Pepe Martí al Panathlon. Autor: cedida.

L’automobilisme amb Pepe Martí: “Vaig volar a 320 km/h”

Vàrem començar el curs 2024-25 amb un convidat de luxe, Pepe (Josep Maria) Martí Sobrepera, un jove pilot d’automobilisme de 19 anys d’edat que pertany a una coneguda família sabadellenca molt vinculada al món i al negoci del motor.

Molt segur de sí mateix i amb les idees ben clares, Pepe va anar recordant de forma cronològica i ben explicada la seva vida esportiva davant dels atents socis del Panathlon sabadellenc.

“Vaig començar com molts pilots en el món del karting, el 2016, quan tenia 11 anys. Una edat una mica tardana si ho comparem amb la majoria de nens, que ho fan els 5 o 6. Tot i això, m’hi vaig adaptar aviat i tres anys més tard quedava campió d’Espanya júnior i a l’any següent vaig córrer en el Campionat del Món, on vaig acabar el setè”

A partit d´aquest moment, Martí va seguir aprenent i millorant, degut als entrenaments, als consells i a una vida farcida de viatges i de llargs caps de setmana (de dimecres a diumenge) fora de casa. A la vegada que segueix els seus estudis universitaris.

“Tots els pilots han passat per l’escola del karting. Vaig tenir la sort de trobar en Genís Marco, que ja havia portat a Fernando Alonso de petit, i ben segur que sense ell no hagués arribat on fins ara em trobo. Poder participar a la World Series Karting és indispensable. Són 20 o 22 curses per tot arreu, sobre tot a Itàlia, en ciutats com Milà, Venècia, Nàpols… El Genís em va portar a saber gestionar el vehicle i les curses”

El pilot sabadellenc va debutar en monoplaces en la Fórmula 4, de la Unió dels Emirats Àrabs el 2021, i va tornar a classificar-se setè en el campionat de pilots. Va signar amb l’equip Campos Racing per poder disputar el campionat d’Espanya de F4.

“Estar al costat de pilots de tot arreu amb maneres distintes de conduir, també d’enginyers i tècnics amb molta experiència, vas aprenent com escollir els neumàtics, la pressió de les rodes segons si plou o fa sol o amb fred i calor… de la mateixa manera que els errors que fem ens serveixen de lliçó pel futur”

El 2022 va disputar el Campionat de Fórmula Regional Asiàtica i va renovar amb Campos Racing per disputar el Campionat del Món de Fórmula 3 de la FIA (Federació Internacional d’Automobilisme): “Vaig aconseguir cinc podis en quinze curses, no vaig ser mai guanyador, però al final vaig ser sotscampió, darrere de Leclerc”.

Membre de l’equip Red Bull

“L’any 2023 vaig passar a formar part de l’equip júnior de Red Bull, però s’ha de dir que Red Bull es centra principalment en la F1. La primera cursa de la temporada del Campionat de F3 de la FIA vaig guanyar-la, així com la volta més ràpida en la categoria amb el Campos Racing i va ser a Bahrain”, va explicar. Per Pepe Martí, el problema és que a Espanya no es troben patrocinadors i el diner és més que indispensable en un esport d’aquestes característiques.

“Soc molt exigent amb mi mateix, tot i que a vegades en les classificacions no acabo massa bé, en les curses surto ràpid i amb atenció als meus adversaris. Frenar o no frenar a temps, saber prendre decisions en dècimes de segon, especialment quan tot l´equip es retira i tu et quedes sol dins el cotxe i amb tota la pista per davant, l´angoixa, el respirar, la motivació i també la solitud forma part del joc. Tenim psicòlegs que ajuden a superar aquests estats anímics, tot i que una vegada un representant de Red Bull em va dir: “els millors pilots del món no necessiten de psicòlegs”

Martí va viure recentment, un episodi extrem en un aparatós accident a Bakú (Azerbaijan), quan es va trobar amb el cotxe d´un altre competidor aturat a 10 metres i sense temps de reacció “vaig sortir volant per sobre d´ell a 320 km. per hora… i tot això davant dels ulls de la meva mare, que m´acompanya a tot arreu”.

Text: JMA.

Els comentaris estan tancats