Emprenem_Xarxa Onion

‘Emprenem’: Els emprenedors de la Xarxa Onion estrenen equip directiu

EMPRENEM

La creativa publicitària Tona Codina, a qui iSabadell va dedicar un dels seus primers articles de la sèrie ‘Emprenem’, encapçala des del febrer la nova junta de la Xarxa Onion per aquest any.Aquesta xarxa va néixer fa un temps per impulsar la cooperació empresarial entre emprenedors.

La presidenta encara amb il·lusió aquesta nova etapa, que compagina amb la seva feina diària: “només fa dos anys que sóc emprenedora i aquest càrrec és per a mi un repte i un aprenentatge”, explica Codina. Amb forces renovades, l’objectiu del nou equip és promoure l’associació donant-la a conèixer tant a la societat com entre el teixit empresarial de Sabadell i rodalies, amb el que també volen potenciar-ne l’intercanvi.

Com va néixer aquesta xarxa?

Onion va nèixer a la capital vallesana l’any 2008, fruit d’una iniciativa público-privada entre empreses, emprenedors i l’Ajuntament. L’objectiu era impulsar la creació i el creixement d’empreses a Sabadell i al Vallès Occidental, “tot compartint experiències i generant negoci conjuntament”, explica Albert Torruella, tècnic del Servei de Creació d’Empreses del Vapor Llonch.

No es tracta, doncs, d’una organització empresarial a l’ús, “ja que no busca la defensa dels drets dels seus membres ni pretén vetllar pels interesos d’un sector d’activitat concret”, segueix Torruella.

La creativa publicitària Tona Codina és la nova presidenta de la Xarxa Onion.
La creativa publicitària Tona Codina és la presidenta de la Xarxa Onion. Foto: J.d.A.

Actualment agrupa una setentena d’associats entre professionals liberals i empreses majoritàriament de serveis d’àmbits com ara el màrqueting i la comunicació, l’assessorament empresarial, l’arquitectura, l’enginyeria, el disseny gràfic, les TIC o el desenvolupament personal. “El 90 per dels membres són empresaris individuals i la resta són pimes de fins a 10 treballadors”, apunta Codina.

El comú denominador d’aquests emprenedors és, segons la seva presidenta, el següent:

La creativitat i el pensament sota nous paradigmes a l’hora de buscar solucions a les necessitats dels seus clients, la lluita per sortir endavant i la perseverança”. I és que si alguna cosa té clara la presidenta d’Onion és que “ara és un moment de canvis i d’oportunitats. Hem d’oferir noves solucions adaptades als nous temps i lluitar contra la mentalitat conservadora”.

Un dels reptes per al 2013 que s’ha proposat la nova junta és augmentar la base de l’associació. L’accés és lliure i gratuït i la xarxa està oberta no només a empresaris ja constituits sinó a qualsevol persona que estigui plantejant-se emprendre.

Tal com indica Codina “així poden intercanviar experiències, mitigar el sentiment de soledat que moltes vegades envaeix l’autònom i informar-se sobre els procediments per a la creació d’una empresa o —afegeix Torruella— sobre les possibilitat d’accedir al finançament”. La inscripció es pot fer a través del web de la mateixa Xarxa Onion.

Coneixement, cooperació i networking

L’activitat d’Onion es fonamenta en tres eixos: potenciar la formació entre els membres, establir i dinamitzar els contactes interns i externs, i fomentar la cooperació empresarial.

Per això, una de les cites principals de l’associació són els dinars que tenen lloc al Vapor Llonch el darrer dijous de cada mes que, com explica Codina, “van precedits d’una ronda de presentacions dels professionals que hi són presents i de la seva activitat per fomentar el networking”.

Els dinars de la xarxa busquen fomentar el networking. Foto: J.d.A
Els dinars de la xarxa busquen fomentar el networking. Foto: J.d.A

Però aquest treball en xarxa va més enllà de l’associació i busca la complicitat d’altres actors empresarials afins, com ara la Federació d’Associacions de Joves Empresaris i Emprenedors de Catalunya (Fajeec), de la qual Onion en forma part. A més, “estem iniciant contactes amb altres entitats de Sabadell que agrupen al teixit empresarial més consolidat de la ciutat com ara el Centre Metal·lurgic, el Consell Intersectorial d’Empresaris (Ciesc) i el Gremi de Fabricants”, avança Codina.

Per fer créixer els negocis que comencen, és necessària també la cooperació entre emprenedors. “Així poden donar-se servei mutuament i crear projectes nous”, indica Codina. És el cas de l’aplicació mòbil ReisExpress desenvolupada conjuntament per les empreses vallesanes Dau Apps, Cèl·lula Disseny Gràfic, i Rourets.

El tercer pilar de la xarxa és la formació per als seus membres en àmbits tant diversos com ara el coaching o les vendes. Aquestes jornades són impartides tant pels associats com per personal extern.

Suport de l’Ajuntament
La xarxa compta amb el suport del consistori dels seus inicis, quan es va detectar que “les empreses sabadellenques no coneixien prou proveïdors de la zona i recorrien a empreses de Barcelona per cobrir les seves necessitats, cosa que encaria els seus productes i serveis”, recorda Torruella.

El suport de l’Ajuntament es materialitza en la cessió d’espais, la promoció i la difusió de les activitats que organitza la xarxa entre els emprenedors que acudeixen al Vapor Llonch i l’assessorament en la gestió de l’entitat.

Per la seva banda, els membres d’Onion participen activament en les jornades de sensibilització vers l’emprenedoria que organitza el Servei de Creació d’Empreses, aportant el seu testimoni i l’experiència als futurs emprenedors.

Foto portada: Networking d’emprenedors abans del dinar mensual de la Xarxa Onion, fa unes setmanes. Autor: J.d.A.