Sonia Graupera. Autor: David B.

Sònia Graupera (Sakura Matsuri): “pots trobar tot el Japó sota el mateix sostre”

La Fira Sakura Matsuri, que se celebrarà a Fira Sabadell des d’aquest divendres fins diumenge, té com a objectiu portar tot el Japó a Sabadell. Per fer-ho, compta amb un programa amb propostes de diferents àmbits, des de gastronomia, arts marcials o manga, fins literatura o música. La fira comptarà amb 40 expositors i amb un programa de més de 150 activitats. 

La fira es dividirà en quatre sales, la zona dels expositors, la zona gastronòmica (Sakura Gastro), la samurai experience, l’auditori i l’escenari. Durant tot el cap de setmana, es faran activitats i tallers als diferents espais. Sònia Graupera és l’organitzadora de la Fira Sakura Matsuri i explica a la ciutadania de Sabadell com serà aquesta proposta i què hi podran trobar.

Com neix la idea de fer una fira d’aquestes característiques a Sabadell?
El grup de Junts per Sabadell, que porten el programa de Projecció de la Ciutat i Turisme de la ciutat de Sabadell, ha cregut convenient revitalitzar el turisme de negocis, és a dir el MICE (Meeting, Incentives, Conferencing and Exhibitions), i les fires són un dels millors elements per tenir visitants de qualitat i que tingui impacte econòmic després a la ciutat.

Com explicaria a la ciutadania de Sabadell què és la Fira Sakura Matsuri?
Sakura és la floració de l’arbre del cirerer, que és l’època més important del Japó, on tenen més turistes i on tot és més car. Dura uns 15 dies i normalment és a mitjans de març. Hi ha un mapa de floració, perquè no a tot el Japó floreix al mateix dia. Matsuri vol dir fira o festival. Per tant, és la fira de la floració del cirerer, que vol dir que és l’època més important. Sakura Matsuri aplegarà una oferta cultural, gastronòmica, d’arts marcials de tot el que pots trobar al Japó sota el mateix sostre, però aquí a Sabadell. Des de cultura, concerts, música, arts marcials, cinema, turisme evidentment, coses de friquisme, que és una part molt important i que segur que a la gent més jove li encantarà. El que us puc proposar és que està tot sota el mateix sostre en tres dies. Per tant, la gent pot anar a passar tres dies fantàstics.

De fet, hem fet una proposta a la venda d’entrada d’un, dos o tres dies. Hem venut moltíssimes de dos dies, perquè com que hi ha tantes activitats, la gent ha vist el programa i ha decidit anar dos dies. En realitat l’oferta de tres dies és imbatible, perquè són cinc euros per dia. Estem a preus simpàtics que la gent pugui pagar-s’ho, i que no sigui una frontera per ningú. Volem que tothom vingui, ho passi bé, i aprengui coses del Japó. 

Què aporta el recinte de la Fira de Sabadell i per què l’heu triat?
Quan es parla d’una fira, que millor que un recinte firal. El recinte firal de Sabadell, la Fira Sabadell, és un espai emblemàtic, per mi la part d’història que té és molt important. A més a més, els 3.000 metres que ocupa són de disseny i són molt macos, i penso que a més a més els ciutadans de Sabadell, del Vallès i els catalans poden tenir la Fira Sabadell com a referència, perquè a més a més és molt fàcil d’arribar, tant per tren, com autobús i després caminant des del centre. Quan pensem en Fira Barcelona pensem en plaça Espanya, quan pensem en Sabadell, que millor que fer això al recinte firal, que a una rambla. És una fira amb cara i ulls.

Deia durant la presentació de la fira que amb el Sakura Matsuri, Sabadell es posicionarà com a un referent en el tema d’organització d’esdeveniments MICE (Meeting, Incentives, Conferencing and Exhibitions). Fins a quin punt creus que aquesta fira pot suposar un abans i un després?
Sense dubte que serà un abans i un després. El que hem de mirar és que tingui continuïtat, que no sigui només una fira, un any i una vegada. El que estem organitzant serà una bomba, però després ha d’haver-hi alguna cosa més, és a dir, que hi hagi una segona part, o que tinguin altres fires, no només aquesta fira del Japó. Normalment, les fires Business to Consumer (B2C), són cada any, tindria poc sentit fer-la d’aquí a dos anys. Quan organitzes una cosa tan important com això, i crec que realment serà un producte molt atractiu, ha de tenir continuïtat, perquè la ciutat inverteix, la ciutat aposta i han respòs bastant bé la gent de Sabadell, tant com els restaurants i les empreses de Sabadell. Per tant, esperem que això tingui continuïtat. 

D’una certa manera, la gent coneix el món japonès bàsicament per la seva gastronomia a través del sushi. Precisament aquest saló destaca per no centrar-se només en un sol sector, quines estratègies fareu servir perquè totes les altres temàtiques tinguin el mateix pes i la gent les pugui conèixer més?

Responc amb una pregunta: quan es pot dir que una fira té èxit? Una fira té èxit quan tens una representació de diferents sectors, i quan tots els visitants troben resposta al que venen a buscar. No quan tens milers de visitants i pocs expositors, o molts expositors i pocs visitants. Té èxit quan hi ha un equilibri entre el que busquen i el que troben.

Tenim una proposta de gairebé tot el que podem trobar al Japó, sigui a nivell expositiu, sigui a nivell conferència. Un cop a dins, tot és gratuït, a la fira només pagues l’entrada. La Pista Coberta d’Atletisme que té moltes de diferents arts marcials, demà hi ha la All Spain Aikido Enbutaikai, diferents experiències de judo, karate i d’aikido Tot és gratuït i la gent pot veure, tant a la fira, com a les activitats de fora, com el Sakura Gastro, que està tenint lloc des del 8 d’abril, amb diferents propostes a l’Espai Cultura de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, amb propostes de wagyu, kobe, wasabi, sakes… Una proposta molt ample per atraure a tots els públics. 

Fins a quin punt la Fira Sakura Matsuri col·laborarà amb entitats locals de Sabadell, no només en l’àmbit de restaurants i negocis, sinó també amb entitats?
Treballem amb l’ESDI, que han fet quatre tallers, els hem contractat perquè facin algunes accions. També treballem amb el Cercle Mil·lenari, que també els hem cedit un espai gratuït perquè puguin fer accions. Molta gent de Sabadell ha fet xerrades. A l’Espai Cultura. Demà divendres al matí les escoles venen gratuïtament i hem fet un circuit de tres quarts de deu a dotze, per les escoles de Sabadell gratuïtament. Els hi fem tema de manga, idioma japonès, el dibuix i el samurai experience

Un cop a dins del recinte, què poden esperar els sabadellencs de la jornada i com imagines tu que el recorregut d’aquesta persona dins de la Fira?
El recorregut dependrà dels seus interessos. Des de la part expositiva amb diferents propostes de moda, turisme, literatura, manga… Les diferents activitats, que tenim tres sales, l’auditori, el tatami, que tota l’estona hi haurà exhibicions d’arts marcials. Tenim també l’escenari que aniran passant coses. El recorregut dependrà dels seus interessos, potser primer va a una activitat, després mira una estona el samurai experience, després va a veure algun expositor, s’interessa per viatjar al Japó, i espero que es quedi a dinar i provi algunes de les propostes gastronòmiques. A més, també tenim una proposta de dolços, que són els mochis. 

Quin és l’objectiu principal de la Fira, i quin objectiu us marqueu vosaltres com a organitzadors?
L’objectiu com a organitzadors és fer arribar la cultura del Japó a Sabadell, als vallesans i a Catalunya. És la primera proposta horitzontal, és a dir, no només de manga, com podria ser el Saló del Manga a Barcelona. Allà no trobes moda, kimonos, literatura clàssica, viatges, turisme a Japó… Sakura Matsuri és una proposta horitzontal que és única a Catalunya.

L’objectiu és que la gent estigui contenta, ho passi bé, aprengui sobre el Japó i tingui ganes de tornar l’any vinent. Evidentment, també tenir un bon impacte en els comerciants i els hotelers de Sabadell. La intenció seria arribar als 5.000-6.000 visitants durant els tres dies de fira, que jo crec que al pas que anem hi arribarem segur.

Expectatives de futur de la Fira Sakura Matsuri? Espereu portar la fira a Sabadell anualment?
Dependrà dels resultats però tinc la intuïció que es voldrà repetir. És un esdeveniment molt gran i que costa pocs diners pel que és i per l’impacte que té.  

Foto portada: Sònia Graupera. Autor: David B.