Recels per la delegació de la Gestió Tributària a la Diputació en sis mesos

Moviment de calat pel que fa a la gestió i cobrament dels impostos i taxes municipals. A partir de l’any vinent l’Ajuntament delegarà en la Diputació part de la gestió dels tributs municipals. Un acord que, segons la Crida i també la secció sindical de la Coordinadora Obrera Sindical (COS) a l’Ajuntament, farà perdre autonomia municipal i tindrà efectes entre el personal municipal. El govern municipal sosté que així es podrà posar al dia el programari i la gestió i optimitzar la recaptació. El debat és prou tècnic però té diverses repercussions tant pel que fa al personal com als ingressos municipals i fins i tot pel que fa a aspectes més ideològics com l’autonomia municipal.

Per la via dels fets els canvis es començaran a aplicar a partir de l’1 de gener de l’any vinent, sempre i quan el ple que s’ha convocat de forma extraordinària pel proper dimarts al migdia acabi aprovant la delegació de competències. En sis mesos, a partir de l’1 de gener de 2022, la Diputació de Barcelona gestionarà la recaptació de tres impostos. El més important és l’Impost d’Activitats Econòmiques, però també portarà l’Impost de Circulació i una taxa coneguda com de l’1,5 per cent. A més, la Diputació gestionarà tots els cobraments de la recaptació executiva, segons assegura la regidora de la Crida per Sabadell, Anna Lara. La recaptació executiva és important ja que es produeix un cop venç el termini voluntari de pagament. A canvi de fer-ho l’ens provincial cobrarà un fix i es quedarà part dels ingressos aconseguits. Per exemple, un 14 per cent del que es cobrir per multes de trànsit.

Què rebrà l’Ajuntament a canvi?

A canvi, l’Ajuntament podrà accedir al programa informàtic de la Diputació per gestionar la resta de tributs, taxes i preus públics. És el punt d’origen i la causa de la delegació: el programa que utilitzen els gestors tributaris de l’Ajuntament és tan antic que s’ha de posar al dia de forma urgent. I no és barat fer-ho. Hi havia tres opcions: fer-ne un de nou només per l’Ajuntament, comprar algun dels que ja existeixen o derivar la gestió a la Diputació.

Fent la tercera via, que també empren els ajuntaments d’Hospitalet de Llobregat o Badalona, el de Sabadell s’estalviarà la despesa de crear de bell nou o comprar un programa perquè treballarà amb el de la Diputació. L’ajuntament de Terrassa està enmig del procés i han optat per desenvolupar un programa propi. Estimen que els costarà entre milió i mig i dos milions fer-lo. L’ajuntament de Sabadell creu que a més d’estalviar diners acabaran recaptant més de la mà de la Diputació.

Sabadell optarà per la via de la gestió compartida. Externalitzada, assegura de forma més crítica la secció sindical de la Coordinadora Obrera Sindical a l’Ajuntament.

“No volem perdre la capacitat econòmica que li dona a la ciutat el fet de tenir el control directe sobre els impostos i, amb ella, l’atenció personalitzada que se li dona als contribuents. Si la gestió passa a mans de la Diputació de Barcelona, d’altra banda, una de les més riques, l’Ajuntament de Sabadell passarà a demanar bestretes per poder gestionar la ciutat econòmicament”, asseguren en un comunicat.

El sindicat convida la ciutadania contrària a la delegació a concentrar-se a les portes de l’Ajuntament dimarts al migdia. És just quan es debatran els canvis, que han de passar per ple. Si s’aproven, la Diputació haurà de buscar un local per dur a terme aquestes tasques, que ara es fan al Despatx Lluch. Segons la regidora de la Crida Anna Lara, l’ens provincial haurà d’enviar personal a Sabadell mentre que una desena de treballadors municipals passaran a dependre de la Diputació per fer aquests tasques. Però altres treballadors de l’Ajuntament, s’estima que entre 12 i 15 hauran de ser recol·locats en altres funcions, com els notificadors municipals, que deixaran de prestar aquesta tasca amb el nou sistema.

Les fonts més crítiques amb l’operació argumenten que l’ajuntament de Sabadell perd marge de maniobra o, dit d’una altra manera, sobirania. Així Lara recorda que el darrer mandat es van investigar les pràctiques d’evasió fiscal d’algunes grans superfícies com Ikea o Leroy Merlin a l’hora de pagar l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE). Es van demostrar i se’ls va cobrar el que havien deixat de pagar. Ara no es podrà fer o, almenys, qui ho haurà de decidir ja no serà l’Ajuntament sinó la Diputació. En una altra línia, també apunten que, si després de 40 anys d’autonomia municipal, l’Ajuntament es desprèn ara de la Gestió Tributària, tot plegat tindrà difícil marxa enrera un cop s’hagi concretat. Tampoc acaben d’entendre les presses, perquè es convoca un ple extraordinari set dies abans de l’ordinari de juliol, ni el que consideren que ha estat pobre debat social i polític al voltant de la mesura.

Més de 300 ajuntaments barcelonins deleguen en la Diputació

Un cop s’aprovi el traspàs al ple, la Diputació acceptarà al juliol les funcions de gestió, liquidació, inspecció i recaptació dels tributs. Més de 300 ajuntaments de la província de Barcelona tenen delegades les funcions en l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació, que té 104 oficines desplegades a les diverses comarques.

Més informació:

Foto portada: el Despatx Lluch, que aplega ara mateix les dependències de Gestió Tributària. Autor: cedida.