Bicis

‘Hem de repensar l’espai a la ciutat i aquest cop no cal començar pel cotxe’

CARTES DELS LECTORS
Miquel Adell. Membre de Massa Crítica

A casa ens hem aficionat molt a anar en bici i dic aficionat perquè tot ha començat com una afició, una manera de fer excursions en temps de pandèmia.

Però clar, un cop et poses a pedalar, sobretot quan ho fas amb canalla, passes a mirar-ho tot amb ulls, no de ciclista, sinó de persona vulnerable, de persona que no va dins de cinc tones d’acer. Comences a pensar també en cadires de rodes, en cotxets, en gent a qui li costa superar els obstacles d’una ciutat pensada per als cotxes. Una espècie d’agermanament dels vulnerables.

No vull donar-li a tot plegat una explicació que es quedi en ‘cotxes dolents’ però és ben evident que les nostres ciutats i els seus entorns estan fets a la mida del cotxe i per desgràcia, en oposició a qualsevol altre ús de la ciutat.

La ciutat que tenim no és el resultat de que la gent hagi anat traint el que li semblava millor en cada moment sinó que es veu afectada per les pressions del lobby del cotxe, que no només han invertit molt en publicitat, sinó que ha aconseguit que molta més inversió en autopistes que en vies de tren. Totes aquestes pressions res tenen de natural, però acaben naturalitzant una manera de veure la ciutat.

Sembla normal, doncs, que per la calçada hi van els cotxes, que els vianants han de vigilar i que hem de sacrificar una quarta part, com a mínim, de l’ample dels nostres carrers a aparcament. Com que tot això s’ha convertit en natural s’ha de fer un canvi de perspectiva per a repensar la ciutat.

D’això és clau repensar. Fer-ho de zero. No necessitem apedaçar l’espai públic sinó distribuir-lo de nou. Quan pensem en un carril bici no podem quedar-nos un pintat i prou entre els cotxes, intentant no molestar. Hem de pensar en com gestionem tots els espais de la ciutat per a que els pugui fer servir, amb seguretat, el màxim de gent, que no el màxim de cotxes.

La bici ha de tenir el seu espai, com l’han de tenir els autobusos o els vianants, els cotxes també, però el que no podem fer és acceptar com a normal que els cotxes ja ho tenen tot i la resta hem de veure com ho fem cabre.

Tot i l’èxit de totes les ciutats que han planificat el seu espai deixant de prioritzar per sobre de tot el cotxe costa molt avançar en aquesta direcció. El que més ajuda a fer que la gent es desplaci en bici és que hi hagi bona infraestructura ciclista, però les administracions sovint diuen que no hi ha prou ciclistes per a justificar la inversió. Hem de pressionar per aconseguir la infraestructura, però mentrestant també ens hem de reapropiar de l’espai i no conec millor manera que una de les que ens ha animat més a la meva família i a mi a circular en bici per la ciutat, la Massa Crítica. Una excursió en bici per dins la ciutat que surt cada últim divendres de més de la plaça de l’ajuntament a les 18 h. Per exemple, aquest mateix divendres 26 de març. Us hi esperem!

Foto portada: bicis. Autor: M.Adell.

Comments are closed.