Simfònica de Leeds a Sabadell

La Simfònica de la Universitat de Leeds, a Sabadell

  • Els joves intèrprets seleccionen peces gairebé inèdites.

  • L’orquestra acaba la seva gira a la nostra ciutat.

L’orquestra Simfònica de la Universitat de Leeds va actuar dimecres a l’Espai Cultura de la Fundació Sabadell 1859, davant un auditori que no es va omplir, malgrat la qualitat musical dels joves músics anglesos. La presidenta de Joventuts Musicals, Joana Soler, ha destacat la importància del conjunt i la gran satisfacció de poder comptar amb una formació tan nombrosa en el començament dels actes de commemoració del Dia de Música. També ha tingut unes paraules d’agraïment en anglès cap als músics.

El representant de l’empresa Goes Travel, Jordi Agulló, ha remarcat que l’orquestra acabava la seva gira a Sabadell, després de dos concerts a Barcelona, un dels quals no va poder fer-se a causa de la pluja. Goes Travel, agència especialitzada en l’organització de viatges escolars, també es dedica a preparar gires per a grups musicals.

El concert es va fer a l'Espai Cultura. Autor: J.L.Lai
El concert es va fer a l’Espai Cultura. Autor: J.L.Lai

Pel que fa a l’actuació musical, l’Orquestra Simfònica de la Universitat de Leeds, localitat pròxima a Manchester, ha triat per a la seva primera part dos músics força desconeguts. En primer lloc, Edward Elgar, compositor anglès completament autodidacta, al qual li va arribar l’èxit després de fer 40 anys i només a la Gran Bretanya, tot i que la seva peça més coneguda, Pompa i Circumstància sí que ha aconseguit traspassar fronteres. Per això va ser tot un descobriment la seva obra In the South (Alassio), op 50 del 1940. La força dels violins i de les trompes es percep des del primer moment amb una sonoritat prou destacada i plena de qualitat. L’obra no és gens fàcil, però els joves anglesos aconsegueixen una unitat molt digna.

La segona obra és un concert per a trompeta, en la bemol major, del compositor armeni Alexander Arutunian i escrita al 1950, sota la pressió del règim soviètic que no veia amb massa bons ulls la seva obra tan agosarada, tenint els mateixos problemes que Shostakovich. Aquesta va ser una de les seves gran obres i la Simfònica de la Universitat de Leeds li va retre aquest homenatge amb un gran solista a la trompeta i amb una peça on sobresurten variacions folklòriques armènies barrejades amb moments de gran delicadesa rítmica i gran força que fa recordar a la música de pel·lícules.

Concert Universitat Leeds Sabadell
La formació musical, al complet. Foto: Josep Lluis Lai

La segona part és dedicada íntegrament a la Simfonia Mathis der Mahler de l’alemany Paul Hindemith, un dels grans compositors i dels més influents de la primera meitat del segle XX. És considerat un artesà de la música i les seves obres s’aparten clarament del romanticisme per tal d’abraçar l’expressionisme i el neoclassicisme. D’una gran cultura musical, va haver de tocar a bars i teatres per tal de guanyar-se la vida, obtenint la major part del seu èxit amb l’obra interpretada pel la Simfònica de la Universitat de Leeds on s’entreveu el avantguardisme especialment a l’última part i on també podem trobar similituds amb l’americà George Gershwin.

Ha estat l’inici dels actes del dia de la música que se celebraran fins dissabte, dia 21 i on destaquen la diversitat de músiques i estils i la gratuïtat de tots ells (més info: ‘Activitats fins dissabte per celebrar el Dia internacional de la Música‘).

Foto portada: un moment del concert. Autor: Josep Lluis Lai.

Comments are closed.