Katia Botta

‘Pintem la llengua de colors’, per Katia Botta

ARTICLE D’OPINIÓ
Katia Botta, regidora de Junts per Sabadell

Arriba Sant Jordi i ja tinc ganes de passejar amb roses i llibres abraçats a prop del cor. Una festa tan estimada que ens omple d’orgull i que tothom gaudeix per igual. Els d’aquí, els d’allà, els que parlem català tot el dia, els que l’utilitzen esporàdicament i els que l’estan descobrint.

Això va d’un drac que voldria menjar-se tot un poble. Però nosaltres sabem que no se’n sortirà. Perquè aconseguirem que tothom estimi la nostra cultura i la nostra llengua, i ho farem amb festes, amb passió i alegria. És fàcil de dir, i ha de ser fàcil de fer.

No hi ha una altra manera que no sigui des de l’educació dels més petits, perquè tot allò que s’estima tota la vida neix a la infantesa, va creixent i es va fent fort i mai s’abandona. L’aprenentatge de la llengua catalana actualment s’entén com un tràmit d’obligat compliment, que no te més utilitat que aprovar uns quants exàmens. Aquest és l’error.

Hem de tenir el coratge i la voluntat d’enfrontar-nos al drac. La manera que ensenyem els infants a llegir i a escriure, és el secret, perquè la llengua és l’eina vital, la base de tot el seu aprenentatge, i és on hem d’incidir. Ensenyar la llengua de forma atractiva i emocionant, perquè penetri ben endins on es quedi instal·lada per sempre.

Per fer-ho, jo no tinc cap poció màgica, però segur que entre tots la trobem. Tinc dos fills en edat escolar i estic atenta a les novetats del món educatiu. Hi ha algun mètode que està entrant amb força al País Basc i a Catalunya, basat a estimular la creativitat i el pensament visual als més petits. Combina dibuix, oralitat, creativitat i escriptura. Un mètode que permet treballar més d’una llengua i totes adquireixen la mateixa vàlua, perquè, no anem a fer classe de català sinó que el propòsit és que cada infant escrigui i publiqui un llibre a final de curs, en català. Es tracta de fomentar l’amor per la lectura i l’escriptura. Que els nens gaudeixin llegint i escrivint amb més d’una llengua alhora, que adquireixin molt lèxic, i que la competència lingüística s’assolexi amb tot el rigor, tot jugant a assajar històries d’una forma cent per cent participativa. La Pictoescriptura va néixer per ajudar nens amb necessitats especials i s’ha estès molt perquè, en realitat, tots els nens són especials.

És només un exemple d’enfocar l’educació de forma holística, centrada en el moviment i el joc experiencial. Fent servir la música, els colors i l’art, perquè les lletres no entren ni amb sang, ni per força, ni per obligació, la llengua s’ha d’aprendre gaudint, i s’ha de viure per estimar-la. Aquest ha de ser el nostre objectiu, que els infants aprenguin a viure en català.

Això va d’un drac, d’una donzella i un cavaller que estimen la llengua catalana, i de tot un poble que es va bolcar a trobar la millor solució a un problema. Convertim les gotes de sang en roses i oferim-les a tots els infants perquè s’emocionin amb la bellesa d’una llengua ben viva, fem que estimin en català. Bon Sant Jordi a totes i a tots!!

Leave a Comment