Foto portada: la Ronda Oest, a Can Llong, aquest matí. La Ronda Nord seria la seva continuació fins a la carretera de Castellar. Autor: Izan Vizuete.

El Parlament, com el ple: sí a la Ronda Nord amb B-40, sí al tren fins Castellar

El Parlament de Catalunya ha aprovat una proposta aquest dijous, presentada pel PSC, instant al govern català a posar-se d’acord en dos mesos amb el govern espanyol per activar la Ronda Nord en els termes que s’havien pactat al juny i que va desactivar ERC. També s’ha instat la Generalitat a estudiar l’arribada de la línia S2 dels FGC a Castellar.

És un debat similar al que es va viure al ple municipal de Sabadell fa 48 hores, però ara elevat al Parlament català. Amb la mateixa validesa jurídica, o obligació: cap ni un. Però sí valor polític, pressió a l’executiu i visualitzar una majoria. El Parlament demana al govern Aragonès que reactivi l’acord que va congelar al juny.

Quin era l’acord?

Bàsicament l’Estat renunciava al projecte de la B-40 o Quart Cinturó en els seus termes històrics. I el derivava cap a la Generalitat, que era una de les peticions històriques catalanes: decidir ‘al territori’ com havia ser de l’antic 4C. La Generalitat projectaria una carretera des del final de la B-40, al nord de Terrassa, fins a Castellar del Vallès, connectant amb la Ronda Oest de Sabadell i configurant així la Ronda Nord de Sabadell per descongestionar per fi i de debò la Gran Via (però també l’Eix Macià o l’avinguda Estrasburg). L’Estat pagava les obres a compte de la disposició addicional tercera de l’Estatut del 2006.

Aquell acord s’havia de presentar amb presència de la ministra Raquel Sánchez, el número 2 de Territori (llavors en mans de Junts) i els alcaldes de Sabadell, Terrassa i Castellar. Però la Generalitat es va esborrar un parell d’hores abans perquè ERC es va fer enrere, tot considerar que es feia passar Quart Cinturó amb un nou nom. Ara el Parlament demana que els governs català i espanyol s’asseguin i acordin com desencallar la situació. Val la pena recordar que ara el conseller de Territori és el sabadellenc Juli Fernàndez.

Per altra banda, tots els grups parlamentaris menys Junts també han votat a favor de fer els estudis pertinents per allargar la línia S2 dels Ferrocarrils de la Generalitat fins a Castellar del Vallès. Una carpeta oblidada durant una dècada als calaixos i que sembla que es reactiva ara de nou.

Foto portada: la Ronda Oest, a Can Llong, aquest matí. La Ronda Nord seria la seva continuació fins a la carretera de Castellar. Autor: Izan Vizuete.