Portada: músiques de tots els estils i d'arreu del món han amenitzat l'estona que han compartit uniraiders i berbers. Autor: cedida.

Diari de la UniRaid (4): els sabadellencs superen la prova més dura d’UniRaid

iSabadell segueix als tres equips sabadellencs que participen al Marroc al raid solidari UniRaid.

Etapa marató. 48h per arribar a Nkob partint d’Erg Znigui, on va tenir lloc el circuit de la jornada anterior. Durant els dos dies cap assistència mecànica ni campament base. Havent de passar la nit cadascú amb els seus propis mitjans al bell mig del desert. A més, no tots els pilots han pogut disputar la prova. Per motius de seguretat l’organització ha vetat la participació dels vehicles poc preparats o massa malmesos mecànicament. La duresa del recorregut justifica qualsevol cautela. Alguns dels trams han transcorregut pel que els aficionats al motor coneixen com “les rutes prohibides de l’antic París – Dakar”. Los Guerrilleros, Out of limits i Sense límits, els tres equips sabadellencs, han passat el tall.

A aquestes alçades els joves estudiants que corren l’UniRaid estan visiblement cansats. Han acumulat a les seves esquenes més de mil quilòmetres en tres dies. Prèviament ja venien d’una etapa 0 de 300km entre Tànger i Meknès, i un viatge en ferri des d’Algesires. A la ciutat gaditana cada participant havia arribat pels seus propis mitjans (en molts casos, creuant la península). Al desgast físic personal també cal sumar el dels automòbils. En aquestes condicions ha tocat enfrontar la prova més dura i també la darrera. No ha estat fàcil. Diu el proverbi persa que “la sorra del desert és pel viatger fatigat, el que la conversa incessant per a l’amant del silenci”.

Foto: El Panda dels Sense límits ha aguantat fins al final tot i les múltiples avaries que ha patit. Autor: cedida.
Foto: El Panda dels Sense límits ha aguantat fins al final tot i les múltiples avaries que ha patit. Autor: cedida.

Dimecres 27. Els tres equips sabadellencs arrenquen junts. Han decidit fer pinya per superar l’etapa. Completen el comboi dos equips més, també catalans. Tots cinc arriben a l’oued de Ramlia, la prova de foc del dia. Tres quilòmetres seguits de fesh fesh, el fi polsim típic del Sàhara que ofega els cotxes i impedeix la visibilitat. Sánchez Carreira, de Los Guerrilleros, l’ha descrit com “un laberint”. “Una esplanada plena de sorra, amb arbusts que bifurquen diferents camins”. I amb una dificultat afegida: “el roadbook només indicava que estaves a la casella de l’oued de Ramlia. No t’indicava quines direccions agafar”.

“Tres quilòmetres de fesh fesh, com si fossin pólvores de talc. Vam estar molta estona buscant-nos, perquè no ens trobàvem amb tanta sorra”, ha destacat Melero, d’Out of limits.

Un cop retrobats, el comboi encara ha patit diverses punxades i encallades. Superat per fi el mar de pols i sorra, retorn a la hamada. El desert pedregós. Un alleujament; qui els havia de dir el primer dia que ho seria, quan encara no havien trepitjat cap tram d’arena. Un cop ha començat a enfosquir, aturada a les dunes d’Ouzzina i a muntar el campament. La jornada, però, encara els ha deparat una sorpresa. Un grup de berbers s’ha apropat per ajudar-los amb el foc. A canvi, els joves aventurers els hi han ofert hospitalitat. Autòctons i forasters han compartit unes hores de conversa, de menjar i beure, i de molts riures. Equador de la marató passat.

Foto: El tàndem d’Out of limits està molt orgullós del seu Seat, un Ibiza de primera generació al que apel·len amb afecte 'l’avi'. Autor: cedida.
Foto: El tàndem d’Out of limits està molt orgullós del seu Seat, un Ibiza de primera generació al que apel·len amb afecte ‘l’avi’. Autor: cedida.

Dijous 28. Mentre els primers raigs de sol han començat a degradar la foscor del cel, els equips han recollit el campament. A les set toca posar-se en marxa. Si el dia anterior van enfrontar l’oued de Ramlia, dijous han hagut de superar la no menys difícil “baixada de la mort”. Una pendent de quatre quilòmetres d’una duna a la que s’accedeix després de superar la pujada per un congost pedregós.

«En aquests moments és quan t’adones de la importància que té el treball en equip, amb tots els cotxes que hi ha, perquè si només penses en tu individualment, no passem tots ni en dos dies. Necessites organització, ordre, disciplina. Fer les coses amb calma», ha remarcat Perugachy, de Sense límits.

Un cop superada la vessant, el trajecte ha anat minvant mica en mica la seva dificultat. El més dur ja havia passat. Els tres equips sabadellencs han arribat a la meta. Finishers d’UniRaid 2019.

Una arribada a meta in extremis

Els Sense límits han fet honor al seu nom. Durant l’UniRaid la seva muntura ha patit diverses avaries de diversa gravetat. Però ha resistit. Dimecres ells mateixos li havien canviat la suspensió davantera esquerra. I ja arrossegaven problemes amb la caixa de canvis. Aquest dijous semblava que finalment el Panda de Vidal i Perugachy no aguantaria més, deixant-los tirats a escassos deu metres de passar per l’arc de finalització de la prova. L’alternador del Seat havia gripat i la corretja s’havia trencat, “totalment destrossada”, ha emfatitzat Vidal. “Hem deixat refredar el motor perquè no patís, hem empès el cotxe cinc metres i, els últims cinc, hem arrencat de nou i l’hem conduit fins la línia de meta”, ha relatat orgullós Vidal. Primera nit a boxes del Seat Marbella en tota la carrera.

Divendres arribada a Marràqueix, on els participants tindran dissabte lliure. I diumenge tornada a Tànger, des d’on agafaran el ferri que els retornarà a la península.


Etapa 4. Dimecres 27/02/2019. Erg Znigui – (marató).

Etapa 5. Dijous 28/02/2019. (marató) – Erg Znigui.

  • Distància: 300km
  • Terreny: 70% pista / 30% sorra
  • Incidències: Caixes de canvis que només tiren en segona, rodes punxades, llantes doblegades, para-xocs caiguts, suspensions esquerdades, tubs d’escap foradats,… Amb tot, aquestes avaries permeten continuar. No així haver perdut el motor d’arrencada, tenir la capsa de canvis anegada de sorra o haver de mantenir el motor al seu lloc amb l’ajuda de cordes. Tot això (i molt més) s’ha pogut veure durant la marató. Una escabetxada.
  • Total de quilòmetres d’etapes acumulats: 1.132km

Equips sabadellencs

Los Guerrilleros:

  • Dorsal: 193
  • Membres: Adrián Sánchez Carreira i Pablo Tejera
  • Vehicle: Opel Corsa B Swing de 1995

Out of limits:

  • Dorsal: 14
  • Membres: Miguel Melero i Queralt Pérez
  • Vehicle: Seat Ibiza GLX 1.2 de 1987

Sense límits:

  • Dorsal: 05
  • Membres: Chayak Perugachy i Ismael Vidal
  • Vehicle: Seat Marbella GL de 1994

Calendari i etapes

Més informacióTres equips sabadellencs, d’aventura pel Marroc en un ‘raid’ solidari.


Portada: músiques de tots els estils i d’arreu del món han amenitzat l’estona que han compartit uniraiders i berbers. Autor: cedida.