Benet Casablancas, dirigint-se al públic, en el primer concert de la seva residència. Autor: David Jiménez.

Arrenca la temporada de música de cambra

  • Benet Casablancas, compositor resident fins el 2025
  • Moonwinds Ensemble ofereix obres de Casablancas i de Beethoven

La nova temporada de concerts de cambra, organitzats per Joventuts Musicals de Sabadell, ha vist la llum. I ho ha fet en gran, amb el reconegut grup Moonwinds Ensemble i obres del sabadellenc Benet Casablancas i Beethoven. La presidenta de l’entitat, Joana Soler, ha agraït el suport d’institucions i del públic i ha anunciat la posada en marxa d’un projecte que ja funciona en la majoria d’associacions musicals d’Europa, el del músic resident.

Cartell de luxe en l’inici de la temporada de música de cambra que organitza Joventuts Musicals de Sabadell, i no només per la presència d’un Benet Casablancas eufòric que rebia els afalacs de coneguts i amics al vestíbul del Principal. La participació de quatre dels integrants de Moonwinds Ensemble, Joan Enric Lluna, director del projecte i clarinet, Carles Civera al violí, Salvador Bolón al violoncel i Juan Carlos Garbayo al piano, feia presagiar un vespre especial. Abans, però, la presidenta de JJMM, Joana Soler, visiblement emocionada, ha agraït la presència d’autoritats municipals, així com la del president de JJMM de Catalunya, Joan Magrané. Soler ha comparat la temporada de Sabadell amb les de les grans ciutats d’Europa pel prestigi dels músics participants i ha anunciat la creació de la figura del músic resident, un projecte que té com a objectiu donar a conèixer compositors joves, per tal que la seva obra sigui interpretada i coneguda. Ella mateixa ha reconegut que la tria de Benet Casablancas per a aquesta primera etapa ho ha estat per motius d’afinitat, per ser “el de casa”. Soler també ha valorat l’obra de Benet Casablancas i la necessitat de conèixer les seves composicions. D’altra banda, ha mostrat l’interès de l’entitat d’unir-se als esdeveniments de la capitalitat de la cultura Sabadell 2024. Per la seva banda, l’alcaldessa de Sabadell, que només ha assistit a la primera part del concert, ha felicitat Soler per la tasca que porten a terme, i per “fer-nos vibrar”. Ella mateixa ha admès que a vegades, “no som justos amb la gent de casa nostra”, referint-se, és clar, a Benet Casablancas.

Un moment del concert. Autor: David Jiménez.

Pel que fa al concert, aquest s’ha iniciat amb quatre petites peces fora del programa inspirades en contes japonesos. L’obra d’en Benet Casablancas no és fàcil. Les notes de les seves composicions no pertanyen a un model melòdic preestablert. Difícilment trobarem una línia recta en una sonoritat que atrau per altres motius. En primer lloc, pel virtuosisme, que necessita grans intèrprets. En segon lloc, perquè, tot i que en un primer moment semblaria que els instruments van per lliure, aviat s’endevina un diàleg entre els participants. Així s’ha pogut veure i escoltar en les Estampes de Kwaidan, escrita fa tan sols un any i que mostra també la forta personalitat del compositor sabadellenc. Un estil que alguns s’han atrevit a classificar com “classicisme contemporani” i que es caracteritza per contrastos a vegades inversemblants, amb una diferenciació harmònica també molt clara, plena d’originalitat, i on el piano esdevé un element de percussió importantíssim. La força expressiva i el caràcter de l’obra de Casablancas no obvia el lirisme. En el cas de les peces interpretades a Sabadell, són el clarinet i el violoncel els encarregats de posar-lo de manifest.
Per poder entendre la música de Benet Casablancas cal estar mínimament predisposat a sentir polifonies complexes, expressivitat pura, canvis abruptes i a vegades violents. Una tècnica molt depurada on s’intueix una recerca constant de nous elements on cada nota és fruit d’hores de feina i cal escoltar-la dins el conjunt i separadament alhora. Per això no és fàcil endinsar-se en el seu món particular, perquè ens trobem davant una sonoritat que aclapara, amb infinitat de notes agudes que poden molestar en alguns moments. Una transgressió que demana una gran afinació dels instruments.

Salvador Bolón, al violoncel. Autor: David Jiménez.

Benet Casablancas és fruit d’inquietuds diverses, com ell ha afirmat en diverses ocasions. El seu interès per la música clàssica, també per la sarsuela, per la poesia, per la pintura, han conformat la seva personalitat d’ara. El descobriment de les nou simfonies de Beethoven, però també de les cantates de Bach formen part del seu bagatge, tot i que molts el comparen amb el músic hongarès Béla Bartók. Amb un prestigi nacional i internacional incontestable, Benet Casablancas segueix el camí del coneixement previ com a pas a la comunicació, una necessitat que és d’alguna manera, inherent als músics.

Una vegada acabada la primera part del concert, Benet Casablancas ha pujat a l’escenari i s’ha abraçat a cada un dels músics que havien interpretat tres obres seves, una d’elles en homenatge a l’artista Jordi Roca, mort al desembre de l’any passat. Ha tingut un reconeixement especial als intèrprets i ha mostrat la seva il·lusió pel fet de participar en aquest primer any de compositor resident a Joventuts Musicals de Sabadell, “per raons òbvies”, ha dit.

Concert de música de cambra. Carles Civera (violí), Juan Carlos Garbayo (piano), Salvador Bolón (violoncel), Benet Casablancas i Joan Enric Lluna (clarinet). Autor: David Jiménez.
Concert de música de cambra. Carles Civera (violí), Juan Carlos Garbayo (piano), Salvador Bolón (violoncel), Benet Casablancas i Joan Enric Lluna (clarinet). Autor: David Jiménez.

La segona part del concert ha estat dedicada íntegrament a Beethoven, amb una única obra, el Trio op. 38 en Si b major. Sis moviments amb dos adagios i un minuet que han mostrat novament la categoria dels intèrprets.
A la sortida, alguns assistents mostraven sensacions confrontades. La dificultat de les composicions de Benet Casablancas era vista com una genialitat per a uns i una manera d’allunyar-se dels més joves per uns altres. Alguns creien que potser seria interessant que la interpretació fos acompanyada d’alguna mena d’explicació de la seva significació, com ja es fa en alguns llocs. D’aquesta manera, s’entendria millor el que l’artista vol comunicar.

En qualsevol cas, fins al desembre, Joventuts Musicals de Sabadell ha programat concerts de gran categoria, amb música, entre altres, de Ravel i de Mozart, i amb l’actuació de pianistes reconeguts com l’Albert Guinovart. Cal destacar, també, la presència de joves músics a l’espai del saló del Teatre Principal, els dies 22 i 29 de novembre. Abans, però, una sorpresa, l’actuació a Sabadell de l’Orquestra Simfònica Juvenil de Göppingen, dilluns, 30 d’octubre, a les sis de la tarda a l’Església de la Puríssima.

Foto de portada: Benet Casablancas, amb Moonwinds Ensemble, al Principal. Autor: David Jiménez.

Comments are closed.