Rigoletto. Autor: David B.

‘Rigoletto’ tanca la temporada d’òpera

La cinquena i última producció de la temporada d’Òpera a Catalunya s’ha estrenat aquest dimecres amb èxit al teatre La Faràndula. El muntatge Rigoletto girarà per 10 ciutats. un cop finalitzi a Sabadell, on tindrà una segona representació aquest mateix divendres i la darrera diumenge.

Després d’haver estrenat Il barbiere di Siviglia, el recital d’homenatge a Amadeu Vives, Don Pasquale i el Rèquiem de Verdi, la Fundació Òpera Catalunya ha tancat la temporada amb Rigoletto de G. Verdi estrenada al Teatre La Fenice de Venècia, l’11 de març de 1851. Un muntatge que compta amb la direcció artística de Mirna Lacambra, amb Carles Ortiz assumint la direcció d’escena, Daniel Gil de Tejada en la direcció musical i amb el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès.

Aquesta conegudíssima òpera de Verdi és un drama, ple d’enganys i venjances. Compta amb un potent repartiment encapçalat pel baríton Luis Cansino en el paper de Rigoletto, el tenor Antoni Lliteres com a Il Duca di Mantova, la soprano Elisa Vélez interpretant Gilda, el baríton Jeroboám Tejera en el rol de d’Sparafucile i la mezzosoprano Anna Tobella que dona vida a Maddalena.

L’òpera va ser innovadora a l’època per l’evident presentació de la sexualitat i la corrupció moral del poder, per la introspecció i justificació emocional i psicològica de les accions i actituds dels personatges, i pel capgirament de l’estatus dels mateixos com a protagonistes: el baríton, Rigoletto, no és un noble sinó un ésser marginal –un bufó geperut- malèvol; la soprano, Gilda, és una joveneta senzilla, aïllada del món i no una donzella ni membre de la cort; el tenor, el Duc de Màntua, un noble cràpula amb la sort dels privilegiats; el baix, l’ominós Sparafucile, un assassí a sou; i, per últim, la mezzosoprano, Maddalena, una prostituta i la germana d’aquest. A més, el cor sobrepassa el simple farciment decoratiu de l’acció i esdevé una col·lectivitat motriu partícip de la maldat de la condició humana que estronca la relació paterno-filial tan sobreprotegida per Rigoletto. Una vegada més, la Fundació Òpera Catalunya, ha presentat una impecable representació, amb un decorat funcional i sobri alhora, amb una gran posada en escena i unes veus que han fet posar dempeus el públic present al teatre.

Representacions

Rigoletto girarà per Sant Cugat del Vallès, Manresa, Reus, Viladecans, Vic, Girona, Barcelona, Granollers i com a novetat, viatjarà al Palacio de Festivales de Cantabria (Santander) els dies 27 i 28 de maig. A Sabadell encara te dues oportunitats per veure Rigoletto, el proper divendres 29 d’abril a les 20 hores i el dia 1 de maig a les 18 hores.

Segueix iSabadell a Telegram!

Segueix iSabadell a Telegram i rebràs les notícies més rellevants directament al teu dispositiu. Fes-ho AQUÍ.

Foto portada: un moment de la funció d’aquest dimecres. Autor: David B.

Comments are closed.