rèmora a l’hora de crear una èpica col·lectiva”.

Durant 65 minuts es confronten els dos punts de vista: el de l’home en el seu context del segle XIX, que considerava legítima la massacre contra els nadius en pro del que ell entenia com un bé major – el desenvolupament dels Estats Units- , i el de la periodista del segle XXI que, amb la mirada actual, ho troba injustificable i criminal. L’etern debat està servit: és adequat rellegir la història amb ulls del present? La resposta queda oberta a judici de cada espectador.

Cap sorpresa tampoc des del punt de vista interpretatiu: un Madaula que es mimetitza amb el cínic personatge, i que regala el públic amb la seva veu i dicció perfectes, i una Raquel Sans d’allò més natural, sense sobreactuacions ni paròdies. Un muntatge no exempt de tocs d’humor ni d’autocrítica. 

Ven’nus, proper concert d’UiU Promotors

D’altra banda, la programació d’UiU promotors continuarà el proper dissabte 25 de març amb el concert de la sabadellenca Ven’nus a la Cava Urpí (C. Sant Maties, 5) , a les 21 hores.

Fotos: Alba Garcia Barcia.

Comments are closed.