Foto portada: l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, el ministre de Transports, Óscar Puente, i l'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés. Autor: ACN.

B-40 / Ronda Nord. I ara, Sabadell?

  • El ministre Puente avança un acord amb la Generalitat sobre el conveni per fer la Ronda Nord entre Terrassa i Sabadell.
  • Farrés: “és clau per pacificar la Gran Via, l’avinguda Estrasburg, la Ronda Ponent i l’avinguda de Matadepera”.

Un cop inaugurat el tram Olesa – Viladecavalls de la B-40, el vell projecte del Quart Cinturó està gairebé complet excepte en el tram Terrassa – Sabadell – Granollers. La següent fase passa per seguir l’ampliació de la via des de Terrassa fins a Sabadell, tram conegut com a Ronda Nord, i que permetria connectar Castellar del Vallès amb la C-58, reduint el trànsit que passa a dia d’avui per Sabadell.

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha avançat que el conveni de col·laboració entre l’Estat i la Generalitat per a dur a terme la Ronda Nord Sabadell – Terrassa està acordat i se signarà en breu. La Generalitat, escoltant els ajuntaments, dissenyarà el projecte i l’Estat el validarà i sufragarà. No hi ha terminis. Però la via serà de titularitat estatal i en tot cas el govern central serà qui assumeixi la redacció definitiva. “Quan estigui construïda, la parlarem de si cal la seva cessió”, ha apuntat Puente.

“El ministeri aportarà uns 200 milions d’euros i la Generalitat redactarà el projecte”, ha detallat. És la xifra que va concretar la llavors ministra Raquel Sánchez en la seva darrera visita a Sabadell, a preguntes d’aquest digital (més info: ‘Sánchez quantifica per primer cop el cost de la Ronda Nord‘).

Els governs locals dels municipis implicats, així com el teixit associatiu econòmic i empresarial, demanen celeritat en la projecció de la via.

“Esperem que corrin perquè la Ronda Nord es necessitava ja ahir i és clau per pacificar la Gran Via, l’avinguda Estrasburg, la Ronda Ponent, l’avinguda de Matadepera… Estem parlant de pacificar la ciutat i reduir el trànsit rodat de la ciutat”. Farrés ha lamentat l’absència a Abrera de la consellera de Territori, Ester Capella. “Hem trobat a faltar la consellera, crec que era una notícia important per al territori”.

Més contingut ha estat l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, que ha reclamat que una via d’alta capacitat com aquesta no acabi en una rotonda a la ciutat que governa, com ara passa. “Cal fer els enllaços corresponents i ha de fer la funció de ronda per a Terrassa”, ha recalcat, tot demanant que s’enllesteixin els enllaços amb la C-16 i la C-58 per garantís que la via no es col·lapsi. 

Els terrenys per on hauria de passar la Ronda Nord, la B-40. Autora: Alba Garcia.
Els terrenys per on hauria de passar la Ronda Nord, la B-40. Autora: Alba Garcia.

Sobre com ha de ser aquesta ampliació entre Terrassa i Sabadell, Farrés i Ballart coincideixen en què, com a mínim, ha de ser de dos carrils per sentit per garantir una bona mobilitat, l’enllaç amb Castellar del Vallès i la sortida a la C-58 a través de la Ronda Oest de Sabadell. Pel que fa a una possible continuació des de Sabadell a Granollers, proposta que el PSC manté en un horitzó, Puente ha dit que ara mateix no s’ha valorat.

Oposició a la via

L’altra cara de la moneda la representen les associacions ecologistes i en defensa del territori, que reclamen que es replantegi la connexió entre Terrassa i Sabadell sense necessitat de construir una nova carretera que afectaria l’entorn natural. De fet, la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) ha emès aquest mateix divendres un comunicat en què denuncia l’aposta per infraestructures que consideren hereves de planejaments urbanístics obsolets, i adverteix que combatrà si cal des de l’àmbit contenciós administratiu qualsevol pas endavant per fer realitat l’extensió de la Ronda Nord.

Foto portada: camps entre Sabadell i Terrassa, amb el barri de la Roureda i també Can Llong de fons. Autor: Lucía Marín.
Foto portada: camps entre Sabadell i Terrassa, amb el barri de la Roureda i també Can Llong de fons. Autor: Lucía Marín.

En plana local, la Crida per Sabadell ha tornat a posicionar-se en contra del projecte i ha reiterat la necessitat d’apostar per un model de mobilitat sostenible. “Avui arriba a Terrassa i demà arribarà a Sabadell amb el nom de Ronda Nord si no s’atura aquest despropòsit d’asfalt i fum que ens trinxa el territori”, expressa la formació, que aboga per un “canvi de paradigma” cap a la reducció de desplaçaments de mercaderies i de persones.

Foto portada: l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, el ministre de Transports, Óscar Puente, i l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés. Autor: ACN.

Comments are closed.