Vialpuig. Autor: David B.

L’Arxiu Històric rep 3.000 fotografies en la ‘maleta sabadellenca’ de la família Vila-Puig Morera

La mitologia de la fotografia, especialment del fotoperiodisme, va molt associada a la figura de la maleta: objectes de trànsit que permetien guardar-hi negatius durant anys, a mig camí entre l’amagatall i l’oblit. Així van fer fortuna la maleta mexicana de Robert Capa, però també la d’Agustí Centelles. Entre altres: sense anar gaire lluny, l’Espai Cultura exposa des de fa mes i mig el resultat de la maleta britànica d’Alec Wainman, també amb la Guerra Civil espanyola com a epicentre. A 20 quilòmetres, el MNAC exposa ara mateix també la maleta vermella d’Antoni Campañà, exposició resultat d’un notable llibre amb un cert pes sabadelllenc, amb imatges de la Guerra Civil amagades durant 80 anys. En una línia més literal que no pas mitològica, l’Arxiu Històric de Sabadell ha rebut aquest dimecres una donació de 3.000 clixés: la maleta sabadellenca de quatre membres de la família Vila-Puig Morera.

La donació, amb més de 3.000 clixés en cel·luloide, s’ha materialitzat en un acte a la Casa Duran, amb presència familiar i del regidor de Cultura, Carles de la Rosa. Es tracta de centenars de fotografies de quatre membres de la família: Maria Codina, el pintor Joan Vila-Puig, el seu consogre Joan Morera Ribalda, i el seu fill, Santiago Vila-Puig Codina. Segons l’Ajuntament, es tracta d’un conjunt de valor “excepcional” que, un cop tractat per l’Arxiu Històric de Sabadell, estarà enllestit al llarg de l’any vinent. Les fotografies permeten resseguir dues terceres parts del segle XX.

L’itinerari comença amb Maria Codina Duran (1896-1978) que va fotografiar el seu entorn familiar i d’oci i el poble de Caldes d’Estrac (Maresme) on passava l’estiu. Tot entre els anys 1916 i 1926, quan deixa la fotografia, amb una càmera Kodak 9×12. Es tracta d’una de les primeres fotògrafes sabadellenques, si no la primera, ja que era una afició molt poc habitual entre les dones a l’època. Això dota el seu estil d’una “sensibilitat artística especial”, segons l’Ajuntament. Codina va ser la primera dona en la història de la ciutat en rebre un reconeixement fotogràfic a Sabadell, l’any 1916.

Una de les imatges del fons familiar, segurament a Caldes d’Estrac durant els anys 20 del segle passat. Autora: M.Codina.

L’any 1922 Codina es va casar amb el pintor Joan Vila-Puig (1890-1963). Vila-Puig va destacar com a paisatgista i es va recolzar tot sovint en la tècnica fotogràfica per dur a terme el seu ofici: congelar el moment per les arts plàstiques. La seva obra fotogràfica comença l’any 1915 i arriba fins ben entrat els anys 50.

Una altra de les imatges dones a l’AHS.

La donació familiar amb imatges de dos membres de la nissaga més. Joan Morera Ribalta (1908-1974), consogre de Maria Codina i de Joan Vila-Puig, qui aporta una “cuidada escenografia de temàtica familiar realitzada entre 1928 i 1966. I finalment, una altra generació: Santiago Vila-Puig Codina, nascut l’any 1931. És el fill de Maria Codina i de Joan Vila-Puig i el gendre de Joan Morera. Vila-Puig Codina, amb 90 anys, ha estat present aquest dimecres en la donació. Les seves imatges, captades entre 1958 i 1972, tenen una mirada “personal” amb una estètica influïda pels corrents artístics del moment. Fa nou anys, la Fundació Bosch i Cardellach li va dedicar una exposició. Ara ha donat la seva obra fotogràfica i la dels pares i sogre a l’Arxiu Històric de Sabadell que, si es compleix la tradició, hi dedicarà una exposició en els propers anys.

Foto portada: la maleta sabadellenca de la família Vila-Puig Codina, aquest dimecres a la Casa Duran. Autor: David B.

Comments are closed.