‘Emprenem’: Nooem o com maridar tecnologia, disseny i tradició

Vinguts des d’una trajectòria professional al voltant de la informàtica, els dos impulsors de Nooem, Joan Reixach i Marcel Olivé, buscaven un sector de creixement econòmic i de consum en plena recessió econòmica. Van trobar la resposta en els dispositius mòbils: smartphones, tauletes i ordinadors portàtils.

En plena recessió, el consum tecnològic augmenta. És un sector que viu un bon moment. Però li van trobar un dèficit:

Vam veure que els productes, especialment els accessoris, eren avorrits o de mala qualitat: les carcasses, fundes o bosses eren grises o no gaire bones”, diu el director creatiu de Nooem, Lluis Matas. “Podíem aportar un factor de disseny: vestir la tecnologia”, assegura. I afegeix: “A més, som a Sabadell i volíem aprofitar tota la tradició tèxtil i vincular-la a la tecnologia”.

D’això en fa poc menys de dos anys. Des de Sabadell, en aquest temps i de la mà de la ‘marca Barcelona’, l’empresa ja té 130 punts de venda a Espanya, França, Portugal, a la cuna del disseny, Itàlia, i també l’estat de Califòrnia (Estats Units). “Estem en un creixement constant i sostenible”, assegura Joan Reixach, un dels dos socis inversors, que destaca les aliances creades amb el majorista de TIC líder al món, Tech Data, o amb el fabricant d’ordinadors Acer.

Els accessoris Nooem es poden trobar a diversos establiments. Per exemple a Sabadell a Estripa’m, Figuerola, Abacus o El Corte Inglés. Els empresaris destaquen que la fabricació és “cent per cent catalana” i també com cuiden el teixit local: han fet aliances amb la marca de roba sabadellenca Yerse, amb la de vinils Stickway o amb el Centre d’Esports Sabadell, a qui han dissenyat unes fundes, evidentment arlequinades. També amb l’Escola Superior de Disseny, l’ESDI. Treballen amb autors locals, com Werens, Berta Tiana, Laia Pamplona, Almudena Conesa o estudis com Dimo, Mitja Dotzena, Photo Objectos o InSitu Disseny. I també destaquen la implicació en els acabats i algunes manipulacions dels alumnes discapacitats de l’escola taller Xalest, així com la intervenció de presos que cusen les fundes de tela.

La nova aposta: el joc

En un any i mig, han produït 150 referències de diferents productes com maletins, bases de suport, fundes i carcasses o també motxilles. Preveuen arribar a 500 punts indirectes de venda l’any 2016. Però ara preparen un nou salt endavant. Aprofitar tot el coneixement obtingut amb Nooem en una nova aventura complementària. Es tracta de Kidnelis, una divisió embrionària de venda de jocs infantils que manté els valors i canals de Nooem. El primer ha estat ‘El joc del mentider’, amb bons resultats aquest Nadal, segons Marcel Olivé, l’altre soci inversor. “Volem aprofitar l’experiència que hem tingut amb Nooem i sortir als mateixos canals de venda. A més, tots els jocs estan fets aquí, amb el suport, per exemple, del Consorci per a la Normalització Lingüística o la Plataforma per la Llengua“.

Foto portada: Marcel Olivé, Lluis Matas i Joan Reixach, aquest dijous. Autor: J.d.A.