-
El polonès Borojovich va sobreviure a sis camps de concentració nazis.
-
Presenta les seves memòries a l’Escola Pia juntament amb David Serrano Blanquer.
Tota una lliçó de supervivència podran viure aquest vespre, a les 20 hores, els assistents a la presentació del llibre Isaac Borojovich y la memoria uruguaya de la Shoá, escrit per David Serrano Blanquer, que es presenta a l’auditori de l’Escola Pia. L’acte comptarà amb l’assistència de l’autor i també del protagonista del volum, Isaac Borojovich, que està aquests dies a Catalunya.
Borojovich, que va néixer a Polònia l’any 1927, va viure de forma extremadament dura la persecució a la minoria jueva durant el Tercer Reich i la Segona Guerra Mundial. Va ser reduït a tres guetos. Posteriorment va ser empresonat en fins a mitja dotzena de camps de concentració. L’any 1945, finalment, va ser alliberat del camp de Bergen Belsen. De tota la seva família, només van sobreviure la seva mare i ell. Van viatjar a Montevideo, a Uruguay, i van començar de nou.
Gairebé 70 anys després, és un dels pocs testimonis vius que queden d’una de les majors tragèdies del segle XX. “Dels milers de persones que vam compartir l’empresonament, només vam sobreviure quatre o cinc i, actualment, només en quedem dos de vius”, ha assegurat aquest matí. Ara el sabadellenc David Serrano Blanquer ha recopilat el testimoniatge de Borojovich en unes memòries que es presenten aquests dies: Isaac Borojovich y la memoria uruguaya de la Shoá. Avui es presentaran a l’Escola Pia (20 hores).
L’Ajuntament ha dedicat aquest matí una recepció a Borojovich, que ha arribat acompanyat de Serrano Blanquer. L’alcalde de Sabadell, Juan Carlos Sánchez ha agraït a Borojovich el “testimoniatge de la seva supervivència i els valors que transmeten les seves vivències”. Aquest vespre, a les 20 hores, podran assistir al testimoni tot aquells qui així ho vulguin.