Foto portada: el portaveu republicà a l'Ajuntament, Gabriel Fernàndez. Autor: J.d.A.

‘El ple crític’. Escaramusses a la Ronda Nord

El ple de novembre s’ha perllongat durant més de sis hores amb tots els grups polítics en mode electoral. L’ordre del dia constava de 27 punts a la part resolutiva, als quals s’ha afegit quatre més d’urgència, i tres mocions de l’oposició. La cessió de l’Artèxtil i la discussió sobre la mobilitat han estat les qüestions més rellevants de la sessió.

El plenari ha estat el punt de cita dels sindicalistes de l’Ajuntament en protesta per pèrdua de la gratificació per jubilació i de la Federació d’Associació de Veïns de Sabadell (FAVS) per denunciar els retards en el cobrament de les subvencions.

El president de la FAVS, Manuel Navas, exigint un canvi de model a l'hora d'atorgar les subvencions. Aquest dimarts al ple municipal de novembre. Autora: J. Ramon
El president de la FAVS, Manuel Navas, aquest dimarts al ple. Autora: J. Ramon

El punts més rellevants de la sessió han girat entorn al desenvolupament del conveni de l’antiga fàbrica Artèxil, que havia estat propietat dels García-Planas, per ubicar una escola d’infermeria. Tots els grups han votat a favor, llevat la Crida per Sabadell que ho ha fet en contra, encara que amb matisos. Gabriel Fernàndez, alcaldable d’ERC, a l’igual que Nani Valero, portaveu de la Crida han qüestionat, la idoneïtat de l’emplaçament. Primer, Adrián Hernández (Cs), després l’alcaldessa Marta Farrés, molt activa en tota la sessió, han preguntat quin era la ubicació que proposaven. Valero ha respòs que les naus Bosser, Fernàndez ha eludit contestar. Farrés, com si ho estigués esperant, ha replicat que aquest emplaçament no és propietat de l’Ajuntament, sinó de l’Hospital Taulí que ja ho té destinat a un altre projecte. Tret d’alguna al·lusió d’Hernández, no s’ha volgut fer sang sobre la polèmica operació de compra de l’antiga fàbrica que té un reconegut valor arquitectònic com una excel·lent mostra de l’estil racionalista (més info: ‘Consens al ple per la cessió de l’Artextil a la UAB‘).

El preu d’una foto

Valero ha plantejat una sèrie de dubtes sobre la conveniència de cedir a una entitat privada una finca propietat municipal al Club Tennis Sabadell que han provocat l’encesa rèplica de Lluís Matas (Junts per Sabadell) i que ha insistit en la dicotomia del ‘Sabadell del Sí i Sabadell del No’, pel que es veu ja és un dels seus lemes de campanya. Fernàndez ha indicat les contraprestacions que es poden demanar a l’entitat esportiva. La ponent socialista, Mar Molina, ha explicat que en el plec de clàusules es contempla que el Club de Tennis es farà càrrec de la urbanització del carrer Serralada.

La sessió ha continuat amb una corrua de dacions de compte i justificacions de subvencions directes, totes aprovades per unanimitat. Excepte les subvencions extraordinàries directes al Centre d’Esports Sabadell i al Club Natació Sabadell, en la primera la Crida ha votat en contra i en la segona s’ha abstingut.

Foto portada: el regidor Lluis Matas, al ple. Autor: J.d.A.
El regidor Lluis Matas, al ple. Autor: J.d.A.

L’adhesió per la via de màxima urgència a la Xarxa de Turisme Industrial ha fet saltar guspires entre Matas, principal impulsor de la mesura com a part del comissionar per la promoció del turisme, i els portaveus de la Crida i ERC. Valero ha aprofitat l’avinentesa per comparar la celeritat extrema per aquesta adhesió, per compensar el suport de Junts al govern local, mentre fa mesos que es demora sine die l’adhesió a l’Associació de Municipis per l’Energia Pública; una mostra de les prioritats de l’equip de govern. Fernàndez ha criticat el seu caràcter electoralista, atès que es paga la quota de 5.000 euros per poder celebrar a Sabadell al febrer l’assemblea de l’entitat i que Matas es faci la foto de campanya (més info: ‘Polèmica adhesió per la via d’urgència a la XATIC‘).

Ronda Nord contra Quart Cinturó?

Finalment, després molts anys d’espera, s’ha procedit a l’aprovació inicial del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Sabadell. L’alcaldessa Farrés ha volgut entrar de ple en el debat sobre d’un dels principals problemes de la ciutat amb 100.000 vehicles propis i 30.000 de pas, segons les dades proporcionades pel ponent socialista, Jesús Rodríguez. Així, mitjançant Gabriel Fernàndez, s’ha adreçat als exalcaldes de Sabadell, Juli Fernàndez (ERC), flamant conseller de Territori, i Maties Serracant (Crida), ara el seu assessor, per reivindicar la construcció de la Ronda Nord com a única solució per descongestionar la Gran Via. Ha posat sobre la taula el suport dels ajuntaments de Castellar del Vallès i Terrassa, però també del Ministeri que s’ha compromès a pagar l’obra. L’alcaldable d’ERC l’ha replicat que no intentés colar el Quart Cinturó per la porta falsa. El seu partit defensa la construcció d’una via d’un carril per banda de mig quilòmetre que connecti la Ronda Oest amb carretera de Castellar. De fet, aquesta és la previsió continguda al Pla de Mobilitat, i no la proposta de Farrés d’un carretera de dos carrils per banda que enllaçaria amb la B-40 a Terrassa.

De la intervenció de l’alcaldessa es dedueix que la reclamació de la seva proposta de Ronda Nord al conseller de Territori serà un dels eixos de la campanya on espera optar a la reelecció.

Ferrocarril versus carretera  

La moció de la Crida per instar a la Generalitat a perllongar els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) fins a Castellar ha reobert el debat sobre la mobilitat i la Ronda Nord. Es tracta d’una proposta que el col·lectiu Cruïlla ja havia plantejat quan els FGC es perllongaren fins a la Plana del Pintor.

El portaveu de Cs, Adrián Hernández. Autor. J.d.A.
El portaveu de Cs, Adrián Hernández. Autor. J.d.A.

Al tractar-se una competència exclusiva de la Generalitat la moció anava adreçada a Juli Fernàndez i al seu company a la Crida Serracant. Un circumstància que ha provocat l’alegre satisfacció del regidor i diputat, Pol Gibert (PSC), com si des de la Crida se’l estalviés la feina d’exigir compromisos a l’administració autònoma. Això sí, marcant distàncies. Així ha plantejat que mentre que des del grup proposant i ERC només s’aposta pel tren, el PSC ho feia alhora per la Ronda Nord en els termes expressats per l’alcaldessa. Una posició que ha trobat el suport entusiàstic de Matas que ha citat a Ignasi Giménez, president del Consell Comarcal del Vallès Occidental i l’alcalde de Castellar, el municipi més beneficiat, que va establir aquest ordre de prioritats: primer, Ronda Nord, després connexió ferroviària. En un to més mesurat, des de Cs s’ha recordat que, en realitat, la moció demana que la Generalitat faci honor als seus compromisos, doncs des del 2006 havia promès perllongar el ferrocarril fins a Castellar.

La sessió ha finalitzat amb el comiat del regidor de la Crida, Lluís Perarnau, que ha pronunciat un breu i poc habitual parlament on ha repassat en to irònic les seves experiències amb la resta de grups municipals. Com dicta la tradició, ha estat acomiadat amb els millors desitjos per part de la resta de portaveus.    

Foto portada: el portaveu republicà a l’Ajuntament, Gabriel Fernàndez. Autor: J.d.A.    

Comments are closed.