Cristina Barbero

Cristina Barbero, actriu i fisioterapeuta: “El teatre m’ha donat molta felicitat”

Després de l’exitosa estrena la setmana passada del musical El conte de Hansel & Gretel, dirigit per Salva Peig i Maria Pla, aquest cap de setmana segueixen les representacions. iSabadell sorteja dues entrades dobles per a la representació del proper diumenge 6 de març a les 18 hores.

Parlem amb l’actriu Cristina Barbero, que interpreta el paper de la bruixa. Te 34 anys i porta en el món del teatre amateur des dels 12 anys. Els seus inicis van ser en el taller de teatre del Centre Sant Vicenç on també va ser monitora, va dirigir algunes obres, entre elles Els Pastorets i va participar en diferents obres de l’Entitat, encarrilant-se cap al musical. Ha participat a Oliver Twist, T’estimo, ets perfecte…ja et canviaré al Teatre Sant Vicenç, Joseph i Pirates al Teatre del Sol o El món del Màgic d’Oz, La Ventafocs i El conte de Hansel & Gretel de la Joventut de la Faràndula, entre altres.

Per quina raó et vas apuntar a fer teatre?
Doncs no recordo si va ser per iniciativa pròpia. Vaig començar al Sant Vicenç a fer catequesi, després em vaig apuntar a l’esplai i de l’esplai vaig passar al taller de teatre, perquè la meva germana –que ara viu a Madrid- hi estava apuntada.

T’imaginaves quan vas començar a fer les primeres passes teatrals que arribaries al nivell on ets ara?
No, la veritat. En aquell moment ho fas una miqueta encarrilat pels pares, i quan comences a tenir ús de raó i veus que t’agrada, que et fa sentir bé i realitzada, vas buscant temps d’on sigui per poder fer teatre. Les hores dedicades al teatre m’han donat molta felicitat, m’omple molt. Vull aprofitar per agrair a tots els directors que han confiat en mi durant tots aquests anys, als del Centre Sant Vicenç, al Teatre del Sol, al Salva Peig, la Maria Pla i al Quim Carné de la Joventut de la Faràndula, ja que em sento molt afortunada d’estar una miqueta a tot arreu. Els estaré eternament agraïda.

En els darrers mesos has estat compaginant El món del Màgic d’Oz, Pirates del Sol, El conte de Hansel & Gretel i la direcció vocal d’Hèrcules, com ho has pogut compaginar tot?
[Somriu] Ha estat un Tetris. El món del Màgic d’Oz, Pirates del Sol i El conte de Hansel & Gretel són projectes que van començar fa molt de temps i no s’han solapat a nivell d’assajos però que s’han solapat molt després. He hagut de dormir molt per poder descansar i al mateix temps treballar-ho molt. Després arriba la recompensa.

I quina és aquesta recompensa?
La satisfacció personal d’haver fet les coses ben fetes, aquest és el premi.

Cristina Barbero
Cristina Barbero, interpretant a la bruixa. Autor: David B.

El teatre no és el teu treball, a què et dediques professionalment?
No. Mai m’he vist com a professional al cent per cent en el món del teatre, tot i que si algun dia em surt algun muntatge professional, el faré. Jo treballo de fisioterapeuta. Tinc una consulta a Terrassa i una altra a Sabadell. Actualment m’estic especialitzant en fisioteràpia de les arts escèniques. Aquesta ha estat una de les maneres de fusionar els dos mons que més m’agraden, la fisioteràpia i el teatre.

Què és això de la fisioteràpia de les arts escèniques?
Cobreix la necessitat que te l’artista de cuidar-se, ja que els actors, els ballarins, els cantants i els músics tenen una gran quantitat de riscos de lesionar-se. La veu s’ha de cuidar, és un instrument que funciona gràcies al bon control del cos, a la respiració, de la consciència corporal, i tot això es pot treballar. Els músics sovint tenen postures forçades, asimètriques i repetitives que es poden prevenir per tal de no sobrecarregar el cos. En el cas dels ballarins es pot fer la prevenció necessària que actualment no es fa. De fet tinc un projecte de crear un espai a Sabadell per tractar i dur a terme tècniques de protecció amb els artistes. Sabadell és un focus important de músics, actors, ballarins i aquest espai pot ser de molta utilitat.

Els muntatges de Joventut de la Faràndula, dins de ser amateurs tenen un resultat que ratlla la professionalitat, quina creus que és la clau de l’èxit?
Suposo que és diferent quan cobres per fer una representació i que et dediques només a això, a quan ho fas de més a més i per plaer. Quan et dediques a ser actriu de forma professional, potser passes del plaer de fer teatre a tenir la preocupació d’haver de fer teatre com a la teva feina i en depenen els teus ingressos. Que et paguin diners per fer una obra no vol dir que el producte final sigui de molta qualitat. A la Joventut de la Faràndula els muntatges són d’una qualitat molt important i en canvi no es cobra per fer-ho.

Dins del musical de El conte de Hansel & Gretel, el teu personatge de bruixa te una de les veus que més destaquen en el muntatge, has estudiat cant?
No faig classes de cant des de l’any 2008. En aquest sentit sóc molt autodidacta, em fixo molt com canten els demés, i canto per imitació. Així he anat descobrint diferents tessitures de la meva veu. Cal a dir que els meus coneixements del cos també m’ajuden molt. També m’ajuda molt escoltar música, i fer exercicis com gravar-me i després escoltar-me. Crec que un dels secrets de cantar bé és interpretar el que estàs dient.

Comptant que venies de fer un paper dolç com el de fada al Màgic d’Oz, què és el que t’ha costat més del paper de bruixa?
Al principi em va costat una miqueta, estava preocupada perquè no sonés a fada. Amb el procés d’assajos vas trobant la veu que millor hi queda, poc a poc vas deixant la fada i vas trobant el timbre de veu i l’actitud del personatge. La segona cançó que canto em va costar una miqueta, però al final ha sortit.

Què és el que més t’agrada del muntatge de Hansel & Gretel?
M’emociona molt la festa del poble, l’aire familiar dels pares i els fills, la separació dels pares que després es retroben amb els fills. Ho trobo un moment molt emocionant. També m’agrada molt la Marta Rodrigo que és una ‘SuperGretel’ i el Dani Arboleda que és un ‘SuperHansel’, els dos ho fan molt bé i te’ls creus molt.

Què els diries a les persones que encara no han vist El conte de Hansel & Gretel a la Faràndula?
Doncs que tot els espectacles que es fan de la Joventut de la Faràndula tenen una magnitud espectacular, digna de veure. No només pels decorats sinó per tot el muntatge tècnic, pel vestuari i pel color que hi ha constantment. La positivitat del conte és important, te pocs moments foscos, la bruixa te pocs moments de fer por. Que els pares no pateixin perquè els nens no passaran por, al contrari, els follets donen molta alegria. És un muntatge molt alegre i bonic. Avui en dia és molt necessari veure coses boniques i alegres.

Tens algun projecte de cara al futur?
De cara a la temporada que ve tinc tres projectes, dos d’ells nous, però que de moment no es poden desvetllar.

Les properes representacions de El conte de Hansel & Gretel es realitzaran el 5, 6, 12 i 13 de març a les 18 hores al Teatre la Faràndula de Sabadell.

iSabadell sorteja dues entrades dobles

Joventut de la Faràndula ha posat a disposició de iSabadell dues entrades dobles per la representació de El conte de Hansel & Gretel, del proper diumenge 6 de març a les 18 hores al teatre La Faràndula. Si voleu tenir la possibilitat, heu de participar a la promoció que encentem. Heu de contestar de forma correcta la següent pregunta: ‘Qui dirigeix El conte de Hansel & Gretel?’. Heu d’enviar la resposta correcta al correu electrònic promocions@isabadell.cat, indicant el vostre nom complet i el número de DNI. Podeu participar fins dissabte 5 de març a les 23:59 hores. Els guanyadors es publicaran diumenge dia 6 al matí. Aconsellem que els participants tinguin disponibilitat garantida per anar diumenge al teatre si són els guanyadors. És important, per seguir fent promocions, que les persones guanyadores facin ús del premi.

Foto portada: Cristina Barbero, aquest dijous. Autor: David B.

Comments are closed.