Montse Barderi i Fina Birulés al Museu d'Art (MAS) durant la presentació de 'Hannah Arendt: el món en joc'

Birulés presenta ‘Hannah Arendt: el món en joc’ amb una “classe magistral” al MAS

La cofundadora i membre del Seminari Filosofia i Gènere d’ÀDHUC (Centre de Recerca Teoria, Gènere, Sexualitat) de la Universitat de Barcelona i del Grup Arendtià de Pensament i Política Fina Birulés ha apropat amb la presentació del seu llibre Hannah Arendt: el món en joc (2023) el pensament d’Hannah Arendt al públic del Museu d’Art (MAS). Acompanyada per la filòsofa Montse Barderi, la qual ha guiat el que ha etiquetat de classe magistral, Birulés ha reflexionat i ha ofert un tast de la seva nova obra. Es tracta de la primera vegada que Birulés presenta una de les seves obres a Sabadell.

L’extensa obra de Birulés està plagada de reflexions entorn de Hannah Arendt es poden destacar de la seva bibliografia El orgullo de pensar o a Llibertat política i totalitarisme, entre d’altres publicacions. Un cop més l’escriptora i filòsofa gironenca pica l’ullet a la filòsofa alemanya. Aquesta vegada Birulés ha prioritzat en el seu assaig els aspectes més interessants segons la seva lectura particular. Mentre que abans existia una necessitat de “traduir-la i introduir-la, ara ja està en boca de tothom”, ha esmentat l’escriptora.

“Els altres textos que havia fet sobre l’Arendt eren una introducció al seu pensament i als seus textos. Aquest llibre té a veure amb les coses que a mi més m’interessen de l’Arendt” ha afirmat Birulés.

A l’obra com a la presentació dues immersions filosòfiques han forçat a la reflexió. D’una banda, la filòsofa arendtiana ha definit el món com “un teixit de relacions”. Sota el prisma de la idea exemplar de la taula, cedida per l’autora alemanya, el món possibilita les relacions per a què les persones, de la mateixa manera que els comensals, mantinguin una estructura relacional basada en l’equilibri de la interconnexió i la distància. La taula ens relaciona tant com ens separa. Sense aquesta estaríem tan “comprimits com en un camp de concentració o atomitzats” com en un sistema totalment centrat en l’interès particular, ha afegit la filòsofa especialista d’Arendt.

D’altra banda, la filòsofa posa al centre d’atenció la natalitat. Un concepte, que sovint, ha estat sotmès al menyspreu dels autors contemporanis d’Arendt a causa de la jerarquització dualista de la mortalitat. Deixant en segon pla a la mortalitat, l’autora reivindica la natalitat per la relació que té amb el concepte de l’acció. És a l’acció on es despleguen una sèrie de conseqüències incalculables que participen del món. A la mort tan sols hi desapareix tot, no afecta el canvi de la mateixa manera que la vida i el naixement. De la natalitat sorgeix l’acció i d’aquesta una nova realitat que substitueix la realitat anterior a l’acció.

Es pot pensar com Arendt?

D’aquesta pregunta que pren forma de la mà del públic atent l’exprofesora de la Universistat de Barcelona ha afegit que, en tot cas, “la qüestió no és trobar noves respostes, sinó trobar noves preguntes que estiguin a les alçada dels esdeveniments (…) Arendt és interessant pel coratge de les seves interrogacions”.

Foto portada: la filòsofa Fina Birulés i Montse Barderi al MAS. Autor: Samuel Alburquerque.

Comments are closed.