Foto portada: el barranc entre el final del carrer de les Palmeres i el polígon La Llanera, per on hauria de passar la Ronda Nord, fa uns dies. Autor: J.d.A.

‘La B-40 de l’alcaldessa’, per Manel Larrosa

ARTICLE D’OPINIÓ
Manel Larrosa, urbanista i arquitecte

L’opció vial que ha estat presentada recentment sobre una alternativa o solució de la B-40 per part de l’ajuntament coincideix i amplia el que fa un any ja s’havia presentat per part de l’alcaldessa al centre cívic de Ca n’Oriac. Llavors unia la Ronda Oest amb la carretera de Castellar, ara també connecta direcció Terrassa.

La proposta és sorprenent per diversos motius. Els positius serien:

  • No és una autopista, la B40, sinó un esquema de rondes urbanes. I és correcte no barrejar trànsits locals i de llarg recorregut, i encara menys passar aquests per dins de la ciutat.
  • Hi ha una evident preocupació ambiental mostrada en no trencar el parc agrari de Sant Julià.

Els aspectes negatius, o contradictoris, serien:

  • Car i sofisticat: túnels profunds. I, a més, construïts amb tuneladores, una enginyeria sense viabilitat pràctica: l’enllaç amb la Ronda Oest i direcció Terrassa són sis túnels enllaçats de dos en dos. Són vies de dos carrils unides amb un tercer carril d’accés en sis connexions. Si amb la carretera de Castellar es proposa una simple rotonda, perquè aquí no? Al pont de Castellar també és una unió triple: direcció Ronda Oest, vers centre Sabadell i direcció Castellar. Un problema similar amb solucions oposades?
  • És una obra més sofisticada que el túnel de Glòries Barcelona. Qui pagarà una obra excepcional a escala de tot l’estat i més enllà? Situada per sota conreus i que un cop travessa el límit de terme de Terrassa ja és en superfície? Per aquest cost, les alternatives de mobilitat són diverses i, com a mínim, amb el mateix cost, portaríem el tren a Castellar.
  • Parlant de tren, caldria un pont unificat amb la ronda urbana i el ferrocarril, també amb carril bici, en comptes d’un profund túnel per arribar al pont de Castellar i haver de tornar a pujar i baixar, tots els vehicles i tots els ciclistes.

Les preguntes són:

  • Què en pensa el senyor Illa, cap del PSC que promou el Quart Cinturó fins més enllà de Granollers, d’aquesta patent discòrdia política? Acabar amb una rotonda al pont de Castellar no és en absolut una autovia B40.
  • Són conscients tots els polítics implicats, d’ERC i PSC, de l’enrenou de tot plegat i que porten un camí que mai no pot arribar enlloc? És un fet que ens condemna a seguir amb la Gran Via com a gran col·lector de carreteres radials.

Foto portada: el barranc entre el final del carrer de les Palmeres i el polígon La Llanera, per on hauria de passar la Ronda Nord, fa uns dies. Autor: J.d.A.

Comments are closed.