Els terrenys per on hauria de passar la Ronda Nord, la B-40. Autora: Alba Garcia.

Aproven la modificació legal per desencallar el conveni de la B-40

El consell de ministres ja ha aprovat la modificació legal que permetrà a la Generalitat encarregar-se de les obres de la Ronda Nord. El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) publica aquest dijous que el Govern podrà “licitar, contractar, efectuar el seguiment i supervisar” els treballs per construir la B-40 entre Sabadell i Terrassa. A més, també es preveu que, en el marc del futur conveni, es pugui fer un “desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat”. Tot llest, doncs, per desbloquejar el conveni pactat entre PSC i ERC en el marc dels pressupostos.

La modificació legal permetrà ara al ministeri de Transports i la conselleria de Territori signar el conveni per a la Ronda Nord. Des de la conselleria capitanejada per Ester Capella esperen rebre el nou document, però recorden que és tècnicament impossible que es pugui analitzar i signar abans que acabi aquest any. De fet, el compromís entre totes dues parts és que el conveni s’aprovi, també, al consell de ministres i el consell executiu. 

Per què era necessari aquest canvi legal?

El govern espanyol ha fet els canvis legals perquè la Generalitat pugui “licitar, contractar, fer el seguiment i supervisar tant les obres com les assistències tècniques que hi estiguin vinculades” i “licitar i contractar els estudis i projectes que siguin precisos per a la posterior execució de les obres”. El Govern també es podrà ocupar de “fer les expropiacions necessàries per executar les obres”. En tot cas, però, serà el govern espanyol el que haurà d’aprovar aquests estudis i projectes. 

Pel que fa al pagament de diners, el BOE contempla també que els convenis puguin preveure “el desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat de Catalunya, fins als límits determinats per les normes d’aplicació, sense que sigui necessari prestar la garantia que legalment seria exigible”. 

Un llarg procés

El perllongament de la B-40 formava part del pacte pel qual el PSC va facilitar l’aprovació dels darrers pressupostos de la Generalitat i s’havia d’haver tancat a la primavera, però les disputes tècniques i polítiques entre tots dos executius ho han anat retardant. De fet, el predecessor de Capella a Territori, Juli Fernández, era un històric opositor d’aquesta infraestructura, que ja havia rebutjat com a alcalde de Sabadell. 

El nou conveni, que haurà de signar-se properament, servirà també per desencallar en part les negociacions per als pressupostos del 2024, ja que els socialistes també situaven el compliment amb la B-40 com una de les condicions per negociar. El Govern sempre ha defensat que la Ronda Nord “no serà una via d’alta capacitat”, que es limitarà al tram entre les dues cocapitals vallesanes, i que es pagarà amb diners dels pressupostos de l’Estat. Amb l’aprovació dels canvis legislatius d’aquest dijous, la Generalitat serà l’encarregada de definir com han de ser aquestes obres. 

Foto de portada: els terrenys per on hauria de passar la Ronda Nord, la B-40. Autora: Alba Garcia.

Comments are closed.