Foto portada: el Despatx Lluch, en l'actualitat. Foto via Modernisme.cat

Delegant els tributs a la Diputació millorarà el servei, defensa el govern Farrés

El govern municipal defensa que la delegació de tributs a la Diputació permetrà millorar el servei que rep el ciutadà. Segons s’ha presentat aquest matí, l’eficiència a l’hora de recaptar els impostos i taxes ha de millorar amb la gestió compartida amb la Diputació. Aquest dimarts el ple ha de debatre, i aprovar o rebutjar, un moviment que alerta alguns grups de l’oposició i sindicats al consistori.

Segons ha explicat aquest matí en roda de premsa l’executiu municipal, la delegació comporta que els tècnics tributaris de l’Ajuntament puguin accedir a la plataforma tecnològica de la Diputació, que està més al dia i preparada per la tramitació electrònica. A canvi la Diputació cobrarà un cànon i un percentatge per cada gestió, que va oscil·lant en funció de l’impost, taxa o preu públic i de la fase en la que es cobri (voluntària o executiva). La delegació d’impostos es fa en tres paquets diferents, ja que Ajuntament i Diputació els gestionaran de forma compartida.

  • En primer lloc hi ha la delegació total. En nom de l’Ajuntament, la Diputació gestionarà, recaptarà en període voluntari de pagament, recaptarà també en fase executiva i tindrà capacitat d’inspecció. Tot això en tres impostots: l’important Impost d’Activitats Econòmiques (que paguen les empreses amb facturació més gran), l’impost de circulació i finalment la coneguda com a taxa de l’1,5.
  • En segon lloc hi ha una delegació de rang inferior però que comprèn tota la fase de recaptació, tant en període voluntari com en fase executiva, és a dir, quan no s’ha pagat dins del termini. La gestió se seguirà portant des de l’Ajuntament i també la inspecció. En aquest paquet hi ha l’Impost de Bens Immobles (pel que més es recapta) i també el cobrament de les sancions de trànsit, entre una quinzena de taxes més.
  • En tercer lloc hi ha la delegació només de la recaptació executiva, és a dir, fora del termini voluntari de pagament. Aquí l’Ajuntament seguirà tenint la gestió, la inspecció i la recaptació en fase voluntària. Els impostos i taxes compresos són una vintena: des de la plusvàlua fins l’Impost de Construccions i Obres o la taxa per la grua municipal.

Si s’aprova la delegació al ple (així s’espera) el nou sistema entrarà en vigor a partir de l’1 de gener de l’any vinent. La ciutadania no haurà de fer res però hi haurà moviments de personal entre administracions i la Diputació haurà d’obrir una nova oficina d’atenció al ciutadà a Sabadell. La delegació ha comportat crítiques de l’oposició (tant ERC com la Crida ho han fet públicament) com d’algunes seccions sindicals presents a l’Ajuntament com la Coordinadora Obrera Sindical (COS).

Més de 300 municipis

L’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona ja gestiona els tributs de més de 300 municipis. Entre els que tenen més de 200.000 habitants com Sabadell, hi ha l’Hospitalet de Llobregat des d’aquest mateix any i Badalona (però no Terrassa). Entre ciutats mitjanes, també gestiona els de Mataró (Maresme) o Sant Cugat del Vallès.

Més informació:

Foto portada: el Despatx Lluch, on ara es recapten els tributs municipals. Autor: cedida.