Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.

‘Romeu i Julieta’ obre la temporada d’òpera a Sabadell

  • La Faràndula s’omple per gaudir del clàssic de Gounod.
  • Veus i vestuari en completa sintonia amb un escenari minimalista.

Expectació màxima en l’inici de la temporada d’òpera per part dels amants d’aquest gènere a la nostra ciutat. A l’entrada hi havia ganes de tornar a sentir la màgia de les veus dels solistes, del Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès. Romeu i Julieta, de Charles Gounod, obria el cicle de quatre que passaran per la Faràndula fins al mes d’abril de 2024.

Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.
Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.
Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.
Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.
Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.
Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.
Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.
Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.
Estrena de 'Romeu i Julieta' el 18 d'octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.

Qui no coneix encara la història de Romeu i Julieta? Qui no ha caigut encisat per aquest amor envoltat de significats diversos? Qui no s’ha solidaritzat amb el dolor i el turment d’aquests dos joves enmig de l’enfrontament de les seves famílies respectives? Per què Romeu i Julieta és molt més que la lluita per un amor impossible que esdevé immortal. De fet, és una mena d’aparador de sentiments, d’accions, de trasbalsos, de sensibilitats on la passió, però també la fúria, l’orgull i la incomprensió, ho dominen tot. I enmig d’aquest garbuix, l’amor incommensurable de dos joves que imaginen que amb aquesta unió s’acabaran els conflictes entre els Montaigus i els Capulets.

L’òpera de Carles Gounod té lloc a la ciutat de Verona al segle XIV. Dividida en cinc actes, més un pròleg on es recorden les rivalitats entre les dues famílies, conté elements de tota mena que van des de la felicitat més absoluta a la tragèdia més cruel. La part còmica també té el seu petit espai, amb els amics d’en Romeu, que es burlen d’ell quan els mostra el seu interès per la Julieta i oblidant a una tal Rosalia per la qual estava enamorat. Tot i això, la tragèdia s’entreveu des del primer moment, no només perquè coneguem el desenllaç del relat, sinó perquè, malgrat el que puguin pensar els dos protagonistes, la ferida entre les dues famílies és molt profunda. La mort de Mercutio i Tybalt, encara ho complica tot molt més. I, és clar, no podem obviar el paper decisiu i crucial de la música, que determina en cada moment els punts àlgids de la història, alegre al principi, molt trista al final.

Amb direcció musical de Daniel Gil de Tejada i Pau Monterde com a director d’escena, el muntatge de Romeu i Julieta en destaca per la seva senzillesa, un minimalisme escenogràfic que li confereix a l’òpera sencera un valor afegit. Si a tot plegat incorporem la il·luminació, clarament en consonància amb la música i el desenvolupament de la història, llavors ja tenim l’escenificació perfecta. Pel que fa al vestuari, dissenyat per la barcelonina Montserrat Figueras, i coneguda pels seus nombrosos muntatges en tota mena d’esdeveniments, cal dir que s’adapten perfectament a l’època on es desenvolupa la història. A la Faràndula es va poder veure la grandesa d’aquesta simbiosi entre l’enllumenat, la vistositat del vestuari, les veus dels personatges i la música. Impossible fer esment aquí a totes les magnífiques veus del Cor Amics de l’Òpera de Sabadell. En qualsevol cas, el públic sabadellenc ha aplaudit en nombroses ocasions les interpretacions de l’Albert Casas, en el paper de Romeu, de la Marga Cloquell, en el de la Julieta, del Gonzalo Ruiz en el del Frère Laurent, del Pau Camero en el de Mercutio i de l’Enric Martínez-Castignani, en el paper del Comte Capulet.

Un final ja conegut que, amb una llum i una música apagades, mostra a un Romeu sota els efectes d’un verí mortal i a una Julieta que s’adona que no n’hi ha prou per a ella. El punyal fa la resta. Romeu creu veure les aloses que avisen del naixement d’un nou dia. Novament, l’escenografia és capaç de captar un moment de dol, però també d’alliberament, amb la música que s’apaga lentament.

El públic ha aplaudit intensament l’espectacle, obligant tots els protagonistes a sortir a l’escenari en diverses ocasions. Els assistents no han dubtat ni un moment en posar-se drets per mostrar el seu entusiasme. La temporada d’òpera comença forta, amb èxit total. En poc més d’un mes, el 25 de novembre, la segona proposta, aquesta vegada amb una sarsuela, Doña Francisquita, del compositor català Amadeu Vives, amb la soprano Ruth Terán en el paper protagonista i Miquel Ortega com a director musical.

Foto portada: estrena de Romeu i Julieta el 18 d’octubre de 2023, al teatre La Faràndula. Autor: David Jiménez.

Comments are closed.