Soterrament Ara

Dues visions contraposades sobre com soterrar el tren a Gràcia i Can Feu

  • Les dues principals formacions, CiU i PSC, pacten una moció que reclama el soterrament a la Generalitat.

  • Entesa, ICV i EUiA volen que el govern català es compremeti a finançar el soterrament com preveia el 2007.

Intens debat sobre com aconseguir soterrar les vies del tren al seu pas pels barris de Gràcia i Can Feu aquest dimarts al ple municipal. Un projecte que aconsegueix la unanimitat a la sala de plens però la materialització del qual enfronta les formacions locals, amb la Generalitat en un paper més que principal.

Mentre que CiU i PSC opten per mantenir el conveni que compromet el consistori a trobar plusvàlues urbanístiques per pagar l’obra, l’oposició d’esquerres creu que el soterrament ara no és possible d’aquesta manera i opta perquè el govern català el financi. Al ple s’han debatut dues mocions al respecte.

La moció de CiU amb el vot del PSC: que el soterrament es faci “quan sigui possible”

Després que la Generalitat posés avui al vi fa uns mesos (més info: ‘Cop de porta al soterrament‘), en un fet que es va interpretar a la ciutat com una dilació sine die del soterrament, el grup municipal de Convergència i Unió ha presentat una moció per reafirmar el compromís de l’Ajuntament i la Generalitat en l’obra. Un compromís explícit en el conveni de 2012 signat per les dues administracions i que va ser validat per PSC, CiU i PP al ple (més info: ‘Llum verda al conveni per soterrar el tren‘).

El conveni marca que el consistori s’encarregarà de trobar els fons suficients per garantir el soterrament de les vies. Com? A través de construccions d’habitatges a la zona, i aprofitant les plusvàlues urbanístiques que es generin. De moment, però, la Generalitat no ha publicat l’estudi informatiu que concreti costos i possibilitats, i el consistori no ha fet els canvis en el planejament perquè es puguin fer més pisos a la zona.

En qualsevol cas, tant el govern català com el local són conscients que a hores d’ara difícilment es tindran els 24 milions en plusvàlues que es creuen necessaris. La moció de CiU volia que el soterrament es faci quan sigui possible, és a dir, quan es puguin aconseguir les plusvàlues urbanístiques. També incita el govern català a publicar l’estudi informatiu.

Sabadell Estació
Estat actual de les vies a Sabadell Estació. Autor: J.d.A.

El text ha comptat amb el vot a favor de PSC, CiU, PP i ICV, l’abstenció d’EUiA i el regidor Antonio Vega i el vot en contra de l’Entesa per Sabadell. Tot i així, bona part de l’oposició (fins i tot qui ha votat a favor com PP o ICV) considera “inviable” supeditar el soterrament a les plusvàlues i asseguren que si no es soterren els 400 metres de via aprofitant les obres actuals “ja no es farà mai”. Soterrar-les més endavant implicarà, entre altres coses, aixecar de nou les vies i fer una via provisional per no haver d’aturar el servei. “Quant costarà en el futur el que ara costaria 24 milions d’euros?”, s’ha preguntat la portaveu de l’Entesa, Virgínia Domínguez. “Sabem que l’òptim seria aprofitar les obres actuals per soterrar les vies però ara per ara ni la Generalitat pot posar 24 milions ni l’Ajuntament pot vendre futurs drets urbanístics per valor de 24 milions”, ha terciat l’alcalde de Sabadell, Juan Carlos Sánchez.

Entesa, ICV i EUiA volen que el govern català pagui el soterrament

La segona moció sobre el tema ha estat rebutjada. Els tres grups d’esquerra proposaven que el govern català assumeixi el soterrament de les vies basant-se en el compromís del govern català de l’any 2007. La Generalitat va estalviar-se la despesa d’expropiar els 19 blocs de pisos que s’havien d’enderrocar per fer el projecte ‘Metro Sabadell’. A canvi es van comprometre a soterrar les vies al barri, segons assegura la portaveu de l’Entesa per Sabadell, Virgínia Domínguez. Un compromís que “mai ha existit”, segons el regidor d’Urbanisme, Josep Ayuso.”Portem 10 anys parlant del perllongament dels Ferrocarrils. Ara no té sentit que per 400 metres de vies en quedi el projecte coix durant molts anys”, ha dit el regidor d’ICV, Carles Marles. “No enredin més la ciutadania: soterrar les vies més endavant és inviable”, ha dit el regidor d’EUiA, Joan Mena.

Representant de la plataforma 'Soterrament FGC Ara!', al ple. Autor: J.d.A

Els tres grups d’esquerra consideren inviable el soterrament en base a les plusvàlues, com volen PSC i CiU, i creuen que “o es fa ara o mai”, com també defensa la plataforma Soterrament FGC Ara, que ha estat present al ple. En canvi, el govern, en veu del regidor d’Urbanisme, Josep Ayuso, “el que fa inviable el soterrament és fer pagar-lo a la Generalitat perquè ells ja han dit que no financen projectes de millora urbana des del minut zero de les obres”.”Pensar que l’obra es pagarà amb plusvàlues ara mateix és molt més que ingenu”, ha replicat Domínguez.

La moció dels grups d’esquerra ha estat rebutjada amb els vots en contra de PSC i CiU (18 de 27 vots). El PP, Entesa, ICV, EUiA i el regidor Antonio Vega han votat a favor.

Foto portada: vies a Sabadell Estació, aquest diumenge. Autor: J.d.A.

One Comment