Novetats amb els fons europeus: 8,1 milions per a Sabadell, amb llums i ombres

  • Els fons europeus cofinançaran el programa Gran Via – Ripoll i la modernització del bus urbà, a més de crear una ZBE al centre de Sabadell abans de 2025.
  • El Ministeri deixa fora per manca de fons el pàrquing del Passeig. L’Ajuntament demanava 4,22 milions dels Next Generation per adequar-lo.

El Ministeri de Transports atorga a l’ajuntament de Sabadell 8,1 milions dels fons europeus Next Generation per accions de millora del transport públic i de lluita contra l’emergència climàtica. L’Ajuntament rebrà suport per implantar abans que acabi l’any 2024 una Zona de Baixes Emissions i noves zones de vianants. El pla impulsa el programa Gran Via – Ripoll i les accions per modernitzar la gestió dels autobusos. El projecte més ambiciós queda fora: l’adequació de l’aparcament del Passeig Manresa no rebrà, almenys ara, fons comunitaris.

Els 140.000 milions d’euros dels fons Next Generation que arribaran a Espanya es reparteixen entre una gran amalgama de programes i administracions. Un dels primers té a veure amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que destina 1.500 milions d’euros a les administracions locals amb càrrec als Pressupostos Generals de l’Estat d’aquest any i el següent.

Quines accions finançarà Europa?

D’aquest total, l’ajuntament de Sabadell rebrà 8,1 milions per finançar algunes de les accions que havia proposat. Eren prop d’una dotzena i el Ministeri dona llum verda a finançar-se la majoria. Són les següents:

  • Implantar zones i itineraris de vianants i millora de l’accessibilitat. 1,81 milions.
  • Digitalitzar el transport públic urbà i millorar el servei d’informació a l’usuari. 1,73 milions d’euros.
  • Noves zones i itineraris de vianants i ciclistes per millorar la permeabilitat de la Gran Via i el Balcó del riu Ripoll. 1,46 milions d’euros.
  • Implantar una Zona de Baixes Emissions (ZBE). 1,29 milions d’euros.
  • Calmar el trànsit a l’eix Gran Via – Balcó del Ripoll i fer nous espais per a vianants. 724.000 euros.
  • Adaptar les cotxeres de la TUS i implantar punts de càrrega elèctrics. 666.000 euros.
  • Subministrar i instal·lar nou equipament al centre de control de la Policia Municipal. 386.000 euros.

L’Ajuntament haurà de licitar en breu totes aquestes accions, que hauran d’estar funcionant abans del 31 de desembre de 2024, amb una possible pròrroga d’un any. Sent així, l’Ajuntament veu com els fons europeus finançaran part de la renovació del sistema de bus urbà (les cotxeres i el SAE) amb gairebé 2,5 milions d’euros i com les actuacions del programa Gran Via – Ripoll rebran també prop de 2,5 milions d’euros.

En la major part dels casos es tracta d’accions que estaven engegades però ara es finançaran en un 80 per cent a compte dels fons europeus i no només dels fons de l’Ajuntament. Aquí s’hi inclouen la bateria d’accions als laterals de la Gran Via (Alcalde Ribé, Antoni Forrellad, Taulí, Quevedo o l’antic baixador de la Rambla) però també accions com la reforma de la plaça de la Fuensanta, a Ca n’Oriac, crear el passatge Jean Piaget, a Gràcia, reformar el carrer Goya, a Campoamor, unir les places al barri de l’Eixample o urbanitzar del carrer del Caucàs, a la Plana del Pintor.

La ZBE arriba a Sabadell amb 1,29 milions UE

Així mateix, el govern central finançarà a compte dels fons la implantació de Zones de Baixes Emissions a les grans ciutats espanyols. És una de les mesures que l’executiu de Pedro Sánchez tenia en cartera des de feia bastants mesos. A Sabadell s’hi destinaran 1,61 milions, dels quals 1,29 els posarà Europa. Ara caldrà determinar en quin àmbit geogràfic s’aplica concretament tot i que se sobreentén que serà al Centre.

Són molts diners o pocs diners?

El Ministeri ha aprovat destinar 8,09 milions d’euros a Sabadell. És una xifra similar, gairebé en proporció de població, amb ciutats catalanes comparables en població. De fet, només n’hi ha tres a Catalunya de comparables (més de 200.000 habitants). L’ajuntament de Terrassa rebrà 8,89 milions d’euros. El d’Hospitalet de Llobregat en rebrà 12,1 milions, tot i que també rebrà els fruits de les accions de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que rebrà 40 milions d’euros per potenciar el Metro, el bus o el bicing. En canvi, l’ajuntament de Badalona, municipi amb més de 200.000 habitants, també a la poderosa AMB, només rebrà 1,93 milions.

El pàrquing del Passeig queda fora

Entre els projectes que presentava l’Ajuntament, el que tenia major dotació econòmica ha quedat fora. Es tracta de l’adequació del pàrquing de la plaça del doctor Robert i les obres del nou aparcament del Passeig Manresa. L’Ajuntament hi veia una escletxa ja que es tracta d’un pàrquing “dissuasiu” que pot “pacificar” la mobilitat al centre i demanava 4,22 milions d’euros. Però el Ministeri deixa fora la proposta, com també la implantació de zones segures als entorns escolars (1,18 milions) i la construcció de carrils bici i de VMP (670.000 euros). Les propostes queden en reserva per esgotament de crèdit però no sembla fàcil que siguin escollits perquè hi ha un bon grapat de sol·licituds millor puntuades que han quedat classificades per davant. Finançar el pàrquing del centre amb els Next Generation no sembla fàcil.

Fonts municipals han assegurat a aquest digital que el projecte del pàrquing es presentava en un segon paquet d’actuacions, que només es tindria en compte si sobraven fons del primer, que s’ha repartit amb criteris pràcticament de població. En aquest sentit, asseguren que d’entrada era complicat que l’obra del Passeig fos seleccionada si no sobraven fons del primer paquet, com no ha succeït. En tot cas, el pàrquing es farà, asseguren.

D’altra banda, les mateixes fonts celebren que entre els 8 milions del Next Generation i el 20 per cent que haurà de posar l’Ajuntament hi haurà una inversió propera als 11 milions d’euros en els propers anys a la ciutat.

Foto portada: un autobús, al Centre, on s’haurà de fer una Zona de Baixes Emissions.